Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor ligger sensor for utetemperatur?

Startet av EV-FTW, onsdag 11. mai 2016, klokken 07:46

« forrige - neste »

EV-FTW

I går vasket jeg den nye Leafen. Noe jeg jo har gjort før også uten å få samme problem.
Etter jeg vasket bilen vil den ikke vise høyere utetemperatur enn 15 grader. Rett før jeg vasket den viste den 24 grader, som også stemte med yr og måleren på veggen hjemme.
Hva har skjedd? Kan sensoren ligge i vann ett eller annet sted i bilen?
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

kjbu

Temperatursensoren vil vise lavere temperatur så lenge den er våt. Når den blir tørr, vil riktig lufttemperatur vises.

Fyskikken er slik at vannet på sensoren fordamper/tørker. Energien som trengs for å få vann over i dampfase er ganske høy, og den energien(varmen) tas fra underlaget/lufta. Resultatet er at underlaget får lavere temperatur enn omgivelsene.

På samme måte som når vi svetter, fordampingsenergien tas fra kroppen vår og vi blir avkjølt.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

EV-FTW

Se der ja, der har den hentet seg inn igjen.
Så da hadde det altså noe med vasking å gjøre.
Er første bil jeg har opplevd dette med, og det er min 11 bil.
Nå vet jeg om det, så da er det ikke problem
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Arha

Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

3irikur

Beste svaret jeg fant på google:
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=10361

Der sier de at den ligger foran på siden. Ikke veldig konkret, men gir en pekepin :)
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

hansob

Bestilt Tesla Y LR Blå  6/2-23
Ampera-E 2018
Nissan Leaf Tekna 2014 6,6 kW
Bestilt 2018 Leaf Launch Edition men avbestilt
Halden

nr1rayner

Skjedde på min i dag, aldri vært borti etter 2,5 år.
Denne gangen spylte jeg fronten ekstra godt (insekt). Tempen stod på 16, også knappe 2 timer etter spyling. Steiksol og ca 23-24 grader egentlig.
Får se om den retter seg når jeg skal hjem igjen, men da er det neppe no særlig over 10...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Nå må det vel legges til at man i Trøndelag ikke er så bortskjemt/belemret med at faktisk temperatur er over 16 så veldig ofte  :laugh:
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA