Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skru av regenerering ved pedalbremsing

Startet av Prebb, mandag 09. mai 2016, klokken 21:39

« forrige - neste »

Ourasi

#15
Sitat fra: elektrolux på onsdag 11. mai 2016, klokken 06:19
Med slike utfordringer gleder jeg meg ekstra over e-Up sine trommelbremser bak.  :D

Tja, tar vel bremseskiver selv om man må knote litt for å rense dem, men ser poenget ditt. Ser forjævlig ut med eikealufelger med trommler, men er vel ikke en e-up eiers største problem kan jeg tenke meg, dog for mange e-golfeiere er det nok noe som ville irritert endel, spesiellt for undertegnende ;) .....

Men, det burde selvsagt blitt lagt inn en 5-10 minutters disable regenerering funksjon i systeminnstillinger, som automatisk slår på regenerering igjen etter valgt tid. Men de tjener nok for mye på flittig bytting av skiver for å motivere en slik enkel funksjon.

Når jeg må bytte skiver, så kommer jeg til å velge skiver selv, som da er helt eller delvis rustfrie, fra en high-end produsent. Golf er så populært at mer eller mindre samtlige av disse bremseskive-produsentene har golfskiver i sortimentet, så da slipper man å tenke for mye på dette. Selv helt rustfrie skiver med relativt kort levetid, varer ekstremt lenge på e-golf, og da trenger man ikke rensebremse i det hele tatt..
Golf GTE 2015 Carbon

Cydonia

For å "trimme" bremsene på min GTE pleier jeg iblant å sette giret i nøytral i en passende nedoverbakke. Da blir det ingen regenerering og kun bremseklossene brukes. Passer på å ikke trykke inn knappen på girspaken, da kan den ikke skyves forbi N og i revers. Regner med at e-Golf vil oppføre seg på samme måte.
Hyundai KONA electric 2018

Prebb

Sitat fra: Cydonia på onsdag 11. mai 2016, klokken 07:35
For å "trimme" bremsene på min GTE pleier jeg iblant å sette giret i nøytral i en passende nedoverbakke. Da blir det ingen regenerering og kun bremseklossene brukes. Passer på å ikke trykke inn knappen på girspaken, da kan den ikke skyves forbi N og i revers. Regner med at e-Golf vil oppføre seg på samme måte.

Dette skal testes! Takk for tips!

jensjacob

Så vidt jeg husker så regenerer e-Golfen selv i N ved fremadgående kørsel. Jeg synes jeg har prøvet det, men vil lige prøve det igen ved lejlighed.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Ourasi

Golf GTE 2015 Carbon

Prebb

Sitat fra: Ourasi på onsdag 11. mai 2016, klokken 13:47
E-Golf regenererer like mye i "N"..

Prøvde det nettopp og dessverre så gjør den det :(
Rygging og nødbremsing er vel alternativene da!

stefse

Må knegge litt av Ourasi og andre her som ser ut til å ha funnet ut det samme som meg. Bruk av brekk, rå-rygging, panikkbremsing og gass og brems samtidig for å opprettholde et feildimensjonert bremsesystem  ;D
Skivene skulle vært kanskje 30% av denne størrelsen. (Men Møller gleder seg sikkert, da de iallfall får noe arbeid med elbilene)
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Herbie

Ved fulladet bil er en mye større andel av bremsingen på skivene, så da bør det være gode muligheter med en liten "rens"..

KjellG

Er det mulig å få tatt livet av denne regenereringsbremsingen ved å fjerne en sikring eller klippe en ledning? Bør jo i prinsippet være en bryter i bremsepedalen som detekterer at den blir betjent?

Irriterende egenskap, burde væært mulig å velge bortkoblet ved hjemmekjøring og innkoblet ved llangkjøring.

jonrb

Regenerering slås av hvis du "dobbeltklikker" på bremsepedalen. Altså trykker inn bremsepedalen, slipper den kort og så bremser igjen.
Alternativt sette bilen i N, holde gasspedalen litt inn og bremse med venstre fot.
VW e-up! 2014
VW e-Golf FL 2017
Venter på ID BUZZ

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA