Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

500000 biler innen slutten av 2018

Startet av kjølholdt, torsdag 05. mai 2016, klokken 07:52

« forrige - neste »

kjølholdt

Elon har annonsert at produksjonen skal være 500 tusen innen utgangen av 2018. Må si at jeg stiller meg tvilende . Men fikser de det ??;
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

tklev

Hvor mange biler ble det produsert i den fabrikken før Tesla tok over?

Med dagens roboter burde det være mulig å produsere minst like mange.

Amoss

Sitat fra: kjølholdt på torsdag 05. mai 2016, klokken 07:52
Elon har annonsert at produksjonen skal være 500 tusen innen utgangen av 2018. Må si at jeg stiller meg tvilende . Men fikser de det ??;

Uansett som de fikser akkurat dette antallet, så er det i det minste klart at de har "satt opp dampen" i forhold til de opprinnelige planene, og helt sikkert vil klare å produsere langt flere biler det første året av produksjonen av Model 3 enn noen hadde forventet. De har også satt "deadline" for produksjonsstart til 1. Juli 2017 ("late 2017"). Greit, han forventer at det blir ett par måneders forsinkelse, men også september blir tidligere enn de fleste andre har forventet, og da er de også ferdige med den forsinkelsene "alle" regner med.
Model S 85D

bno

#3
Det er vel ingen her inne som ikke forstår den strategiske viktighet av produksjonsoppstart som lovet og frekvens vel? Tesla må levere nå .....Det er dette som er juicen i strategien deres og her kan de ikke feil med å treffe målet med for stort deviasjon. Jeg tror de "fikser" dette. Her er det for mye som er satt i spill Gigafactory 400 000 + kunder som venter på bil ikke 20000 desillusjonerte S-kunder, osv.

Increasing production five fold over the next two years will be challenging and will likely require some additional capital, but this is our goal and we will be working hard to achieve it.

Om de siste dagers kjente avganger i ledelsen betyr noe vites selvsagt ikke, men at med de fremtidsutsikter som forespeiles med den enorme interessen for TM3 så vil det tiltrekke seg sterke hoder fremover vil jeg tro.

Amoss

Sitat fra: bno på torsdag 05. mai 2016, klokken 08:39
Det er vel ingen her inne som ikke forstår den strategiske viktighet av produksjonsoppstart som lovet og frekvens vel?

Tesla har ikke lovet produksjonsstart 1. Juli 2017, men "sent 2017". 1. juli er hva som er den interne deadlinen for underleverandører og egen produksjonslinje, og Tesla forventer at "noe" blir forsinket (loven om alle tings iboende faenskap) så reel produksjonsstart blir antagelig noen måneder senere. Ja, det er viktig at de faktisk kommer igang med produksjon og levering i 2017, ikke at det skjer 1. Juli.

Tesla har ikke lovet å levere 500.000 biler i 2018. De har satt som mål for seg selv og sine underleverandører at de skal klare det. Ender de opp med "bare" 400.000 så er det langt over hva noen forventet så sent som for 12 timer siden (utenfor Tesla så klart).
Model S 85D

twinpeaks

Mtp antall forhåndsbestilte M3 var Tesla nødt til å revidere den offisielle tidsplanen etter mitt skjønn. De kan nesten ikke går ut og sier: "Hvis du reserverer bilen nå er du #400.000 i kø, bilen får du i 2020 eller senere". Slike ventetider ble akseptert av entusiastene som bestilte Model S i 2009 eller Model X i 2012, men "hvermannsbilen M3" sikter seg ja inn mot et helt annet klientell. Om Tesla virkelig klarer å øke produksjonen så rask er en annen sak....
"Silberstreif", 85D, sølv metallic 2015-2021
"Käpt'n Blaubär", MY LR, blå, 2021-

AppleKnocker

Fint, da er det offisielt. Musk har etablert et reality distortion field.

(ability to convince himself and others to believe almost anything with a mix of charm, charisma, bravado, hyperbole, marketing, appeasement and persistence)
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

fonberg

Sitat fra: AppleKnocker på fredag 06. mai 2016, klokken 10:17
Fint, da er det offisielt. Musk har etablert et reality distortion field.

(ability to convince himself and others to believe almost anything with a mix of charm, charisma, bravado, hyperbole, marketing, appeasement and persistence)

Kan jo minne om at det har vært produsert 500.000 biler i året i Teslas fabrikk i Fremont før Teslas kjøpte den. Ikke at det betyr at dette blir en walk in the park, men...
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

AppleKnocker

Sitat fra: fonberg på fredag 06. mai 2016, klokken 10:45
Sitat fra: AppleKnocker på fredag 06. mai 2016, klokken 10:17
Fint, da er det offisielt. Musk har etablert et reality distortion field.

(ability to convince himself and others to believe almost anything with a mix of charm, charisma, bravado, hyperbole, marketing, appeasement and persistence)

Kan jo minne om at det har vært produsert 500.000 biler i året i Teslas fabrikk i Fremont før Teslas kjøpte den. Ikke at det betyr at dette blir en walk in the park, men...
Det er vel omtrent like relevant som om de tidligere hadde produsert hjulvisper der.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Counterpointer

Sitat fra: AppleKnocker på fredag 06. mai 2016, klokken 11:50
Sitat fra: fonberg på fredag 06. mai 2016, klokken 10:45
Sitat fra: AppleKnocker på fredag 06. mai 2016, klokken 10:17

Kan jo minne om at det har vært produsert 500.000 biler i året i Teslas fabrikk i Fremont før Teslas kjøpte den. Ikke at det betyr at dette blir en walk in the park, men...
Det er vel omtrent like relevant som om de tidligere hadde produsert hjulvisper der.
Hvorfor det?

georglu

Sitat fra: fonberg på fredag 06. mai 2016, klokken 10:45
Sitat fra: AppleKnocker på fredag 06. mai 2016, klokken 10:17
Fint, da er det offisielt. Musk har etablert et reality distortion field.

(ability to convince himself and others to believe almost anything with a mix of charm, charisma, bravado, hyperbole, marketing, appeasement and persistence)

Kan jo minne om at det har vært produsert 500.000 biler i året i Teslas fabrikk i Fremont før Teslas kjøpte den. Ikke at det betyr at dette blir en walk in the park, men...

Det spørs hvor mye det faktisk betyr, men det betyr i alle fall at forrige eiere (GM og Toyota) klarte å gire opp produksjonskapasiteten til en halv million biler per år. Det gjenstår å se om Tesla klarer det samme. Jeg vil tippe at produksjonslinjen til Tesla ikke ligner så veldig mye på den GM/Toyota hadde der i sin tid.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Erl_end

Er vel om de klarer og produsere nok batterier som kommer til og bli det mest avgjørende er det ikke det.?
Nissan Leaf 2016 Acenta 30kW + 6,6kW lader
Reservasjon Model 3 RN1075XXXXX

AppleKnocker

#12
Sitat fra: knut.aulie på fredag 06. mai 2016, klokken 12:17
Sitat fra: AppleKnocker på fredag 06. mai 2016, klokken 11:50
Sitat fra: fonberg på fredag 06. mai 2016, klokken 10:45
Sitat fra: AppleKnocker på fredag 06. mai 2016, klokken 10:17

Kan jo minne om at det har vært produsert 500.000 biler i året i Teslas fabrikk i Fremont før Teslas kjøpte den. Ikke at det betyr at dette blir en walk in the park, men...
Det er vel omtrent like relevant som om de tidligere hadde produsert hjulvisper der.
Hvorfor det?
Fordi Model 3 ikke er en Corolla eller Chevrolet Nova. Toyota plukket med seg det meste av produksjonsutstyret, så det er ikke bare å skru på strømmen og produsere 500 000 biler i året.

Musk blir i stadig større grad sett på som en naiv skrulling av de som kan bilbransjen. Etter det siste utspillet nå med 500 000 om 1.5 år, må jeg dessverre si meg enig.

Toyota bruker 4 år på å bygge opp en fabrikk for å produsere 200 000 småbiler/år. Så får folk spørre seg selv om årsaken er at de er dumme, late, har god tid, eller fordi de har mer erfaring med supply chain og kvalitetskontroll.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Counterpointer

#13
Sitat fra: AppleKnocker på fredag 06. mai 2016, klokken 11:50
Musk blir i stadig større grad sett på som en naiv skrulling av de som kan bilbransjen. Etter det siste utspillet nå med 500 000 om 1.5 år, må jeg dessverre si meg enig.
[/quote]

Han er hele veien blitt sett på som skrulling, men har på forunderlig vis klart seg i en tøff bransje. Jeg vil ikke avskrive han.
Kan godt hende han ikke klarer 500 men nok til å få det til å fortsette å gå rundt. Hovedmålsettingen er å påvirke hele bransjen,  og det har han til de grader gjort.

AppleKnocker

Dette er big business. Redde verden og shift hit og dit er noe man sier. Hvis noen virkelig tror at Musk driter i Tesla bare bransjen vinner, er det på tide med realitetssjekk :P

Jeg drikker alt vannet fra baklysene mine hvis han klarer det han har lovt nå. På youtube.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA