Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye batteriferjer for elbilturer til Danmark!

Startet av AmocoCadiz, tirsdag 24. mai 2016, klokken 00:40

« forrige - neste »

AmocoCadiz

Er jo ikke direkte en elbilnyhet, men kan skape positivt momentum til fordel for elfrift og gode miljöfordeler ved å erstatte fossile ferjer på en høyintensiv ferjestrekning som Helsingborg Helsingør er. Den tette 20 min intervallen skal opprettholdes med eldrift!
Fra før av har de hybridferjer Rødby Puttgarden.

http://hhferriesgroup.se/nyheter-och-press/nyheter/

Fra P4 Malmøhus;

Scandlines färjor mellan Helsingborg och Helsingör kan komma att skifta från dieselmotorer till elektrisk batteridrift redan i år. Men det förutsätter att det byggs laddningsanläggningar i färjelägen på båda sidor av sundet.

– Det pågår förhandlingar med Helsingborgs och Helsingörs kommuner om att bygga laddningsanläggningar för färjornas batterier, säger  Men vi vet inte när de förhandlingarna kan vara klara.

Därför är det osäkert när Scandlines kan bygga om HH-färjorna till eldrift. Men målet är alltså att börja gå över till eldrift redan i år.

Scandlines har redan hybridfärjor som drivs av en kombination av batterier och dieselmotorer på leden Rödby - Puttgarden. Erfarenheterna är goda. Koldioxidutsläppen har minskat med upp till 15 procent.

Men på leden Helsingborg - Helsingör vill Scandlines alltså gå ännu längre och införa ren eldrift. Något som skulle göra att utsläppen av dieselavgaser upphör helt.

Fra Scandilines FB

Nu blir vi grönare! Två av våra färjor byggs om till batteridrift under 2017, något som gynnar miljön i och omkring Öresund.

Vi är bland de första rederierna i världen som övergår till ren batteridrift med så stora färjor som används på en högintensiv linje som HH. Batteridriften kommer inte påverka tidtabellen eller överfartstiden, men luften blir renare och det blir mindre ljud från motorerna.

Läs mer på: http://fal.cn/2oPb

Elbil fundamentalist

Det er gledelige nyheter. Bruker den fergen 6-8 ganger i året. Da blir det hel-elektriske turer til Danmark.  8)
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

AmocoCadiz

Ja dette blir bra, er jo en meget trafikktung ferjestrekning, hvis de klarer å opprettholde 20min ruten med batteriferje kan det gi en god signaleffekt.

Funderer på om dette nå blir den smarteste strekningen til Køpenhavn med elbil siden den er kortere å kjøre enn om Malmø og broen og dermed bruker mindre strøm, samtidig som elferje er mer miljøvennlig. Prisen er vel det samme for ferje og bro?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA