Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

piggdekk vs piggfri dekk

Startet av stranger1891, torsdag 19. mai 2016, klokken 23:42

« forrige - neste »

stranger1891

Hei,

Skal bestille en ny TMS 90D snart, og da lurer jeg på om det er bedre å bestille vinterdekk med pigg eller uten ifht. kjøreforhold, strøm forbruk, rullemotstand osv.

På forhånd takk :) 

Elbil fundamentalist

Gratulerer med valget :-) Har selv en 85D. Piggfritt er klart best sammenlagt. Rullemotstand er vel også piggfritt bedre, men piggdekk som hakka8 har kommet seg bra på forbruk også. Spesielt på bremsing på bar asfalt er piggdekk blitt bedre enn piggfritt da de ikke "ruller" på lamellene bortover som piggfrie gjerne gjør.

For vår del er det vannvittig mye elg oppover i Rendalen på vei til hytta, så kjører vi med piggfritt fra oktober til februar, og pigg (hakka 8) fra vinterferien til påske. Piggdekkene holder lenger uten all den barmark kjøringen tidlig i sesongen. Sparer litt på piggdekkgebyr også, men viktigst er å slippe mye av piggdekkkjøringen i byen...

Ut over det så er det helt vannvittig grep i hakka 8 piggdekkene  ;D ;D. Ganske heftig med det pådraget bilen kan gi kombinert med grepet i dekkene. Husk å bestille med luftunderstell.. Helt rå fremkommelighet, og da er det greit med litt høyere bakkeklaring ved behov.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

RaBalder

#2
Du bør velge dekk slik du ville gjort for enhver annen bil.

Et par forskjeller dog
* fravær av motorlyd kan føre til at støy blir mer fremtredene enn før.
* rullemotstand kan bli viktig

Men pigg eller pigg-fritt, må bestemmes av hvor du kjører vanligst.
Ikke om det er en tesla eller ikke.

Muffinman

Viktig å presisere at det ikke nødvendigvis er lavere rullemotstand i piggfrie dekk. Det kommer helt an på hvilke typer man sammenligner. Det finnes piggfrie dekk med rullemotstand i verstingklassen, og piggdekk som ruller lett. For eksempel får vi mye lavere forbruk på Hakka 8 enn på Pirelli Sotto II hos oss. Men det absolutt mest lettrullende dekket hører til i kategorien piggfritt. Da får du i tillegg et dekk som er best på is av de piggfrie, men fra middelmådig til dårlig på alt som har med bar vei å gjøre.

nilsen_79

Sitat fra: RaBalder på fredag 20. mai 2016, klokken 11:23
Du bør velge dekk slik du ville gjort for enhver annen bil.

Et par forskjeller dog
* fravær av motorlyd kan føre til at støy blir mer fremtredene enn før.
* rullemotstand kan bli viktig

Men pigg eller pigg-fritt, må bestemmes av hvor du kjører vanligst.
Ikke om det er en tesla eller ikke.

Trodde det også hadde noe med hvor tung bilen er. Snakker ikke bare fremkommelighet, men bremselengde. I isete nedoverbakke er vel bremselengden mye lengere med piggfri enn pigg på tunge biler?

Muffinman

Faktisk på tørr/våt asfalt også. Så lenge piggene er i orden, men de taper seg relativt raskt med kjørelengde.

Lynet

Det er kun hodet på sjåføren som bestemmer dette valget. De fleste busser og vogntog kjører piggfritt....
Forskjellige dekke har forskjellige egenskaper. Piggdekk er dårligere på snø og asfalt, men stort sett bedre på is. Avpasser man farten er det ikke noe problem å kjøre med piggfritt. Har selv kjørt piggfritt i 30 år, men stort sett hatt hurtigkjettinger liggende i bilen som reserve hvis man ikke kommer opp en bakke. De har vært på noen få ganger. Aldri kjørt på noen bakfra enda  ;D
Kjør defensivt, se langt frem og hold god avstand er stikkordene her.
Personlig synes jeg det blir litt feil å kjøre nullutslippsbil som knasker asfalt og dermed produserer masse asfaltstøv.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

nilsen_79

Sitat fra: Lynet på fredag 20. mai 2016, klokken 18:45
Personlig synes jeg det blir litt feil å kjøre nullutslippsbil som knasker asfalt og dermed produserer masse asfaltstøv.
Såfremt man bytter fra bensin/dieselbil med piggfritt til elbil med pigg.

Muffinman

Sitat fra: Lynet på fredag 20. mai 2016, klokken 18:45
Piggdekk er dårligere på snø og asfalt
Nyere dekktester viser det motsatte. Piggdekk har bedre grep på både tørr og våt asfalt, og er i tillegg svært gode på snø.

Piggene degraderes mye tregere på moderne piggdekk enn de gjorde før, og det er også skrevet i en nyere norsk vinterdekktest at de holder like lenge som piggfrie dekk. Nå er det riktignok også gjort en test som viser at de mister effekten relativt raskt, men selv er jeg overrasket over at piggene er like fine på våre Hakka 8 etter ca 5.000, mye på bar asfalt.

Ingen bør fortelle andre at piggfritt er godt nok. Det er det bare den enkelte som kjenner kjøremønsteret sitt svare på. Selv har jeg kjørt piggfritt siden 1997, men andre vinteren med Model S på piggfrie R2 bød på et par ekle opplevelser på blankisen. Den ene gangen begynte jeg å skli bakover på i svært slak helling (nesten flatt) og var helt uten kontroll. Flaksen var heldigvis med meg begge gangene.

Resultatet ble at vi fortsetter å kjøre piggfritt på den ene bilen, men utrustet den andre bilen med de beste piggdekkene som er å få kjøpt. Så lar vi den med pigger stå når det er bart, og den med piggfritt når det er is og nullføre - så langt det er mulig. Det har fungert greit, og har spart oss for flere hendelser nå som den tredje vinteren med TMS er ferdig.

Hakka 8 fungerer faktisk så bra på rwd TMS at jeg kunne kjøre vanlig og ikke ta spesielle hensyn på en langtur hvor annen trafikk lå i 30-40 og det lå biler i grøfta med jevne mellomrom. Måtte faktisk bremse friskt eller gi på for å kjenne at det var særlig glatt. Fantastiske dekk, men i likhet med alle piggdekk er de noe forbaska ræl på bare veier.

AppleKnocker

Piggdekkdebatten starter tidlig denne sesongen!

Helt enig med Muffinman her. Piggdekk er objektivt sett bedre eller like gode under alle forhold, bortsett fra at de bråker noe mer og harver opp noe mer støv. Det må være opp til hver enkelt om man kan klare seg med piggfrie dekk og ofre noe sikkerhet under vanskelige forhold. Mange kan la bilen stå
de verste dagene, og er det mer nærliggende å hive på piggfrie.

Det er også ett poeng at noen faktisk må kjøre med piggdekk, slik at de piggfrie ikke skal polere veien speilblank.

Ellers har jeg sansen for løsningen som enkelte velger med tre sett dekk, hvor piggdekkene kun sitter på når det er størst sannsynlighet for skikkelig glatt føre.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Lynet

Finnes nesten ikke glatte hovedveier i Norge lenger, og hvorfor? Jo det pøses på med tonnevis med salt  >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:(
Bortsett fra noen minutter i Bergen med skøyteis på E39!

Da fikk jeg sikkert tømt enda mer bensin på piggbålet  ;D

Men som jeg sa tidligere så er det hodet på bileieren som må bestemme dette valget.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Cowboystrekk

Piggfrie i for av contivikingcontact 6, nokian r2 og michelin xi3 har 2 fordeler ingen piggdekk matcher dem på: støy, forurensning og forbruk. På alt annet er hakka 8 bedre jeg ville ikke vurdert andre piggdekk enn hakka 8. Ifølge tester er forbruket bare 1-2% over r2 så ikke ille det heller. Hakka 8 triumferer på toppen i alle piggdekktester jeg har lest.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

erot

Noen få trenger pigg, men for de fleste er det helt unødvendig. Selv grøsser jeg ved lyden av metall mot asfalt... knatt knatt knatt knatt. Hørte en i dag faktisk  ???

Kilroy

Jeg har kjørt min S85 2013 modell med 1 sesong på Hakka 8 og 2 på Blizzak VRX(piggfritt). Jeg byttet etter første sesong fordi jeg syntes støyen var påfallende, en konstant romling i høy hastighet og relativt dårlig isolert bil gjør at en hører piggene godt i lav hastighet. Har ikke savnet de etter overgangen, kjører nok litt mer passivt, men både samboer og jeg har ikke hatt noen ubehageligheter. Og nå går det an å gi på litt på vinteren også, det går det jo ikke med piggdekk, antispinn går konstant. Kjører i Trøndelag og ukentlig turer til Åre på vinteren, og noen turer til Oslo. Jeg hadde X5 med pigg før Tesla-en, så derfor jeg ville være best mulig skodd, og det var ingen erfaringer å snakke om med Tesla på vinter. Lykke til med valget  ;)
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA