Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kampanje på 2016 Leaf - ny modell på gang?

Startet av Zero-talent, torsdag 19. mai 2016, klokken 13:41

« forrige - neste »

Zero-talent

Ser Nissan kjører en ganske ok kampanje på 2016 Leaf nå. 1,99% rente og vinterhjul på kjøpet. Kan det være et tegn på at de vil kvitte seg med lageret fordi det kommer noe snacks med enda lenger rekkevidde til høsten?

Hvordan er den reelle rekkevidden på 30kwh? Mitt største behov er å komme meg til hytta, det er ca 12 mil fra hurtiglader til hyttevegg. Litt for langt til at jeg tør å bruke Leafen i påska...
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

ironduke

Sitat fra: Zero-talent på torsdag 19. mai 2016, klokken 13:41
Ser Nissan kjører en ganske ok kampanje på 2016 Leaf nå. 1,99% rente og vinterhjul på kjøpet. Kan det være et tegn på at de vil kvitte seg med lageret fordi det kommer noe snacks med enda lenger rekkevidde til høsten?

Fikk samme tilbud da den var helt ny og jeg bestilte i oktober :)
Bosch Rotak 37li gressklipper
2016 Nissan Leaf Nordic 30 kWh i bronze metallic med 6.6kW lader.

EV-FTW

Det er lite sannsynlig at det kommer noen ny modell til høsten. Derimot at det blir lansert en ny modell i 2017 som kommer sent 2017 / begynnelsen av 2018 er sannsynlig.

Når det kommer til rekkevidden, er det jo avhengig av vær, føre og hvor mye bakker du har.
Selv har jeg denne bilen, og kjører uten problem 17-18 mil mellom hver lading nå på våren. Vinterstid har jeg lite erfaring med, men blir overrasket om du skulle ha problem med 12 mil. Da må det såfall være alvorlig kaldt, og mye oppover!

Har nå hatt bilen rundt en mnd, kjørt 2500 km.
Bor like utenfor Sandnes, og kjører mye til Kristiansand og litt til Bergen.
Begge disse strekningene holder det uten problem å lade en gang.
Det som er fint også er at bilen lader fryktelig fort opp til 80 prosent. Så er ikke lange stoppet en trenger!

Alt i alt så er jeg godt fornøyd, så jeg ville sagt løp og kjøp!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Zero-talent

Vurderer sterkt å gjøre det... Tror jeg må ta en prat med forhandleren. Med såpass lav rente kan jeg kanskje klare å bytte bil uten at det koster meg så veldig mye.

Hvor mye strøm har man egentlig tilgjengelig i 30kwh-pakka? Ser noen skrive 27kwh, mens andre påstår mindre. Hvis 27 stemmer, så skulle 80% bli ca 21kwh tilgjengelig. Altså må jeg klare å kjøre på under 2kwh/mil fra hurtigladeren i Drangedal til hytta i Fyresdal for å komme fram. Burde gå greit... (kanskje ikke i vinterferien).
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

nr1rayner

Renta er jo generelt lav, og 1,99% er nok ikke noe spesielt for Nissan..
Ny modell kommer, men til høsten tviler jeg også på. Hadde vi hatt like mye info/bilder om ny Leaf som vi har om Model 3 så kanskje.
Kan lese side opp og side ned om at elbilsalget stuper i disse dager. Hvor sant det egentlig er kan man jo spørre seg om. Ser man bort i fra Tesla, som har enormt salg enkelte mnd når de klarer å levere biler er det kanskje ikke så enorme svingninger som de skal ha det til.

Det er klart at det også er blitt rift om elbilkundene, så her må man jo overgå hverandre, hvorvidt det være utstyr, rekkevidde eller pris. Altså litt andre tilstander enn da de moderne elbilene begynte å trille ut på markedet for drøye 5 år siden  ;)

Nissan sier jo selv 25% større batteri, men det er jo 24kwh vs 30kwh.
På 24kwh er ca 20-21kwh tilgjengelig, mens det visstnok er 27kwh på 30kwh-modellene, noe som gir ca 40% mer batterikapasitet.

Hurtiglader på 30kwh går mye fortere og ladingen slakker ikke så mye ved 80% som det gjør på 24kwh-batteriene, så du kan nok lade til et stykke over 80% med minuttprising uten at de siste kwh blir så utrolig dyre.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Steinarweb

Husk å melde deg inn i bondelaget som personlig medlem og få 35 000 i rabatt på ny leaf.   8)
https://agrol.no/avtaler/bil/nissan
Tesla Model3 LR - Forventet levering Mai
Leaf Lauch edition 40 kWh Solgt
Leaf Nordic 30KWh Solgt

Mazzbot

Sitat fra: Steinarweb på torsdag 19. mai 2016, klokken 17:01
Husk å melde deg inn i bondelaget som personlig medlem og få 35 000 i rabatt på ny leaf.   8)
https://agrol.no/avtaler/bil/nissan

Hvordan funker dette egentlig ?
Tesla model 3 reservert 31/3 .

PNR1A


http://www.bondelaget.no/medlem/category110.html

Og så www.agrol.no, der kan du "etterlyse" ditt produsent nr. Rabatt er nå 10% men fortsatt kan du spare en del penger. Og så venter du i 2 måneder :)
Nissan Leaf Nordic 30kWh

LeafSwe

Sitat fra: Zero-talent på torsdag 19. mai 2016, klokken 15:53

Hvor mye strøm har man egentlig tilgjengelig i 30kwh-pakka? Ser noen skrive 27kwh, mens andre påstår mindre. Hvis 27 stemmer, så skulle 80% bli ca 21kwh tilgjengelig. Altså må jeg klare å kjøre på under 2kwh/mil fra hurtigladeren i Drangedal til hytta i Fyresdal for å komme fram. Burde gå greit... (kanskje ikke i vinterferien).

Räkna med 24kwh tillgängligt vid full laddning på 30kwh leaf, om du räknar på energy economy mätaren i bilen.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28246.msg479481.html#msg479481

Se Yeyeye post
3P+
3SR+

nr1rayner

Sitat fra: LeafSwe på torsdag 19. mai 2016, klokken 18:26
Räkna med 24kwh tillgängligt vid full laddning på 30kwh leaf, om du räknar på energy economy mätaren i bilen.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28246.msg479481.html#msg479481

Se Yeyeye post
ca 24kwh regner yeye da ut etter snittmåleren som ikke er til å stole på.. Se min test her
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Trekkoppbil

Er det ikke alltid kampanjer på Leaf?

Tipper det kommer en 2017-modell av Leaf, som blir siste årgang av dagens bil, og vi kjenner vel ikke til hvilke batterialternativer den vil få, eller hva Nisan vil gjøre for å matche konkurentene som oppgraderer til høsten.

Når det gjelder ny modell på gang, så er det lenge sida Carlos snakka om ny bil som skal prodsettes 2. kvartal 2017, og i 2014 snakka han om dobling av batterikapasiteten. Når det kommer spådommer flere år i framtida, anser jeg dem som ganske upresise. Det skulle også komme en elektrisk Infiniti-modell tidligere i 2017, men den er satt på vent.
Om bilen prodsettes 2. kvartal, kjenner jeg ikke til når den prodsettes i Europa, og kommer på veiene her. Det kan være snakk om 2018-modell.

Ut fra hva Carlos sa på GF 2015, tolker jeg ham som at han pønsker på en ny batteriteknologi med høyere tetthet og lågere pris.  Det er vel naturlig at den nye bilen matcher Bolt på 60kwt.
Jeg ser en viss mulighet for at batteriet kommer før den nye bilen.

eliten

#11
Ny Leaf kommer :-) Når det gjelder rekkevidde innenfor 12 mil med 30 kw utgaven, så har jeg ikke vært i nærheten av å ha så liten rekkevidde siden jeg fikk bilen 26.01.16 Har nå snart 12000 km på telleren.
Var i påsken en tur tur/retur Heggeriset i Engerdal-Idre i Sverige over Drevsjø uten å lade (15 mil) Holdt spedometervisning + 10 % som er ca avik fra reell hastighet i forhold til speedometeret.
Hadde 2 % batteri igjen, når jeg kom til hytta. Var nå sist helg en tur til Arvika i Sverige 138 km med 24% i rest.
Hadde bilen full av folk og bagasje ca 550 kg last totalt. Er veldig fornøyd så langt. Stadig nå når det er litt varmere, at jeg alene bikker 200 km, men gjennomsnittet ligger vel rundt 165km da jeg stort sett bare har motorvegkjøring i 110 sone til og fra arbeid, og sjelden ligger noe særlig under fartsgrensen. Desto roligere kjørestil, desto lengre rekkevidde. Løp og kjøp :-) Har flere ganger hurtigladet til 94-96% uten noe problem. Den nye batteripakken tar strøm fort, og tåler å kjøres nesten helt ut. En gang kom jeg hjem med 1% rest. Aldrig gått tom med denne bilen.

Yeyeye

Sitat fra: nr1rayner på torsdag 19. mai 2016, klokken 19:34
Sitat fra: LeafSwe på torsdag 19. mai 2016, klokken 18:26
Räkna med 24kwh tillgängligt vid full laddning på 30kwh leaf, om du räknar på energy economy mätaren i bilen.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28246.msg479481.html#msg479481

Se Yeyeye post
ca 24kwh regner yeye da ut etter snittmåleren som ikke er til å stole på.. Se min test her
Ja regnet bare ut fra snittforbruket der ja, ifølge leafspy hadde vi da brukt 27kWh og hadde 0,9 igjen. Nådde ikke turtlemodus, så litt mer en 27 er det nok tilgjengelig. Leafspy viser ofte 27,9-28,1 kWh ved fulladet bil, vet ikke helt hvorfor den viser litt forskjelig, men jeg pleier å si ca 28kWh tilgjengelig.
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Bjoris

30 kwh fungerer veldig bra, om du da i tillegg ikke får helt panikk om du må stoppe av og til å lade så tar den deg nesten hvor som helst med noen få stopp på 10-20 minutter...

Jeg måtte hurtiglade den gml Leafen vår i går og du verden, det var som å se maling tørke ifht 30 kwh... Jeg stod i 10 minutter å fikk på 4 kwh, på den nye will jeg fått 7 kwh...

Bondeknøl

Veldig enig med bjoris og eliten. Har kun vært EL-bileier i en god måned, men den ene erfaringen jeg har gjort på hurtiglading sammen med en 24kW-eier tilsier at forskjellen er stor med en ny 30kW. Under lading på McDonalds på klepp måtte jeg stanse ladingen før vi hadde spist opp. Den var da gått fra 20 til 90%, og som eliten skriver så hurtidlader den også kjapt over 80%.

Kampanjer er det jo alltid uansett, så det er ikke noen grunn til å tro at en ny bil er like om hjørnet. De har vel fortsatt endel 24kW igjen å få solgt?
Nissan har jo gjort noe veldig lurt med å oppgradere en allerede velfungenede bil nå på tampen, før rekkevidden økes også på rimeligere EL-biler. Det har jo gitt dem en god salgsboost den siste tiden.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA