Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det rart ting tar fyr?

Startet av 3irikur, søndag 08. mai 2016, klokken 15:55

« forrige - neste »

3irikur

Her om dagen var jeg på IKEA, og hadde lite strøm så jeg stilte meg på en ladeplass.
Ved siden av meg var det en annen som var plugget inn i type 2-uttaket, men MED kladd?!


Ved nærere ettersyn var det noen som hadde importert en bil fra USA, og brukt adapter så det var schuko-plugg (I seg selv brannfarlig?!), i tillegg var denne trykket inn i type 2-uttaket.

Se bilder her:
http://imgur.com/a/mkpv8


Det er jo egentlig bare tragisk. Ikke ble det noe lading ut av løsningen, og det er tydelig behov for opplæring, det er jo sånne løsninger som gjør at elbiler blir regnet som brannfarlige. Hva kan vi gjøre?


Edit: Staving
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

KjellG

Hvordan er det mulig å dytte en schuco inn i et type 2-uttak?

Eneste betenkelige jeg ser er at kladden ikke er avlastet.

Griffel

Siden type2 kontakten ikke setter på spenning i slike tilfelle er nok dette ganske ufarlig. Lading er det nok ikke snakk om. ;D
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Veldig kreativ løsning, men heldigvis totalt ufarlig. For 1390.- kr. kunne vedkommende fått strøm innpå bilen sin også ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

3irikur

Ja, heldigvis ufarlig fordi type 2 tar høyde for idioti, men jeg mistenker at personen som gjorde dette ikke hadde full kontroll like vel  :P

Det er jo litt synd på hvem enn som gjorde det, for det var også stikk som kunne brukes med denne kladden!


Er det normalt for USA-importerte leaf å ha overgang fra amerikansk plugg til schuko på ledningen?
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Griffel

#5
Sitat fra: elektrolux på søndag 08. mai 2016, klokken 16:42
Veldig kreativ løsning, men heldigvis totalt ufarlig. For 1390.- kr. kunne vedkommende fått strøm innpå bilen sin også ;D
. Beklager ser nå av prislisten din at type 2 til type 1 koster 1390, veldig bra Men jeg ser at du skriver om mod 3 til mode 1 overgang at en kan lade med kladd. Det er ukvalifisert bruk og skulle væert omtalt om det, ikke bare anbefalt en en kabel. Nå som mode 3 kablen faktisk er billigere enn "jukse adapteret".
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

65lars

#6
<sukk>
Jeg ser jo at der snart vil være nødvendig for meg å kjøpe en alternativ ladekabel, til den som kommer med Zeroen min.
"Samtidig tenker jeg - jeg har jo alle slags kabler liggende - loddebolt også - er det mulig å "trikse" dette systemet her, ved å sette inn, rød, blå, gulgrønn og sort - i de respective kontaktene "alternative" ladestasjoner tilbyr.  Ser noen er reservert for Zoe, andre for Tesla"
</sukk>
:)
Trilling, bestilt KIA

Ingeniøren

Forstår at folk går i surr - det er alt for mange ladestandarder. Arbeid med å standardisere dette er i gang men det vil ta flere 10 år trolig da folk må kunne bruke den bilen de har i 15-20 år til....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

3irikur

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 08. mai 2016, klokken 18:44
Forstår at folk går i surr - det er alt for mange ladestandarder. Arbeid med å standardisere dette er i gang men det vil ta flere 10 år trolig da folk må kunne bruke den bilen de har i 15-20 år til....
Jeg er helt enig. Per i dag er elbil noe man må være litt ekstra interessert i, det burde være enklere enn å velge mellom diesel og bensin.
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Griffel

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 08. mai 2016, klokken 18:44
Forstår at folk går i surr - det er alt for mange ladestandarder. Arbeid med å standardisere dette er i gang men det vil ta flere 10 år trolig da folk må kunne bruke den bilen de har i 15-20 år til....
Ingeniører vet (bør vite) at standarden for lading er mode3 type2. Men i tillegg til dette finnes noen nødløsninger for å kunne lade fra vanlige stikkontakter.

Sitat fra: 3irikur på søndag 08. mai 2016, klokken 18:57
Jeg er helt enig. Per i dag er elbil noe man må være litt ekstra interessert i, det burde være enklere enn å velge mellom diesel og bensin.
Alle elbiler kan lade fra type2 kontakter. Type2 ladestasjonen forteller elbilen hvor mye strøm den kan få forjyne seg med, og har flere sikkerhetsfunksjoner slik at elbilisten slipper å tenke. Kan det bil enklere enn dette? Koble til med type2 kablen og overlate resten til ladesyasjonen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

3irikur

Sitat fra: Griffel på søndag 08. mai 2016, klokken 19:28
Alle elbiler kan lade fra type2 kontakter. Type2 ladestasjonen forteller elbilen hvor mye strøm den kan få forjyne seg med, og har flere sikkerhetsfunksjoner slik at elbilisten slipper å tenke. Kan det bil enklere enn dette? Koble til med type2 kablen og overlate resten til ladesyasjonen.
Problemet er at det fortsatt selges biler uten kabler for type 2, man må selv gå inn for å finne ut om det finnes andre løsninger enn den som følger med bilen. Om man bruker løsningen som følger med bilen må man også sørge for å henge opp kladden for å ikke ødelegge stikket. I tilleg bør man vite hvilken hurtigladestandard bilen bruker, og vite hvilke stasjoner som støtter din standard eller ikke.

Jeg opplever dette som vanskeligere enn tradisjonelt drivstoff, og jeg tror det virker litt skremmende på de som ikke er spesielt interesserte.

Det er på vei til å bli utbedret med combo-løsningene som (så vidt jeg forstår?) opererer med samme fysiske uttak for hurtiglading og treg-lading. Det er enkelt å forholde seg til!
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

djlarsen

Det er vel mulig at dette var en "kreativ" omgåelse av ladekrav for parkering. Kan nesten ikke tro at noen tror det blir lading av det der?

RaBalder

Jeg vil ikke kalle dette ufarlig.

Å putte et vanlig shuko støpsel i en type2 kontakt kan da ødelegge pinnene i type2-kontakten.
Dvs. potensielt vil neste mann som kommer med korrekt kabel få varmgang.

Kan umulig være ufarlig.

LMOR

Her bygger en opp under myter. Hva har tatt fyr når? Denne måten å formulere det på antyder at vi har et problem ift at noe tar fyr ofte.

En type2 plugg som har falt i grusen et par ganger en en større risiko for å ødelegge kontakten enn de tynne pinnene på denne pluggen.

Ingen er tjent med mer syning om at lading av elbil er en risiko for omgivelsene.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

3irikur

Jeg skjønner at jeg formulerte meg utydelig her. Jeg mente aldri at dette kom til å ta fyr, men for meg så det ut som at noen bare putter ting inn der det passer og håper det går bra, og selv om det som oftest går bra så mener jeg at dette er et tegn på en litt skummel holdning.

Mulig at det var en finurlig måte å omgå ladekrav på, men det hadde da vært lettere å koble til der det faktisk var opplegg for schuko.
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA