Diverse > elbil.no og elbilforumets nettsider

Skikk og bruk på elbilforum.no

<< < (2/3) > >>

cra:
Hvor mye man skal legge ut om hvilket firma man tilhører og om man skal måtte bruke fullt navn kan diskuteres i det vide og brede.

Jeg snakket med en kolega i lunsjen om emnet. Han er aktiv skytter og frekventer diverse forum der det er lite populært at de i bransjen uttaler seg "i hemmelighet" om diverse saker, nettopp fordi de kan ha en skjult agenda/økonomiske motiver bak sine uttalelser. De krever ikke så mye info, men det er vanlig at de som jobber innenfor bransjen har en notis om det i signaturen sin, men det holder gjerne med "bransjetilknyttet". Da får de andre brukerne selv vurdere hvor mye det ligger av skjult agenda etc. i innleggene.

Hva om vi kjører noe tilsvarende, med f.eks. "entusiast" klassifisering for entusiaster som hjelper andre fordi de synes det er artig, og har det som hobby, og kanskje til og med tar noen kroner for bruk av utstyr/garasje/brukt fritid, mens de som driver mer seriøst (har org. nr. f.eks.) kommer under "bransjetilknytning"? Så kan det evt. være frivillig om man vil si noe mer om hvilket firma man tilhøre og hvilken stilling man evt. har?

Lars C. Krogenæs:
Reglene vi har fulgt har vært "Kardemommeby regler": Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og forøvrig kan man gjøre hva man vil.

Å slenge ut anonym skittkasting er ikke å være grei og snill. Å poste meldinger ved å utgi seg for å være en person man ikke er, er ikke å være grei og snill. Å skryte uhemmet av sitt eget verksted, der man selv er verksmester, og å utgi seg for å være en særdeles fornøyd kunder, er ikke å være grei og snill.

At "ElDiva" anonymt spør hvordan man åpner panseret på sin 106 for å fylle på spylevæske, får hun selvfølgelig lov til å gjøre, uten at noen skal avsløre hennes egentlige identitet.

Jeg tror de aller fleste ser forskjellen her.  

I mangel av noe bedre har jeg opptrådt som Politimester Bastian, dvs. lovgivende, utøvende og dømmende i samme person. Ikke ulikt styresettet i land vi helst ikke vil sammenlikne oss med ;) I god diktatorisk ånd er jeg overbevist om at jeg har gjort en god jobb :-)

Jeg gir gerne fra meg makt, og blir gjerne med i en gruppe for å komme frem til et bedre regelverk på forumet. Kanskje kan vi i fellesskap utarbeide reger gjennom meningsfulle debatter her på forumet?

Lars

cra:

--- Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 09. september 2010, klokken 13:49 ---I mangel av noe bedre har jeg opptrådt som Politimester Bastian, dvs. lovgivende, utøvende og dømmende i samme person. Ikke ulikt styresettet i land vi helst ikke vil sammenlikne oss med ;) I god diktatorisk ånd er jeg overbevist om at jeg har gjort en god jobb :-)

Jeg gir gerne fra meg makt, og blir gjerne med i en gruppe for å komme frem til et bedre regelverk på forumet. Kanskje kan vi i fellesskap utarbeide reger gjennom meningsfulle debatter her på forumet?

--- Slutt sitat ---

Personlig synes jeg Bastian-metoden har fungert bra så langt, og bifaller forslaget om åpen debatt om eventuelle endringer. At folk er anonyme har jeg overhodet ikke noe problem med (liker et snev av anonymitet selv innimellom), så lenge anonymiteten ikke brukes til skittkasting. Å være verksmester og angi seg for å være kunde blir uredelig mer enn å kaste skitt, og kan derfor ikke sammenlignes helt, men det er åpenbart en uønsket bruk av anonymitet.

Jeg ville i alle forvente at folk er seg selv, og at det utøves normal folkeskikk, man vet bare ikke hvilket navn som står på førerkortet til hver enkelt. Nettopp som i kardemommeloven. :)

Hans Håvard Kvisle:
Forsåvidt var jeg en bidragsyter til at denne tråden har kommet igang. Norstart eier elbilforum.no og vi ønsker at det skal være et saklighet- og redelighetsnivå litt i overkant av hva vi finner på andre fora.

I forrige uke var det en del tøys hvor en konflikt mellom næringsaktører blei vel overtydelig og ikke lagt fram på en fair måte. Det var bruk av nick som skalkeskjul ved posting av en historie om egen fortreffelighet på bekostning av andre. Det er åpenbart tåpelig og fint å få fjerna. Også for å beskytte vedkommende mot seg sjøl, ikke bare beskytte forumdeltakerne.

Om folk har kule nicks og derfor framstår anonymt, er et mindre problem så lenge de klarer å opptre noenlunde ærlig og redelig uten skjulte agendaer. Er ikke vanskeligere enn det.

Tror jeg i en replikk brukte betegnelsen at vi var så "demokratiske" at vi overlot til administrator Lars å bestemme om noen innlegg skulle fjernes. Betegnelsen "demokratisk" er nok ikke helt riktig. For en god styring av et diskusjonsforum får vi heller satse på det "opplyste enevelde". Jeg synes at Lars fungerer svært så opplyst. Men en debatt som dette er også fint å ha. For de opplyste lytter også til andre.

PS Noen som husker da elbilforum.no for ca 3 år siden var infiltrert av en overivrig kommunikasjonsmann i Statens vegvesen? Han seilte under nick og falsk flagg. Det slo hardt tilbake i Vegdirektoratet.

bosonic:

--- Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 09. september 2010, klokken 13:07 ---Skulle alle reparasjoner vært gjort av et merkeverksted hadde elbilen i Norge vært død for lenge siden. Hver og en må selvfølgelig vurdere kompetansen til den man overlater en jobb til. 
--- Slutt sitat ---

Helt enig!
Vi nordmenn er opplært til å tenke minst mulig selv. Hver og en må ta ansvar for sitt eget liv og velvære.

Å bruke sertifiserte fagfolk er ingen garanti for at jobben blir skikkelig gjordt, men dersom en ulykke skjer, har man et sted å gå "for å plassere ansvaret".

Navigering

[0] Oversikt

[#] Neste side

[*] Forrige side

Skift til full visning