Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurderer lief men rekkevidde...

Startet av Spiro, fredag 20. mai 2016, klokken 16:52

« forrige - neste »

Spiro

Hei ny på forumet her !
Må først og fremt si jeg har lære mye nytt I dette forumet.

Lurer på en lief 30 kw som bil nr 2. Fått tilbud på ny for 268000 med 3 år eller 100000mm service avtale og 16 amp lader.

Jeg er avhengi av ca. 10 mils kjøring på vinter uten lading. Blir ikke motorvei men landevei og stigning på 250moh.
Bilen blir stående I garasje på lading om natten og ute I kulda på jobb uten lading. Kan fort bli 25 minus noen uker på kaldeste vinter.

Har heller ikke lyst å hakke tenner til og fra jobb.

Hva mener dere? Klemme til eller vente på feks. Opel ampera?

Tesla model 3 performance 2019
Leaf 30kw 2016
Mazda 6 2.2 optimum 2014 solgt

AmocoCadiz

Klem til!,
10 mil uten motorvei bør gå fint med 30kW leaf.
Er mange lignende tråder om leaf og rekkevidde du kan søke på også for mer utfyllende info.

Litt avhengig hvor du bor bygges også hurtigladenettverket ut raskt, noe som kan være behjelplig de verste vinterdagene hvis noe skulle skje på veien (kø/ulykke/omkjøring)

Panduck

Høres overkommelig ut for ny leaf. Du er da i omtrent samme prissegment som i3 som kommer til høsten med 50% større batteri enn forrige i3. Rekkevidden på den vil være enda bedre enn LEAF, men det er en bil med mindre plass, både bagasje og bakseter.

Burger

Husk å sjekk opp agregolrabatt, finner det om du søker her. Er det med vinterjul? Er det med levering? Er 16amp lading en ladestasjon med montering? Basert på en del detaljer så synes jeg det varierer mellom godt/dårlig tilbud.

i3 er en fin bil, men er ikke reell pris over 300 når man velger ekstrautstyret man trenger? I hodet mitt så er det 310 for en spekket i3 man vil ha.

Det du også bør vurdere om det er hurtiglader i nærheten. Vi har det og bruker i snitt 50-90% av batteriet til jobbpendling og hurtiglading gjør at vi kan bruke bila en gang til inn til byen på samme dag omtrent en gang i måneden. Dersom det ikke finnes eller ikke er planer om hurtiglading og dere trenger en tur til om dagen så kan 32 amper saktelading være en grei invistering. Elbil blir i nesten alle tilfellene bil nummer 1 :)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Panduck

Sitat fra: Burger på lørdag 21. mai 2016, klokken 13:05
i3 er en fin bil, men er ikke reell pris over 300 når man velger ekstrautstyret man trenger? I hodet mitt så er det 310 for en spekket i3 man vil ha.

vel, hva trenger man? Charged edition er et "must", man tar ikke i3 uten hurtiglader. Da er man på den ~265k prisen. Hva mer trenger man? Ryggekamera + LED, så ca 10k mer? Alt annet ekstra er vel unødvendig stæsj?

Når det er sagt, vi la på litt unødvendig stæsj. Dette er en bil vi skal ha LENGE

Trekkoppbil

Det spørs om du ikke vil ha nytte av en Webasto-varmer når det er sprengkaldt. Jeg har ikke erfaring med ulike varmeapparater i sprengkulde, men jeg tviler litt på luft-luft-pumpe.

En ting jeg lurer på, er om det er vanskelig å balansere cellene når det er så store temperaturvariasjoner.

Ampera kan være noe å kikke på. Jeg trur den har kraftige varmeapparater, og den har frostveske på batteriet.  Du behøver ikke vente, da det er mange til salgs på Finn. 2016-modellen selges ikke i Europa, men det selges 2000stykker pr mnd som Volt i Nordamerika, så den er ikke død.

Ulempa med en elbil til 268 000, er at bruktverdien kan falle fort til å begynne med, om ikke momsen kommer snart.

