Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ønsker lademulighet i borettslag, men sliter med fordommer/uvitenhet

Startet av Chivas, onsdag 18. mai 2016, klokken 19:54

« forrige - neste »

Burger

Få tak i vedtektene og rævkjør ham på det formelle. Søk også juridisk hjelp til å gjennomgå saken og forfatte ett brev til styret. Som styremedlem så har medlemmer hatt med seg ett brev fra advokat eller jurist med vurdering av sak. For meg så er det befriende at advokat eller jurist tolker saken likt eller opplyser om lovbrudd vi kan begå.

Å stå i veien for et gjennomført årsmøtevedtak og ta fra beboere noe de har fått tror jeg neppe er lovlig.

Dersom han vil ha tilgang til data uten det var en del av avtalen så tror jeg han kan glemme det. Igjen, å spleis på noen timer juridisk bistand, få elektrikker til å dokumentere at løsningen ble bedre og ev få en annet firma til å være enig.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

KjellG

Effekttariffering kan helt klart bli et problem. Imidlertid, er dette innført i dette borettslaget pr i dag? Både hjemme og på hytta har vi fått ams-måler, men regningen baserer seg fremdeles på energi pr mnd uavhengig av døgnfluktuasjonene på strømprisen. Strømprisen baseres på everkets målinger av inngående strøm til dem til hvilken spotpris. Deretter går alt gjennom en matematikkvern som «antar» et typisk forbruks/prissituasjon midlet over et stoooort antall abonnenter. Det har mao ikke noe for seg å storme hjem i lunchpausen og slå av «fordi strømmen er så dyr i formiddag.»

Lars C. Krogenæs

Flatkabelen er sinnsykt dyr, så besparelsen er liten i forhold til kabelbru. Trist med slike holdninger fra lokale Narvestaer.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

André_

Har i dag lagt frem sak på vegne av styret om etablering av lademuligheter. Ingen i styret har EL-bil eller direkte planer om å kjøpe. Etter økende forespørsler om lademuligheter ble romjulen tilbragt med registrering og lesing her på forumet. Ulike leverandører ble kontaktet og flere befaringer utført. Tilsagn fra Oslo Kommune på støtte. I dag ble styrets forslag presentert på GF av u.t. Mange kritiske spørsmål under veis, men var godt forberedt. Kapasitetsmålinger utført, satt meg inn i hva dere brukere ønsker etc.

Enstemmig vedtatt. Fullmakt til å etablere 48 plasser infrastruktur.

Blir Defa Salto. Min konklusjon er at flatkabelen er for dyr. Og ladestasjoner overpriset til fordel for noe lavere infrastruktur. Totalpris utgjør enorm forskjell om man summerer infrastruktur + alle ladebokser.

6 mnd. arbeid og studier på El-bil har ført frem. Og jeg... Jeg bestiller straks en ny bensinbil

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Chivas

Okai, lenge siden sist, og kanskje noen er spent på hvordan det går med med "Narvestad"? ;-)

Vel, vi har ikke innsyn lenger, men ladeanlegget funker tilfredstillende så jeg vil tro at de til slutt måtte betale fakturaen som ble presentert og tidligere godtatt.

Det som nå er føljetongen er at Mr.Narvestad (han som ikke fa*n skulle bli lurt) har sendt ut faktura for lading...ikke èn faktura, men 2 stk faktura - siden vi er 2 stk i boligen(!).

Altså, det er èn ladestasjon, for èn garasjeplass, men siden vi bruker RFID for å starte lading, samt at jeg på ETT tidspunkt har startet lading via app, har vi nå blitt tildelt 2 stk brukere (på samme stasjon) og skal ifølge Narvestad betale for 2 stk brukere. Dvs, vi har fått 2 stk fakturarer med administrasjonsgebyr på 100,- hver og fakturagebyr på 95,- hver slik at den ene ladesesjonen min på 24kW endte på 380,- eller rundt der!! Dette er jo selvfølelig høl i hodet og vi har klaget uten å få medhold i første omgang....

Så, noen gode tips eller fortellinger om hva andre sensible gjør?

emurof


Jejl

Nesten ufattelig hvilke personer som kan sitte i slike styrer i ulike borettslag, og hva de kan bestemme. I går var jeg innom et borettslag, og jeg pleier å ta en kikk på tavla i gangen på alt tullet de henger opp. All mekking og skifting av dekk o.l. i garasjen er forbudt, lading av elbil i garasjen er selvfølgelig forbudt og skjøteledningene henger derfor å dingler fra leilighetene over utendøsparkeringen, og det er forbudt og gå på plenene. Forresten... ikke forbudt men strengt forbudt.

Griffel

Spørsmålet er vel her om dette er noe styreforman administrerer eller om det er satt bort til eksterne.
Er det noe styreforman administrerer er vel administrasjonsgebyr på 100 kr et spørsmål om dette går til administrator ("Narvestad") som "lønn" eller om det går i fellesskapet kasse. Er dette en privat ordning 100kr/mnd for administrasjon pr. bruker + et fakturagebyr er uansett alt for høyt. Selv om det er satt bort virker det for høyt. (Driver "Narvestad" privat butikk på medlemmenes bekostning?)

I et sameie/borettslag hvor det finnes kombinasjon av fellesplasser med noen ladestasjonr som brukes av fler, eller om noen som har spleiset på en ladestasjon og derfor vil ha en faktura pr. bruker, er det naturlig å velge en løsning med en faktura for hver bruker.

Er det kun en ladestasjon pr. leilighet er det ingen grunn til å fakturere bruker, da faktureres leilighet.
Skal en ha to systemer, et for de som ønsker individuell faktura for hver bruker, og et for de som ønsker faktura for en garasjeplass er det merarbeid.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Vollis47

Å ha betaling av elbillading hver måned må vel være å lage seg unødig arbeid. Hos oss har vi i flere år klart oss med avlesing og betaling en gang i året. Det blir jo ikke så mange tusen kroner. Vi leser av målerne; fra og med i år Zaptec portal, i slutten av november, bruker strømprisen per 15/10 og legger til 10% for administrasjon. Dette går ikke til styreleder, som tar arbeidet, men til sameiet.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA