Diverse > elbil.no og elbilforumets nettsider

Skikk og bruk på elbilforum.no

(1/3) > >>

Lars C. Krogenæs:
Det har kommet noen innlegg på forumet den siste tiden, der brukeren har lagt inn poster uten å oppgi at han/hun selv har næringsinteresser rundt salg og service av elbiler. Brukerene har også skrevet om sitt eget selskap i 3. person.  Disse postene har jeg nå slettet.

For å beholde den gode kilden til informasjon om elbiler, som elbilforumet er, vil jeg poengtere at det er viktig at alle som har næringsinteresser rundt kjøp/salg og service på elbiler og elbildeler opperer med fullt navn og hvor de jobber.

Har du problemer med å stå inne for det du skriver og hvilke næringsinteresser du har, bør du la være å skrive noe.

Legger du ut en melding, må du også være forbredt på at andre brukere og moderatorer/administrator vil kunne sette spørsmålstegn ved det du skriver. Det er dette som kjennetegner en sunn debatt.

Vi tar gjerne i mot synspunkter på dette.


Mvh

Lars C. Krogenæs
Administrator
elbilforum.no

Rav4_EV:
Hvor langt skal dette med næringsinteresser gå? Må du ha registrert firma, eller holder det med at du er en "ulv" etter brukte batterier som gjør at du får fixet opp en gammel ebil i hagen, og solgt den med overskudd til både pelskåpe til kona og sydentur?
Vil Lars som admin sørge for å spore opp alle anonyme innlegg, og "avsløre" hvem som står bak?
Og vil admin slå ned på virksomhet som "jeg kan skru på elbilen din i min garasje for ett par tusen rett i foret"?

Kjenner admin til norsk lov? Kan hvem som helst skru på andres biler, eller er dette regulert?

Det var bare ett par av mine spørsmål.

Arne Magnus Berge
(Sterk preget av næringsvirksomet, betaler skatt og mva.)

elektrolux:
Fikk med meg diskusjonen før den ble slettet, og slutter meg helt til Lars sin reaksjon på tråden. Det var en ganske så spesiell tråd, med store ord og hentydninger. Når det kom fram at hele scenariet var ren reklame for eget firma falt brikkene på plass på en slags kvalmen måte.

Forumet blomstrer forde brukerene er åpne og rause med informasjon om hvordan disse bilene kan holdes på veiene. Vi forsøker alle å holde oss innenfor de reglene som gjelder i samfunnet, og jeg har f.eks sluttet å tilby 100 kr test og recondisjonering av blokker, og satser heller på å utvikle kompetanse ved å kjøpe opp enkelte av bilene som eierene desverre gir opp. At folk gjør dette sikrer også at prisen på selv defekte biler holdes på et noenlunde anstendig nivå.

Uten dette forumet og den kompetansen som her er tilgjengelig er jeg redd bruktmarkedet ville kolapset. Vi ser hva verkstedene kan ta for selv enkle jobber, og når delene er så dyre som de er, er det greit at defekte biler blir tatt vare på slik at de kan holde gjennværende biler på veien.

At der blomstrer opp små foretak som tilbyr kompetente reperasjoner og service på disse bilene må ses på med positive øyne. Bilfabrikkene støtter lite eller ingenting opp om disse gamle bilene, så her må vi selv passe på.

Heldigvis er det lovlig å fikse opp og selge en bil en gang iblandt; til og med om en tjener en slant på det.

Lars C. Krogenæs:

--- Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 09. september 2010, klokken 11:22 ---Hvor langt skal dette med næringsinteresser gå? Må du ha registrert firma, eller holder det med at du er en "ulv" etter brukte batterier som gjør at du får fixet opp en gammel ebil i hagen, og solgt den med overskudd til både pelskåpe til kona og sydentur?
Vil Lars som admin sørge for å spore opp alle anonyme innlegg, og "avsløre" hvem som står bak?
Og vil admin slå ned på virksomhet som "jeg kan skru på elbilen din i min garasje for ett par tusen rett i foret"?

Kjenner admin til norsk lov? Kan hvem som helst skru på andres biler, eller er dette regulert?

Det var bare ett par av mine spørsmål.

Arne Magnus Berge
(Sterk preget av næringsvirksomet, betaler skatt og mva.)

--- Slutt sitat ---

Forumet er heldigvis i stor grad vært "selvgående", uten behov for store inngrep fra moderatorer.  Jeg synes alle egentlig burde kunne stå frem med fullt navn når de skriver, men det er vanskelig å gjennomføre i praksis. Derimot synes jeg ikke det er ålreit at noen registrerer et brukernavn for å utgi seg for å være en annen, for så å legge ut usaklige forumposter. Kan du ikke stå inne for det du skriver, så ikke skriv det!

Legger du ut en anonym melding, som åpenbart kommer i konflikt med dine egne næringsinteresser bør du selv sørge for at leserene får vite om dette. Det burde vedkommende ha skjønt på forhånd. Deltar du i en debatt rundt parkerings-soner i Bergen, er det mindre interessant å vite om innlegget er skrevet av en ansatt hos f.eks Think. Likevel synes jeg egentlig at man burde ta med en linje om hvor man "hører til", slik at det i etterkant ikke kan skapes tvil om hva man egentlig ønsker å oppnå i debatten.  Kan du ikke stå inne for det du skriver, så ikke skriv det!

NetCom har for eksempel egne kjøreregler for ansattes bruk av sosiale medier:


Også Elbilnæringen har noe å lære av disse, selv om man bare er en enslig fyr med velutrustet garasje, eller har noen få ansatte uten en egen kommunikasjons avdeling. Telenor gikk på en "tilsvarende smell" i vinter, som det noen nå har gått gjennom på dette forumet. Da postet en sjef i Telenor rosende omtaler rundt tjenesten WIMP, og ikke fullt så rosende omtale om den konkurrerende tjenesten Spotify. (Mer om dette finner du hvis du søker på Wimpgate).

Ja, jeg har hørt om norsk lov :-\, men overlater det som skjer utenfor dette forumet til hver enkelt. Jeg synes det er flott at brukere hjelper hverandre med elbiler og å finne løsninger for de problemer man står ovenfor. Skulle alle reparasjoner vært gjort av et merkeverksted hadde elbilen i Norge vært død for lenge siden. Hver og en må selvfølgelig vurdere kompetansen til den man overlater en jobb til.  Det innebærer også at vi tar en åpen og saklig diskusjon rundt de forskjellige verkstedene og utøvere av verkstedtjenester, slik at useriøse tilbydere kan lukes ut. Anonym skitkasting fra verkstednes egne, tidligere ansatte eller innleide konsulenter er ikke en slik måte å gjøre det på.  Kan du ikke stå inne for det du skriver, så ikke skriv det!

Blir et forum som elbilforum.no for "gjennomsiktig", anbefaler jeg Hegnars forum, der man kan finne likesinnede med samme behov for beskyttelse av egen identitet.

Lars C. Krogenæs
Forum Admin
Elbilforum.no

Rav4_EV:
Mine synspunkter har ingenting med den slettede tråden å gjøre, men en reaksjon på admins innlegg.
Her mangler det vel et regelverk i det hele tatt?
Skal reglene lages etterhvert? Skal de få tilbakevirkende kraft?
Man har vel akseptert "anonymitet" tidligere, men nå er det forbudt?

Jeg har tatt til ordet for at alle burde skrive under med fullt navn tidligere.  

Men vi kan ikke ha en admin som både lager regler, og utøver dem.  
Er dette forumet i elbilforeningens eie, bør et ryddig regelverk være på plass.
Og bryter man reglene skal disse være kjent på forhånd.




Arne Magnus Berge
(som er tilhenger av demokrati)
 

Navigering

[0] Oversikt

[#] Neste side

Skift til full visning