Spiro

Takk for alle tilbakemeldinger og pøs på med flere råd!
Prisen er med sommer og vinterhjul og tror jeg får med 16 amp lader I prisen.
Når det gjelder opeL ampera mener jeg ampera-e
Denne Bør få lang rekkevidde visst den kommer med 60kw batteri?

Men så er det prisen da  ::)
Tesla model 3 performance 2019
Leaf 30kw 2016
Mazda 6 2.2 optimum 2014 solgt

Spiro

Så var jeg innom en forhandler av zoe som mente dissin rekkevidde var bedre og bilen var billigere. En får med en hjemme lader. krevde en laderfor  vanlig 230v stikk til lading over alt til prisen av 231.000 nok

Dette er en zoe intens easy charge . Er ute etter rekkevidde til lavest pris. Står mellom denne og leaf tekna 30 kw

Er ute etter rekkevidde og alle forhandlere skryter av sitt produkt. Noe jeg drite I og spørre heller de som har erfaring
Tesla model 3 performance 2019
Leaf 30kw 2016
Mazda 6 2.2 optimum 2014 solgt

AmocoCadiz

Leaf 30kW går lenger enn Zoe.
Zoe har også ladeutfordringer pa IT nett, som er det vanligste i Norge.
En Zapteclader har vært på gang i flere år og som kan fikse lading på vanlige strømuttak, men den koster 16000kr ved kjøp av Zoe eller 20000kr etterpå, og da lader den ikke så raskt heller.
Utenom dette virker Zoe som bra bil, sjekk på Zoe delen av forumet for mere erfaringer.

THE

Jeg har Zoe (gamle typen med litt kortere rekkevidde enn dagens utgave). I dag har jeg kjørt 97 km på 48 % batteri, noe som tilsier ca 200 km rekkevidde, men det er på landevei med relativt lav hastighet og gunstig temperatur. I vinter hadde jeg med mot 110 km rekkevidde.

Det største problemet med Zoe er ikke problem med lading på IT nett, men mangel på hurtiglading. Jeg hadde ikke kjøpt Zoe i dag, og det er hovedsaklig pga max 22 kW lading.

Skulle jeg kjøpt bil i dag hadde det nok blitt BMW i3 med 33kWh batteri og 11/7,4 kW AC lading. Dette til tross for at jeg synes i3 er dritstygg og kun har 4 seter, men det er pr i dag den mest komplette elbilen. Om valget sto mellom Zoe og Leaf 30 kWh hadde det uten tvil blitt Leaf.

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Panduck

Sitat fra: THE på tirsdag 24. mai 2016, klokken 22:37
Det største problemet med Zoe er ikke problem med lading på IT nett, men mangel på hurtiglading.

Det er irriterende hvordan Zoe-forhandlere definerer 22kW som hurtiglading. Hørt flere si "men selger sa jo at den har hurtiglading!" når jeg forteller de at Zoe mangler dette...

THE

Definitivt en kjempeforskjell på 43 kW og 22 kW. Litt lading på 22 kW for å komme fram er OK, men på langtur MÅ man ha hurtiglading, og da er Zoe dessverre ikke et alternativ. Synd egentlig for det er en kjempebil til prisen. Får bare håpe de får fortgang med 45kWh batteriet det går rykter om, og at det kommer i kombinasjon med 22 kW AC og CCS lading. Da skal jeg anbefale Zoe igjen uten problem.

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Bondeknøl

#12
Hadde aldri kjøpt en EL-bil uten hurtiglading etter den korte erfaringen jeg har med EL-bil. Hurtiglading gjør at bilen blir mye mer anvendelig til langturer. Leaf 30kW lades kjapt opp på hurtiglader og er ikke noe pes på tur. Jeg fikk ca samme pris på Leaf som Zoe og valget var enkelt.

Mr.Zero

Bare å melde seg inn i Bondelaget og banke til med en i3 Fully Charge Edition med alt utstyr! Dyr og deilig, men med bonderabatt (Agrolavtale) havner vi på under 320'. For øvrig kreves det 4 mnd medlemskap, men det holder greit da leveringstiden ligger i det leie. :)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA