Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Registrering av dekktrykksensorer i Leafspy Pro

Startet av Kav, tirsdag 08. mars 2016, klokken 22:10

« forrige - neste »

Kav

Hei alle sammen. Jeg er ny her.

Jeg har søkt litt på forumet angående dette temaet, men det meste av informasjonen jeg finner, er gammelt.

Hvordan får jeg kalibrert dekkene i Leafspy? Jeg vet ikke hvilket dekk som skal sitte hvor på bilen, og vil helst slippe å dra til Nissan.

En ting til: Lar dere OBII-saken stå plugga inn til enhver tid i bilen? Jeg trodde den skrudde seg av med bilen, men min lyste da jeg gikk ut av bilen.
Nissan Leaf 2014
Philips oppladbar barbermaskin
HTC oppladbar mobiltelefon

Trekkoppbil

#1
Det er ikke lett å se åssen man skal registrerer hjula, uten å få det forklart:
Du starter med å pumpe opp venstre forhjul, og går rundt bilen til HF, HB og VB, og pumper opp trykkene til hhv 35, 32,29 og 26 pund.
Deretter går du inn i Leaf Spy pro, og klikker på en menytast i Android, og går inn på settings, og service screen enable, og  tilbaketasten i Android for å komme til Service menu hvor du går inn på register tire postions. Der kan du kjøre noe program for å lære posisjonene på dekka, og du kjører noen minutter over 40km/t til prosessen er ferdig med et pip.

Deretter kan du pumpe opp dekka til ønska trykk. Bilen tuter gjerne en gang når du når 36 pund, og det kommer 3 tut når du når 40 pund, men tut har jeg ikke fått med uorginale tpms.

Kav

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 08. mars 2016, klokken 22:18
Jeg er ikke helt sikker på talla, men du starter på venstre forhjul, og går rundt bilen til HF, HB og VB, og pumper opp trykkene til hhv 35, 32,29 og 26 pund.
Deretter går du inn i Leaf Spy pro, og klikker på en menytast i Android, for å enable service screen, og gå tilbake. Der kan du kjøre noe program for å lære posisjonene på dekka, og du kjører noen minutter over 40km/t til prosessen er ferdig med et pip.

Deretter kan du pumpe opp dekka til ønska trykk. Bilen tuter gjerne en gang når du når 36 pund, og det kommer 3 tut når du når 40 pund, men den oppførselen har jeg ikke fått med uorginale tpms.

Takk for svar. Det virker litt kronglete, men det må kanskje til? Hvor finner man talla? Framgangsmåten du nevner, ligner på det jeg har søkt meg fram til. Det jeg derimot ser, er at det ser ut som om det er en eldre versjon av programmet. Nå ser appen slik ut:


Er det fortsatt like omstendelig?
Nissan Leaf 2014
Philips oppladbar barbermaskin
HTC oppladbar mobiltelefon

Trekkoppbil

#3
Det ser ut som du er kommet inn på settings, og da er du på sporet.

Blar du deg litt opp på sida, så kommer du til Service screen hvor du krysser av for Enable. Deretter trykker du på returikonet i Android, og du kommer inn på service menu, hvor du går inn på Register Tire Position.

En annen sak er at du må passe på rotasjonsretningen:
Kikk på merkinga på dekka om du ser hvilke vei de skal rotere, så du ikke tar feil av høyre og venstre hjul. På noen dekk er det valgfritt.

Det er vanlig å bytte hjul mellom foran og bak for hver sesong, for å få jevn slitasje: Det tolker jeg som at man vil sette dekka med djupest mønster på drivhjula. Jeg personlig ville i alle fall ha nogenlunde likt slitte dekk foran, og likt slitte dekk bak, i stedet for å mikse på annen måte.

Om man ikke vil bry seg med å registrere for hver sesong, så blir registreringa feil annenhver sesong, men da er det bare å være obs på at hjula foran og bak har bytta plass.

Sjølv så har jeg klona tpms, så vinterhjula har samme IDer som sommerhjula. Åssen det fungerer hvis man har ulike IDer, kjenner jeg ikke til.

Kav

Herlig. Takk for svar Trekkoppbil. De tallene som står der, altså 2,4 - 2,2 - 2,0 - 1,8. Det er bar, ikke sant? Er ikke 1,8 uforsvarelig lite?
Nissan Leaf 2014
Philips oppladbar barbermaskin
HTC oppladbar mobiltelefon

Trekkoppbil

Så lågt trykk kjører man vel med kun noen minutter mens bilen skal gjenkjenne dekkposisjonene.

Ellers kan du gjerne endre tittel på tråden, og bytte ut kalibrering med registrering, eller rotering.

Leaf Spy pro har vel noen enklere framgangsmåter ved rotering av hjula, hvor du bare velger at forhjul og bakhjul skal bytte plass.

Kav

Takk for svar.

Ja, som du ser på skjermpdumpen jeg la ut, så ser det enkelt ut å rotere dekkene.

Har redigert emnetittelen nå.
Nissan Leaf 2014
Philips oppladbar barbermaskin
HTC oppladbar mobiltelefon

signal

Vil kontrollampene på dashboardet slutte å lyse etter å ha gjennomført denne registreringsprosedyre?
2012 Leaf SL USA modell, Sølv Metallic. Solgt 03.22
2020 Leaf N-Connecta blå/sort

nr1rayner

Sitat fra: Kav på torsdag 10. mars 2016, klokken 20:45
Herlig. Takk for svar Trekkoppbil. De tallene som står der, altså 2,4 - 2,2 - 2,0 - 1,8. Det er bar, ikke sant? Er ikke 1,8 uforsvarelig lite?
Så litt mistenkelig ut at det skal være 0,2 bar mellom hver..
1,8 er lavt ja. Flere av oss som bruker ca 3,0 bar. Aner ikke hva spec fra Nissan er, 2,5 kanskje..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Trekkoppbil

Etter man har kjørt noen minutter, så får man umiddelbar respons når sensorene er registrert.  Det er lenge sida jeg har gjort dette nå, så jeg husker ikke helt. Jeg trur det kom en pipelyd, og det var muligens noe endring i varsellampa, men det er vel logisk at den lyser inntill man har pumpa opp igjen til normalt trykk.  Når trykket er bra nok, og det tekniske er fiksa ved at sensorene er registrert, så bør ikke lampa lyset lenger.

Kav

Da har jeg skifta til sommerdekk. Jeg regna med å få en feilmelding på at dekkene var satt på på feil plass, i og med at jeg ikke hadde notert meg hvilket dekk som skulle sitte hvor. MEN, det gjorde jeg faktisk ikke. Alt var som normalt. Jeg kjørte meg en tur først, før jeg stakk på bensinstasjonen for å fylle luft. Leafspy oppdaterte lufttrykket på riktig dekk etter hvert som jeg fylte.

Har jeg bare vært veldig heldig her? Hvis ikke jeg regner feil, er det ca 4-5 % sjanse for å faktisk klare dette.
Nissan Leaf 2014
Philips oppladbar barbermaskin
HTC oppladbar mobiltelefon

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA