Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prøvekjørt i3 i dag...

Startet av Mr.Zero, fredag 13. mai 2016, klokken 19:38

« forrige - neste »

Mr.Zero

...og følte at den var noe ustabil i fronten under akselerasjon. Jeg følte jeg måtte korrigere litt med rattet da det sto på. Er jo ikke Noen forhjulstrekker jeg kjørte, så hvorfor denne (noe) ustabiliteten i en bakhjulstrekker...? For øvrig 19" sommerhjul og tørt føre.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Ingeniøren

Har du ikke kjørt den før så kjennes det ut som du må gjete bilen med rattet hele tiden. Tror det har noe med den korte bilen og den direkte styringen å gjøre. Etter noen turer legger du ikke merke til det lenger og da vil gamle bilen kjennes svampete ut i styringa.

Tar meg dog i å ikke klare å rygge rett med den når jeg skal parkere - har nok noe med det samme å gjøre  :D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Olemann

#2
Svært presis og kontant styrefølelse er supert i kjapp bykjøring, og kombinert med den veldig responsive motoren/overføringen er bilen nydelig i byen. 
På landevei i 110 km/t så er min smak at en bil med noe slappere styrerespons/lavere følsomhet er mer behagelig, også fordi jeg ikke får senket rattet på i3'en langt nok ned til å passe min optimale kjørestilling.
Ideelt ville være å hatt en funksjon for dette, tipper det kunne vært styrt elektronisk om BMW ville.

PS! Jeg kjørte også trilling et par år, og overgangen til i3 var ikke liten.....nærmer seg nesten forrige overgang, som var fra Reva til Trilling... :)

Rapid

I begynnelsen syntes jeg også at den var litt "vinglete". Men etter to år og 26000km holder jeg på å daue når jeg prøver en vanlig bil. Det som tidligere var kvikt og presist blir nå som en supertanker. i3 er veldig direkte og har super presisjon. Jeg kjøre ofte lange strekk i god hastighet og synes styringen er fin. I bykjøring er den perfekt. Under gasspådrag kan det forekomme "torque steer" følelse selv om det er bakhjulsdrift. Spesielt med flat fjøl på litt sporete veg. Jeg tror det har med at den korte bilen har litt mye krefter rett og slett  :P  . Om bakhjulene får litt ujevnt feste må kursen korrigeres bittelitt i fronten.   Jeg merker ingenting til dette om jeg akselererer som normale biler.

02jan

I3 er jo meget presis og kontant i styringen , har kun hatt en bil med tilsvarende presis styring (z3 coupe).

Men når jeg kjører andre biler ( toareg, a6quattrio, A4, crv) , så er de nærmere min veteran offroader i styrefølelse ( 3.9m lang og 2m høy). Med Honda crv måtte jeg stoppe og sjekke at rattet satt fast i styrestaget etter å ha kjørt i3 noen mnd.

Etter 45000 km med i3 , akselererer jeg nok raskere en de fleste diesel og bensinbiler rundt meg, innen for fartsgrensen uten snev av ustabilitet.
Ja i3 er kort , bare 4 meter , men Sporvidden er som en Mercedes E klasse fra 2008, og akselavstand på nærmere 260 ,som mange mellomklassebiler.4.30-4.60 cm).
Høyden på bilen, er som andre høye biler noe man må ta hensyn ved mye vind og høy fart.
Hvis man ikke har følelse for mye motorkraft og lett bil, ville jeg ikke anbefalt
Full akselerasjon uansett kjøretøy.


Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Mr.Zero

Nå har jeg booka inn en i3 på nok en prøvekjøring, og da skal jeg kjøre til batteriet tar slutt... ;D Så blir det å bestille en blåmann av "nyetypen" dersom magefølelsen sier GO!  :)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

02jan

Det høres spennende ut (teste kjøretøy), start med å teste akselerasjon/respons i ECO modus, før Comfort.
Bilen er satt opp default med Comfort (som burde hete sport).

Får du mulighet til å prøve gruskjøring opp brattbakke  (simulere snø ) , Finn ut hvordan traction controll skues på/av. Denne tillater noe hjulspinn , som er kjekt i løssnø/snø kjøring.

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Strøm Tycoon

Sitat fra: Rapid på søndag 15. mai 2016, klokken 21:41
I begynnelsen syntes jeg også at den var litt "vinglete". Men etter to år og 26000km holder jeg på å daue når jeg prøver en vanlig bil. Det som tidligere var kvikt og presist blir nå som en supertanker. i3 er veldig direkte og har super presisjon. Jeg kjøre ofte lange strekk i god hastighet og synes styringen er fin. I bykjøring er den perfekt. Under gasspådrag kan det forekomme "torque steer" følelse selv om det er bakhjulsdrift. Spesielt med flat fjøl på litt sporete veg. Jeg tror det har med at den korte bilen har litt mye krefter rett og slett  :P  . Om bakhjulene får litt ujevnt feste må kursen korrigeres bittelitt i fronten.   Jeg merker ingenting til dette om jeg akselererer som normale biler.

Hadde en 3-serie før (E90), den hadde litt samme tendenser. Men man sitter mye høyere i i3, og det tror jeg gjør dette mer merkbart. Samtidig kommer kreftene mye mer brutalt fra bunn, og bilen er lett.

Med unntak av litt for stort ratt for min smak, så er kjøreegenskapene til i3 helt fenomenale, særlig om man utfordrer chassiet litt.

Stikkkontakt

Sitat fra: Rapid på søndag 15. mai 2016, klokken 21:41
Det som tidligere var kvikt og presist blir nå som en supertanker. i3 er veldig direkte og har super presisjon.

MIn prøvekjøring av i3 var direkte etter kjøring av TMS 85. Det er ingen overdrivelse å si at BMWen var MYE gøyere å kjøre, selv om Teslaen selvsagt gikk bedre rett frem.

BingoBonzo

Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 16. mai 2016, klokken 10:09
MIn prøvekjøring av i3 var direkte etter kjøring av TMS 85. Det er ingen overdrivelse å si at BMWen var MYE gøyere å kjøre, selv om Teslaen selvsagt gikk bedre rett frem.

Nysgjerrig, hva/hvordan var i3 gøyere å kjøre? Har testet Tesla på et par prøveturer og det var hysterisk morro, klarer ikke helt å gjenskape de tureen i en i3.
BMW G20 - 330e 2020
BMW F15 - X5 40e 2017 (Solgt)
BMW I01 - I3 2016 (Solgt)
BMW E70 - X5 4.8i 2007 (Solgt)
BMW F01 - 740D XDrive 2011 (Solgt)
BMW E91 - 316i MSport 2009 (Solgt)
BMW E61 - 525 DAT 2004 (Solgt)
BMW E39 - 528 iAT 2000 (Solgt)

Trond.m

#10
Prøvekjørte i3 med 19 " standarddekk (427 felg) og en med 20 " rett etter hverandre på E18. Det var litt mer støy med 20 ", men forskjellen er ikke stor. Men jeg følte at 20 " gjorde bilen mindre følsom og mer stabil. Forskjell i komfort for øvrig merket jeg ikke, så jeg føler at 20 " ikke er så ufornuftig valg for i3, selv for kjøring på slitt asfalt i høy hastighet. Begge bilene var utrolig morsomme å kjøre, men det bør nevnes at den forrige elbilen jeg kjørte var en Nissan Leaf :-))

02jan

..men var det 175 dekk bak på denne 19" ? Mener standard 27 19" kun har 155 bak.

Oppgradert 19" har 175 bak, slik som 20". Antar at bil med 19 og 175 ikke er mer ustabil en en med 20".

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

bromm

Sitat fra: 02jan på onsdag 18. mai 2016, klokken 18:33
..men var det 175 dekk bak på denne 19" ? Mener standard 27 19" kun har 155 bak.

Oppgradert 19" har 175 bak, slik som 20". Antar at bil med 19 og 175 ikke er mer ustabil en en med 20".

Skjønner ikke helt hva du mener med "oppgradering" her - alle sommerhjulene i 428, 429 og 430 har 175 bak. 427 (standard-felg) finnes BARE i 155. Når det gjelder vinterfelg så er det kun 427 og 428 som leveres, og da i 155/70-19" på alle fire. Dette betyr i praksis at 428 leveres som fire "fremhjul" som vinterfelger.

bromm

Sitat fra: BingoBonzo på onsdag 18. mai 2016, klokken 03:24
Nysgjerrig, hva/hvordan var i3 gøyere å kjøre? Har testet Tesla på et par prøveturer og det var hysterisk morro, klarer ikke helt å gjenskape de tureen i en i3.
Hvis du synes Tesla er gøyere å kjøre så har du en underlig form for humor ;) Ellers har du kun tilgang på landeveier som er rimelig snor-rette - anbefaler deg å ta en Tesla-tur i storbyen, så får vi se hva du får "gjenskapt" der ;D

02jan

Vi snakker vel om sommerdekk her.
Ifølge prislisten til bavaria, ser jeg at 427 felg , kan leveres med 175/60 dekk bak. Men standard er disse 155 foran og bak.
Jeg mistenker at prøvekjøring med 427 er utført med 155 bak, noe jeg antar oppleves annerledes en 175 på 19".
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA