Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Salg av bil. Hvilken pris skal jeg be om?

Startet av hpe, onsdag 25. mai 2016, klokken 08:44

« forrige - neste »

hpe

På grunn av endret bruksbehov vurderer jeg salg av min e-Golf. Kjøpt i slutten av september 2014, og har kun gått ~17 000 km. Farge dyp sort perlemetallic. Norsk bil.

Utstyrsliste:

  • Keyless access
  • Klappbare el-speil utvendig
  • Lys- og siktpakke
  • Fjernlysassistent
  • Parkeringssensorer foran og bak
  • Park assist
  • Lane Assist inkl fjernlysassistent og trafikkskiltgjenkjenning
  • Tonede vinduer bak fra b-søyle
  • Ryggekamera
  • Sorte vienna skinnseter
  • Sidekollisjonsputer bak
  • Ambientebelysning
  • Piggfrie vinterhjul

Er det noen som har noen formening om hva det er fornuftig å be om for denne?

SteinarSun

Det ligger masse e-golfer ute på finn fra 229.000 , og de fleste har mye utstyr, så å legge bilen ut til noe særlig over dette vil neppe resultere i salg.
Tar du høyde for litt prutningsmonn havner du vel på 220-225'
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

bno

#2
Har solgt et par stykker som jeg importerte. Disse var loaded med alt bortsett fra skinn og varepumpe. Nå som det er bekreftet at ny bil kommer med lengre rekkevidde vil det nok påvirke prisen. Jeg mener at med vinterdekk på felg. Bør du få 220 - 230 noe avhengig av kjørelengde. Den siste jeg solgte var kjørt 10600 Km.

Chivas

Du har vel fått gode nok svar ser jeg.

Jeg har fulgt med en stund på e-golf på Finn mtp på kjøp, men har nå tenkt å vente på den nye med bedre rekkevidde.

Det som slår meg, er at ingen av de jeg har på listen min til 230.000 og oppover har blitt solgt. Og de har stått en god stund.


bno

Sitat fra: Chivas på torsdag 26. mai 2016, klokken 09:30
Du har vel fått gode nok svar ser jeg.

Jeg har fulgt med en stund på e-golf på Finn mtp på kjøp, men har nå tenkt å vente på den nye med bedre rekkevidde.

Det som slår meg, er at ingen av de jeg har på listen min til 230.000 og oppover har blitt solgt. Og de har stått en god stund.

Så hvor det bar for et par måneder siden å valgte å selge da. Det er jo alltid en avveining og sit. avhengig...
I dag ville jeg måtte kjempe litt for selge samt nok gått noe ned i pris. Hentet i stedet en E-Up som ventebil og da med NOK 100 mindre i eksponering ift. E-Golf. Pluss lettere å omsette selv om det nå komer en Up.

e-curious

Kan det være tendenser til litt "panikk-salg" for tiden?  At prisene kom til å gå ned litt stegvis i stedet for et jevnt fall er jo ikke overaskende.

tutti

#6
Første gapet mellom egolfene skjedde januar 2015 når VP kom. Dette gapet er riktignok lite, men vi vet alle om det?

Siden VW har sagt at de skal stoppe salget av 24 kWh batterier så vil oppgradering dele egolf-bruktmarkedet i to om noen måneder: Alle nyere enn januar 2017 er 36 kWh, alle eldre enn januar 2017 er 24 kWh. Bruktbilprisen blir nok deretter. Kanskje med opp til 100 k i forskjell uansett utstyr?

Deretter så tenker jeg at VW kommer i 2018 (?) med en oppgradert lader som løfter hjemmeladeren fra treg enfase til 3-fase. Da blir det kanskje et nytt gap til tidligere modeller som lett kan ses på bruktbilprisene.

Jeg tenker at i3 bruktbilmarkedet er et godt eksempel: Mange godt utstyrte i3 kommer nå for salg med 100-150 k rabatt etter knappe 1-2 år pga. ny batteripakke. Det er et STORT verditap og gjør at lønnsomheten med å ha elbiler bør vurderes mer grundig blant enkelte.

Men..

Når det er sagt så skjer det noe også med prisene når konkurrentene kommer med 60 kWh pakker i samme prisområdet. Hvem gidder da å kjøpe en 36 kWh egolf når man kan få 60 kWh for omtrent samme pris?

gamer73

Egolf er vel fremdeles den eneste av dem som ser ut som en bil;) (med unntak av Tesla selvsagt)

torlie

Enig med Tutti.

Tilbudssiden kommer til å øke, og etterspørselen blir dreid mot nybestillinger. Ny I3, snart nye E-Golf, Leaf med 30 kWh osv.

Resultatet blir et brattere verdifall på de eldre modellene enn vi har sett til nå. Når forhandelere beregner leasing anser de restverdi på ca 40% etter 3 år på elbiler. Dvs en 3 år gammel E-Golf til verdi av ca kr 115-150k. E-Up til kr 80-90k etc. Vi er jo langt unna de nivåene i dag hvor man ser 2- 2,5 år gamle E-Up til kr 140-150k.

Uansett flott at det satses på el, og oppgraderte modeller og batteripakker.  :)

Ikke sikkert vi skal mer enn 4-5 år frem i tid at f.eks E-Golf har rekkevidde på 50 mil.
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

e-curious

Hittil har vel bruktprisene på e-Golfer ofte vært kunstig høye (så en plass antydet 7% fall fra 2014 til 2015).  Litt usikker om prisene fremover, tror at selgeren antydet restverdi etter 3 år ca 10% under vanlig Golf.

eivhelle

#10
Jeg kalkulerer verditapet på følgende måte:

15% verdifall pr. år. første 4 år deretter lineær nedskriving til 20000 i løpet av 10 år. Jeg tror ikke endringen i batterikapasitet vil bety så mye, fordi den nye modellen hele tiden vil ligge i en betydelig høyere prisklasse, slik at den brukte golfen vil være aktuell for den delen av markedet som er ute etter en billigere bil og derfor ikke tar seg råd til den nye. (Edit. Kjøper du ny e-golf i dag vil du nok merke et større fall enn det som er tilfelle for de som har hatt bilen en stund, og da kan nok regnestykket bli noe anderledes)

Med en nybilpris på 300k ( i mitt tilfelle) vil prisutviklingen være følgende.

1 år : 255k (jan 2016)
2 år : 217k (jan 2017)
3 år : 185k (jan 2018) (Ny facelift modell har vært levert i 6 mnd, men er antageligvis 115k dyrere)
4 år : 157k (jan 2019)
5 år : 133k (jan 2020) (Ny gen.8 e-Golf har vært levert i 6 mnd , men er antageligvis 170k dyrere)
6 år : 110k (jan 2021)
7 år : 87k (jan 2022)
8 år : 64k (jan 2023)
9 år : 41k (jan 2024)
10 år : 20k (jan 2025)
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Chivas

Så er det hva man skal bruke som startpris på den kalkulasjonen, eivhelle?

En ting er hva bilen koster som ny, og hva den kostet med alt ekstrautstyr.

Jeg har inntrykk av at mange skal ha igjen for ekstrautstyret bilen har, mens i min verden er verdien på ekstrautstyret i utgangspunktet nada verdt - bilen er bare mer lettsolgt.

eivhelle

#12
Sitat fra: Chivas på fredag 27. mai 2016, klokken 20:48
Så er det hva man skal bruke som startpris på den kalkulasjonen, eivhelle?

En ting er hva bilen koster som ny, og hva den kostet med alt ekstrautstyr.

Jeg har inntrykk av at mange skal ha igjen for ekstrautstyret bilen har, mens i min verden er verdien på ekstrautstyret i utgangspunktet nada verdt - bilen er bare mer lettsolgt.

Er det sånn i din verden at en bil som har 200000 i ekstrautstyr har et verditap på 200000 straks den triller ut av butikken?

Det virker litt merkelig at folk som kjøper ny bil synes det er verdt å bruke penger på ekstrautstyr, mens de som kjøper brukt ikke bryr seg. Mener du virkelig at alle bruktbiler av samme merke og årsmodell er like mye verdt?

Det eneste riktige utgangspunktet for å beregne avskrivning er å ta utgangspunkt i prisen en betalte for bilen. Alternativt kan man ta listeprisen, men da får man en urealistisk høy pris fordi man ikke regner med rabatter i forbindelse med kjøpet.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

tutti

Noe ekstrautstyr er selvsagt viktig å ha for å selge bilen lettere neste gang.

Men mye av det folk kjøper på bilene er ikke verdt så mye i mine øyne. Jeg kan nevne skinn, store felger, oppgradert stereo, ryggekamera, (når man har sensorer) osv.

Slikt utstyr er ofte svindyrt og verditapet er deretter.



eivhelle

Sitat fra: tutti på lørdag 28. mai 2016, klokken 13:43
Noe ekstrautstyr er selvsagt viktig å ha for å selge bilen lettere neste gang.

Men mye av det folk kjøper på bilene er ikke verdt så mye i mine øyne. Jeg kan nevne skinn, store felger, oppgradert stereo, ryggekamera, (når man har sensorer) osv.

Slikt utstyr er ofte svindyrt og verditapet er deretter.
Folk vektlegger betydningen av ekstrautstyr forskjellig. Hvis en bil mangler utstyr du mener er viktig velger du enten å ikke kjøpe bilen eller du forventer å få bilen til en lavere pris.

Jeg kan være enig i at rent kosmetiske detaljer, som for eksempel felger, ikke vil bli vektlagt i stor grad. Men utstyr som har en funksjon som kan gi ekstra sikkerhet, vil helt klart ha betydning for prisen. For eksempel ryggekamera, line assist og ekstra kollisjonsputer vil gi ekstra sikkerhet. Skinnseter holder seg normalt pene lenger enn stoffseter og kan ha betydning i forhold til at bilen tar seg bedre ut og derfor vil få en bedre pris.

Uansett må en ta utgangspunkt i nybilprisen for bilen nå man beregner verditap. Eksempelet mitt over stemmer bra med hvordan verdifallet er for litt dyrere biler. Jeg tror elbiler vil ha omtrent samme prosentmessige verdifall som fossilbiler i høyere prisklasser (rundt 1 mill).
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA