Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skikk og bruk på elbilforum.no

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 09. september 2010, klokken 10:22

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Det har kommet noen innlegg på forumet den siste tiden, der brukeren har lagt inn poster uten å oppgi at han/hun selv har næringsinteresser rundt salg og service av elbiler. Brukerene har også skrevet om sitt eget selskap i 3. person.  Disse postene har jeg nå slettet.

For å beholde den gode kilden til informasjon om elbiler, som elbilforumet er, vil jeg poengtere at det er viktig at alle som har næringsinteresser rundt kjøp/salg og service på elbiler og elbildeler opperer med fullt navn og hvor de jobber.

Har du problemer med å stå inne for det du skriver og hvilke næringsinteresser du har, bør du la være å skrive noe.

Legger du ut en melding, må du også være forbredt på at andre brukere og moderatorer/administrator vil kunne sette spørsmålstegn ved det du skriver. Det er dette som kjennetegner en sunn debatt.

Vi tar gjerne i mot synspunkter på dette.


Mvh

Lars C. Krogenæs
Administrator
elbilforum.no
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Rav4_EV

Hvor langt skal dette med næringsinteresser gå? Må du ha registrert firma, eller holder det med at du er en "ulv" etter brukte batterier som gjør at du får fixet opp en gammel ebil i hagen, og solgt den med overskudd til både pelskåpe til kona og sydentur?
Vil Lars som admin sørge for å spore opp alle anonyme innlegg, og "avsløre" hvem som står bak?
Og vil admin slå ned på virksomhet som "jeg kan skru på elbilen din i min garasje for ett par tusen rett i foret"?

Kjenner admin til norsk lov? Kan hvem som helst skru på andres biler, eller er dette regulert?

Det var bare ett par av mine spørsmål.

Arne Magnus Berge
(Sterk preget av næringsvirksomet, betaler skatt og mva.)
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

elektrolux

#2
Fikk med meg diskusjonen før den ble slettet, og slutter meg helt til Lars sin reaksjon på tråden. Det var en ganske så spesiell tråd, med store ord og hentydninger. Når det kom fram at hele scenariet var ren reklame for eget firma falt brikkene på plass på en slags kvalmen måte.

Forumet blomstrer forde brukerene er åpne og rause med informasjon om hvordan disse bilene kan holdes på veiene. Vi forsøker alle å holde oss innenfor de reglene som gjelder i samfunnet, og jeg har f.eks sluttet å tilby 100 kr test og recondisjonering av blokker, og satser heller på å utvikle kompetanse ved å kjøpe opp enkelte av bilene som eierene desverre gir opp. At folk gjør dette sikrer også at prisen på selv defekte biler holdes på et noenlunde anstendig nivå.

Uten dette forumet og den kompetansen som her er tilgjengelig er jeg redd bruktmarkedet ville kolapset. Vi ser hva verkstedene kan ta for selv enkle jobber, og når delene er så dyre som de er, er det greit at defekte biler blir tatt vare på slik at de kan holde gjennværende biler på veien.

At der blomstrer opp små foretak som tilbyr kompetente reperasjoner og service på disse bilene må ses på med positive øyne. Bilfabrikkene støtter lite eller ingenting opp om disse gamle bilene, så her må vi selv passe på.

Heldigvis er det lovlig å fikse opp og selge en bil en gang iblandt; til og med om en tjener en slant på det.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lars C. Krogenæs

#3
Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 09. september 2010, klokken 11:22
Hvor langt skal dette med næringsinteresser gå? Må du ha registrert firma, eller holder det med at du er en "ulv" etter brukte batterier som gjør at du får fixet opp en gammel ebil i hagen, og solgt den med overskudd til både pelskåpe til kona og sydentur?
Vil Lars som admin sørge for å spore opp alle anonyme innlegg, og "avsløre" hvem som står bak?
Og vil admin slå ned på virksomhet som "jeg kan skru på elbilen din i min garasje for ett par tusen rett i foret"?

Kjenner admin til norsk lov? Kan hvem som helst skru på andres biler, eller er dette regulert?

Det var bare ett par av mine spørsmål.

Arne Magnus Berge
(Sterk preget av næringsvirksomet, betaler skatt og mva.)

Forumet er heldigvis i stor grad vært "selvgående", uten behov for store inngrep fra moderatorer.  Jeg synes alle egentlig burde kunne stå frem med fullt navn når de skriver, men det er vanskelig å gjennomføre i praksis. Derimot synes jeg ikke det er ålreit at noen registrerer et brukernavn for å utgi seg for å være en annen, for så å legge ut usaklige forumposter. Kan du ikke stå inne for det du skriver, så ikke skriv det!

Legger du ut en anonym melding, som åpenbart kommer i konflikt med dine egne næringsinteresser bør du selv sørge for at leserene får vite om dette. Det burde vedkommende ha skjønt på forhånd. Deltar du i en debatt rundt parkerings-soner i Bergen, er det mindre interessant å vite om innlegget er skrevet av en ansatt hos f.eks Think. Likevel synes jeg egentlig at man burde ta med en linje om hvor man "hører til", slik at det i etterkant ikke kan skapes tvil om hva man egentlig ønsker å oppnå i debatten.  Kan du ikke stå inne for det du skriver, så ikke skriv det!

NetCom har for eksempel egne kjøreregler for ansattes bruk av sosiale medier:


Også Elbilnæringen har noe å lære av disse, selv om man bare er en enslig fyr med velutrustet garasje, eller har noen få ansatte uten en egen kommunikasjons avdeling. Telenor gikk på en "tilsvarende smell" i vinter, som det noen nå har gått gjennom på dette forumet. Da postet en sjef i Telenor rosende omtaler rundt tjenesten WIMP, og ikke fullt så rosende omtale om den konkurrerende tjenesten Spotify. (Mer om dette finner du hvis du søker på Wimpgate).

Ja, jeg har hørt om norsk lov :-\, men overlater det som skjer utenfor dette forumet til hver enkelt. Jeg synes det er flott at brukere hjelper hverandre med elbiler og å finne løsninger for de problemer man står ovenfor. Skulle alle reparasjoner vært gjort av et merkeverksted hadde elbilen i Norge vært død for lenge siden. Hver og en må selvfølgelig vurdere kompetansen til den man overlater en jobb til.  Det innebærer også at vi tar en åpen og saklig diskusjon rundt de forskjellige verkstedene og utøvere av verkstedtjenester, slik at useriøse tilbydere kan lukes ut. Anonym skitkasting fra verkstednes egne, tidligere ansatte eller innleide konsulenter er ikke en slik måte å gjøre det på.  Kan du ikke stå inne for det du skriver, så ikke skriv det!

Blir et forum som elbilforum.no for "gjennomsiktig", anbefaler jeg Hegnars forum, der man kan finne likesinnede med samme behov for beskyttelse av egen identitet.

Lars C. Krogenæs
Forum Admin
Elbilforum.no
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Rav4_EV

Mine synspunkter har ingenting med den slettede tråden å gjøre, men en reaksjon på admins innlegg.
Her mangler det vel et regelverk i det hele tatt?
Skal reglene lages etterhvert? Skal de få tilbakevirkende kraft?
Man har vel akseptert "anonymitet" tidligere, men nå er det forbudt?

Jeg har tatt til ordet for at alle burde skrive under med fullt navn tidligere.  

Men vi kan ikke ha en admin som både lager regler, og utøver dem.  
Er dette forumet i elbilforeningens eie, bør et ryddig regelverk være på plass.
Og bryter man reglene skal disse være kjent på forhånd.




Arne Magnus Berge
(som er tilhenger av demokrati)
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

cra

Hvor mye man skal legge ut om hvilket firma man tilhører og om man skal måtte bruke fullt navn kan diskuteres i det vide og brede.

Jeg snakket med en kolega i lunsjen om emnet. Han er aktiv skytter og frekventer diverse forum der det er lite populært at de i bransjen uttaler seg "i hemmelighet" om diverse saker, nettopp fordi de kan ha en skjult agenda/økonomiske motiver bak sine uttalelser. De krever ikke så mye info, men det er vanlig at de som jobber innenfor bransjen har en notis om det i signaturen sin, men det holder gjerne med "bransjetilknyttet". Da får de andre brukerne selv vurdere hvor mye det ligger av skjult agenda etc. i innleggene.

Hva om vi kjører noe tilsvarende, med f.eks. "entusiast" klassifisering for entusiaster som hjelper andre fordi de synes det er artig, og har det som hobby, og kanskje til og med tar noen kroner for bruk av utstyr/garasje/brukt fritid, mens de som driver mer seriøst (har org. nr. f.eks.) kommer under "bransjetilknytning"? Så kan det evt. være frivillig om man vil si noe mer om hvilket firma man tilhøre og hvilken stilling man evt. har?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lars C. Krogenæs

Reglene vi har fulgt har vært "Kardemommeby regler": Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og forøvrig kan man gjøre hva man vil.

Å slenge ut anonym skittkasting er ikke å være grei og snill. Å poste meldinger ved å utgi seg for å være en person man ikke er, er ikke å være grei og snill. Å skryte uhemmet av sitt eget verksted, der man selv er verksmester, og å utgi seg for å være en særdeles fornøyd kunder, er ikke å være grei og snill.

At "ElDiva" anonymt spør hvordan man åpner panseret på sin 106 for å fylle på spylevæske, får hun selvfølgelig lov til å gjøre, uten at noen skal avsløre hennes egentlige identitet.

Jeg tror de aller fleste ser forskjellen her.  

I mangel av noe bedre har jeg opptrådt som Politimester Bastian, dvs. lovgivende, utøvende og dømmende i samme person. Ikke ulikt styresettet i land vi helst ikke vil sammenlikne oss med ;) I god diktatorisk ånd er jeg overbevist om at jeg har gjort en god jobb :-)

Jeg gir gerne fra meg makt, og blir gjerne med i en gruppe for å komme frem til et bedre regelverk på forumet. Kanskje kan vi i fellesskap utarbeide reger gjennom meningsfulle debatter her på forumet?

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

cra

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 09. september 2010, klokken 13:49
I mangel av noe bedre har jeg opptrådt som Politimester Bastian, dvs. lovgivende, utøvende og dømmende i samme person. Ikke ulikt styresettet i land vi helst ikke vil sammenlikne oss med ;) I god diktatorisk ånd er jeg overbevist om at jeg har gjort en god jobb :-)

Jeg gir gerne fra meg makt, og blir gjerne med i en gruppe for å komme frem til et bedre regelverk på forumet. Kanskje kan vi i fellesskap utarbeide reger gjennom meningsfulle debatter her på forumet?

Personlig synes jeg Bastian-metoden har fungert bra så langt, og bifaller forslaget om åpen debatt om eventuelle endringer. At folk er anonyme har jeg overhodet ikke noe problem med (liker et snev av anonymitet selv innimellom), så lenge anonymiteten ikke brukes til skittkasting. Å være verksmester og angi seg for å være kunde blir uredelig mer enn å kaste skitt, og kan derfor ikke sammenlignes helt, men det er åpenbart en uønsket bruk av anonymitet.

Jeg ville i alle forvente at folk er seg selv, og at det utøves normal folkeskikk, man vet bare ikke hvilket navn som står på førerkortet til hver enkelt. Nettopp som i kardemommeloven. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Hans Håvard Kvisle

Forsåvidt var jeg en bidragsyter til at denne tråden har kommet igang. Norstart eier elbilforum.no og vi ønsker at det skal være et saklighet- og redelighetsnivå litt i overkant av hva vi finner på andre fora.

I forrige uke var det en del tøys hvor en konflikt mellom næringsaktører blei vel overtydelig og ikke lagt fram på en fair måte. Det var bruk av nick som skalkeskjul ved posting av en historie om egen fortreffelighet på bekostning av andre. Det er åpenbart tåpelig og fint å få fjerna. Også for å beskytte vedkommende mot seg sjøl, ikke bare beskytte forumdeltakerne.

Om folk har kule nicks og derfor framstår anonymt, er et mindre problem så lenge de klarer å opptre noenlunde ærlig og redelig uten skjulte agendaer. Er ikke vanskeligere enn det.

Tror jeg i en replikk brukte betegnelsen at vi var så "demokratiske" at vi overlot til administrator Lars å bestemme om noen innlegg skulle fjernes. Betegnelsen "demokratisk" er nok ikke helt riktig. For en god styring av et diskusjonsforum får vi heller satse på det "opplyste enevelde". Jeg synes at Lars fungerer svært så opplyst. Men en debatt som dette er også fint å ha. For de opplyste lytter også til andre.

PS Noen som husker da elbilforum.no for ca 3 år siden var infiltrert av en overivrig kommunikasjonsmann i Statens vegvesen? Han seilte under nick og falsk flagg. Det slo hardt tilbake i Vegdirektoratet.
St.Hanshaugen

bosonic

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 09. september 2010, klokken 13:07
Skulle alle reparasjoner vært gjort av et merkeverksted hadde elbilen i Norge vært død for lenge siden. Hver og en må selvfølgelig vurdere kompetansen til den man overlater en jobb til. 

Helt enig!
Vi nordmenn er opplært til å tenke minst mulig selv. Hver og en må ta ansvar for sitt eget liv og velvære.

Å bruke sertifiserte fagfolk er ingen garanti for at jobben blir skikkelig gjordt, men dersom en ulykke skjer, har man et sted å gå "for å plassere ansvaret".

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Trond Arve

Stemmer for Kardemomme by, selvjustis (forummedlemmene er flinke til å gi beskjed når noen går over streken) og opplyst enevelde (admin har siste ord). Det er dessuten kun unntaktsvis at dette er et problem, langt de fleste innleggene er på rett side med god margin.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Ken

#11
Jeg er glad for at Lars tar de mer ubehagelig opgaver og sørger for at forumet her er redelig og rettferdig.

Alle som har noe å selge kan bruke " til salgs" delen.

Om det kunne være pliktig å oppgi noen basis info om brukerne så ville jeg støtte dette. Bostedsfylke for alle og foretaksnr. for de som ha med elbilnæring å gjøre.
Ser at Nofuel har postet en "Kupp" på "til salgs uten at noen var særlig imponert.
Det skulle har stått  litt om hvem han er og hvilken organisasjon han representerer.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Griffel

Helt enig,  Nofuel er et firmanavn så de er kanskje ikke de de mest anonyme på forumet.
Men det hadde jo ikke skadet om de også hadde lagt med en peker til:

/www.nofuel.no/

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA