Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Full stopp i elbilsalget i Danmark

Startet av AmocoCadiz, tirsdag 10. mai 2016, klokken 18:39

« forrige - neste »

AmocoCadiz

Dette har vi hørt om og hatt misstanke om ville bli resultatet, trist for danskene.
men viser hva som vil skje også i Norge hvis insentivene kuttes for raskt, viktig at denne erfaringen blir tatt med i politiske behandlingen av elbilinsentivene fremover

http://www.elbil.no/nyheter/elbilpolitikk/3789-full-stopp-i-elbilsalget-i-danmark

ellers er det også fasinerende å se de lave tallene som danskene opererer med , salget første kvartal før og etter 2016; totalt 684 elbiler før og 242 etter, tilbakegang 65%,
er vel omtrent som salget av Kia Soul en måned i Norge....

jkirkebo

Sitat fra: AmocoCadiz på tirsdag 10. mai 2016, klokken 18:39
Dette har vi hørt om og hatt misstanke om ville bli resultatet, trist for danskene.
men viser hva som vil skje også i Norge hvis insentivene kuttes for raskt, viktig at denne erfaringen blir tatt med i politiske behandlingen av elbilinsentivene fremover

http://www.elbil.no/nyheter/elbilpolitikk/3789-full-stopp-i-elbilsalget-i-danmark

ellers er det også fasinerende å se de lave tallene som danskene opererer med , salget første kvartal før og etter 2016; totalt 684 elbiler før og 242 etter, tilbakegang 65%,
er vel omtrent som salget av Kia Soul en måned i Norge....

Norge og Danmark kan ikke sammenlignes. Der borte koster strømmen 2,40 pr. kWh og det betyr at mesteparten av drivstoffbesparelsen ved å kjøre elbil forsvinner. I Norge sparer jeg ca. 20.000,- i året på å kjøre elbil fremfor diesel, i Danmark ville jeg spart ca. 7500,-. En liten forskjell det...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

vartli

Dette er også bare begynnelsen i og med at de nå har 80% rabatt på engangsavgiften. Hvordan blir det da med 0% rabatt? Det er faktisk en gradvis opptrapping av avgiftene og allerede på første trinn ser vi slike utslag. Jeg kjenner ikke avgiftsregimet i Danmark, men de baserer vel seg i større grad på bilens verdi enn i Norge og full engangsavgift i Danmark er gjerne ganske ulik det den ville vært i Norge.
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

Electrix

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 11. mai 2016, klokken 01:02
Sitat fra: AmocoCadiz på tirsdag 10. mai 2016, klokken 18:39
Dette har vi hørt om og hatt misstanke om ville bli resultatet, trist for danskene.
men viser hva som vil skje også i Norge hvis insentivene kuttes for raskt, viktig at denne erfaringen blir tatt med i politiske behandlingen av elbilinsentivene fremover

http://www.elbil.no/nyheter/elbilpolitikk/3789-full-stopp-i-elbilsalget-i-danmark

ellers er det også fasinerende å se de lave tallene som danskene opererer med , salget første kvartal før og etter 2016; totalt 684 elbiler før og 242 etter, tilbakegang 65%,
er vel omtrent som salget av Kia Soul en måned i Norge....

Norge og Danmark kan ikke sammenlignes. Der borte koster strømmen 2,40 pr. kWh og det betyr at mesteparten av drivstoffbesparelsen ved å kjøre elbil forsvinner. I Norge sparer jeg ca. 20.000,- i året på å kjøre elbil fremfor diesel, i Danmark ville jeg spart ca. 7500,-. En liten forskjell det...
Hvis man følger med litt på kraftprisene på Nordpool så ser man at de stort sett er like for Norge og Danmark, noen ganger litt lavere i Danmark og litt oftere høyere i Danmark. Det som gjør prisen så høy for forbruker i Danmark er nettleie og avgifter. I Norge er avgiftene på strøm til forbruker nesten like høye som for diesel, jeg klarer ikke finne eksakt info for Danmark, men der er de tydeligvis mye høyere. Alt som da behøves der er egentlig at elbilister krever samme avgifter pr kilowattime for diesel og bensin som for strøm. En dobling i drivstoffprisene ville nok fått mange til å tenke seg om.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Strøm Tycoon

Sitat fra: Electrix på onsdag 11. mai 2016, klokken 08:58
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 11. mai 2016, klokken 01:02
Sitat fra: AmocoCadiz på tirsdag 10. mai 2016, klokken 18:39
Dette har vi hørt om og hatt misstanke om ville bli resultatet, trist for danskene.
men viser hva som vil skje også i Norge hvis insentivene kuttes for raskt, viktig at denne erfaringen blir tatt med i politiske behandlingen av elbilinsentivene fremover

http://www.elbil.no/nyheter/elbilpolitikk/3789-full-stopp-i-elbilsalget-i-danmark

ellers er det også fasinerende å se de lave tallene som danskene opererer med , salget første kvartal før og etter 2016; totalt 684 elbiler før og 242 etter, tilbakegang 65%,
er vel omtrent som salget av Kia Soul en måned i Norge....

Norge og Danmark kan ikke sammenlignes. Der borte koster strømmen 2,40 pr. kWh og det betyr at mesteparten av drivstoffbesparelsen ved å kjøre elbil forsvinner. I Norge sparer jeg ca. 20.000,- i året på å kjøre elbil fremfor diesel, i Danmark ville jeg spart ca. 7500,-. En liten forskjell det...
Hvis man følger med litt på kraftprisene på Nordpool så ser man at de stort sett er like for Norge og Danmark, noen ganger litt lavere i Danmark og litt oftere høyere i Danmark. Det som gjør prisen så høy for forbruker i Danmark er nettleie og avgifter. I Norge er avgiftene på strøm til forbruker nesten like høye som for diesel, jeg klarer ikke finne eksakt info for Danmark, men der er de tydeligvis mye høyere. Alt som da behøves der er egentlig at elbilister krever samme avgifter pr kilowattime for diesel og bensin som for strøm. En dobling i drivstoffprisene ville nok fått mange til å tenke seg om.

Da hadde nær sagt alt blitt dyrere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA