Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elektroniske parkeringsur - stiller seg frem ved parkering

Startet av E_S, onsdag 25. mai 2016, klokken 15:16

« forrige - neste »

parkeringsur.no


Bruk av parkeringsur, både manuelle og elektroniske er relativt nytt i Norge. I henhold til parkeringsreglene skal urskiven stilles ved ankomst. Det finnes ingen detaljerte regler om dette innebærer på sekundet du parkerer, etter 15 min, etter 20 min eller lignende. Det beror dermed på tolkning av reglene hva som kreves. Disse har vært tolkes noe ulikt i ulike kommuner. Vi har solgt mange tusen ur i Norge og har kun ved to anledninger, for et par år siden, opplevd at kunder har fått bot. Vi har derfor vært i kontakt med Bymiljøetaten i Oslo som har omgjort bøtene, de de har vært basert på en feil.

Det bør ikke være noe problem å bruke et elektronisk parkeringsur som stiller seg frem til nærmeste kvarter. I snitt betyr dette at du "tjener" 7,5 minutt, noe som er vel så nøyaktig som du kan stille en manuell urskive.

Mvh Benedicte

cra

Har det ikke kommet noen nye regler nettopp som skal gi litt slingringsmonn også når man betaler? Slik at ikke P-vakten skal kunen smekke bota på vinduet mes du står i kø ved automaten for å få betalt. Kan ikke se at noen minutters slingringsmonn skulle være noe problem på elektroniske skiver heller. Det vil uansett neppe være verdt å spekulere i det, og skiver med "visere" kan uansett ikke bli nøyaktige på minuttet.

Samme med manuielle skiver som er stilt noen minutter fram i tid; man kan vel ha klokka litt for snar og ha handlet i god tro? Klokka i mine biler har alltid vært stilt noen minutter fram i tid for å ha litt å gå på når man skal rekke ferger.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

TB

Nye reglar gjeld frå 1.1.2017 - ref: https://www.nrk.no/norge/her-er-dei-nye-parkeringsreglane-1.12860856
Sitat
Den som parkerer skal få ein rimeleg frist til å sette seg inn i parkeringsvillkåra, og til å betale før det kan bli pålagt sanksjon. Det vil til dømes ikkje vere lov å gje kontrollsanksjon dersom du står i kø ved ein betalingsautomat for å betale.

Parkeringskundar får fem minutt «nådetid» etter at billetten har gått ut.

Blir gitt ein frist både ved parkering, og ved utløp. Dermed bør bruk av ur være heilt innanfor.
- Tek litt tid å kjøpe bilett - når du bruker elektronisk ur er denne tida i praksis 0, dvs ur kan bli satt litt fram.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

reinartg

Vet noen om Park one Exclusive uret har mulighet for å manuelt stille parkeringstiden?

Olatho

Hele parkeringsur-løsningen som den er i dag er jo komplett uforstålig og unhåndterbar.
I området der jeg bor er det steder med både 18 og > 24 timers parkeringstid.  Siden 99% av urene bare har en 12 timers klokke (og jeg til nå ikke har sett noen med dato) er de jo meningsløse å forholde seg til på de stedene.
En annen ting er at hvis f.eks. tidsbegrensningen gjelder fra kl 08:00 - 16:00, og du parkerer 07:05, så skal skiva stilles til 08:00 (når begrensningen begynner), ikke 07:05 (eller 07:15).
Og om du parkerer 15:55 på et sånt sted, så kan du få bot kl 08:05 dagen etter fordi du har stått over tida.

Siden vi ikke har hatt noen tradisjon for parkeringsur i Norge er det synd vi ikke benytta sjansen til å lage fornuftige regler og fornuftige krav til urene.
F.eks. at de skal vise både dato og klokkelsett, og at de skal stilles til når man parkerer (evt. nærmeste 15 minutter), uansett når tidsbegrensningen begynner.  Det hadde gjort bruken av dem ekstremt mye mer forståelig og enkel for alle med digitale ur.

Beckern

Sitat fra: Olatho på fredag 08. juli 2016, klokken 02:39

Og om du parkerer 15:55 på et sånt sted, så kan du få bot kl 08:05 dagen etter fordi du har stått over tida.

Er det virkelig slik p-selskap tolker reglene?
I så fall tviler jeg på at det har vært oppe i noen rettsinstans, til det er praksis for stupid.

sylwester

Jeg fikk nytt parkeringur sammen med gammel ladenøkkel av Oslo kommune for noen uker siden. Den er 24-timers hvor hver strek representerer en halvtime og avstanden mellom hver halvtime er kortere en tuppen på viseren. Dvs. om du stiller den mellom 09:00 og 09:30 er det ganske vanskelig å tyde om det er 09:00, 09:45 eller 09:30 du mente.

Min løsning på dette "problemet" er som følger: Mitt automatiske som har 15-minuttersintervaller går 7 minutter for fort. Dvs. hvis klokka er 08:07 stiller den den til 08:00, mens 08:08 blir 08:15. Jeg ser på klokka før jeg går for å se hva det ble. Man kan manuelt stille 15 minutter frem skulle man ønske det f.eks. med mye kåling for å få satt igang lading/parkering/for sakte kjøring slik at parkeringsuret ikke er resatt.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Bjølseth1

Sitat fra: Beckern på mandag 11. juli 2016, klokken 10:50
Sitat fra: Olatho på fredag 08. juli 2016, klokken 02:39

Og om du parkerer 15:55 på et sånt sted, så kan du få bot kl 08:05 dagen etter fordi du har stått over tida.

Du får i hvertfall ikke tilleggsavgift for å stå over tida di.... Heller at urskiven er feil innstilt.
Jo hei å det går

acenta

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA