Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

500000 biler innen slutten av 2018

Startet av kjølholdt, torsdag 05. mai 2016, klokken 07:52

« forrige - neste »

AmocoCadiz

#15
Sitat fra: AppleKnocker på fredag 06. mai 2016, klokken 20:21

Toyota bruker 4 år på å bygge opp en fabrikk for å produsere 200 000 småbiler/år. Så får folk spørre seg selv om årsaken er at de er dumme, late, har god tid, eller fordi de har mer erfaring med supply chain og kvalitetskontroll.
Toyota er vel en av de mest konservative og bakstreverske bilprodusentene de siste 10-15 årene, med sin hardnakkede satsing på en 18 år gammel IKKE ladbar hybridteknologi (der traff de trenden gitt -NOT), og full satsing på blindsporet hydrogen.

At de bruker 4 år på å bygge opp en fabrikk er helt naturlig med en slik forettningsharakiri de driver med, og er heller et bevis på at alle andre bilprodusenter klarer det samme på halvparten av tiden med moderne forretningsdrift.
Toyota=Kodak

bno

Hadde dagens Toyota leder hatt etternavnet Smith hadde han ikke vart CEO. Toyota har store kvalitetsproblemer. Bakstreerske ja så til de grader.
+1

Counterpointer



Sitat fra: AppleKnocker på fredag 06. mai 2016, klokken 22:21
Jeg drikker alt vannet fra baklysene mine hvis han klarer det han har lovt nå. På youtube.
Da tar vi en skål i 2018

AppleKnocker

Skål ;D

Det frister ikke å kjøpe Toyota, men det viser vel bare hvor far off vi på dette forumet er. Toyota er den bilprodusenten i verden som tjener mest penger. Det lønner å være realist og bakstreversk, fremfor innovativ og naiv!
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

ToWalkOrDrive

Er jo litt risikabelt om Tesla selv skal øke bilproduksjonskapasiteten så mye. De bør kanskje inngå samarbeid med et firma som har mistet markedsandeler.
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Men, Toyota sin holdning som nevnt over med hybrid uten plugg og hydrogen samt total avviser ren el er galematias. Enten så endrer de den eller så er det snart slutt.

AmocoCadiz

Toyota har fortsatt et etterslep med inntjening worldwide fra konservative markeder som er seine i skiftet over til den kommende endringen i fremdriftsteknologi, derfor tjener de for tiden penger. Når massene i USA og emerging markets snart velger fremtidens biler blir det ikke Toyota ihvertfall og fallet blir hardt i Aichi, Toyota City.

I markeder med mer velstående og utdannede innbyggere pluss gode insentiver som i Norge er Toyota sjanseløse fremover, i flere år kjempet de med WV om nr 1 plassen i Norge,  så kom med Egolf, Eup, Golf GTE osv osv er de blitt grundig gruset av WV. Skjer snart i de andre markedene også.

o.b.lix

500.000 model 3 skal ikke bygges på Freemont alene, han skal jo bygge stor fabrikk i kina, dette blant annet fordi mange av bestillingene på model 3 nettopp kommer fra kina (og elbiler bygget utenlands får avgifter, noe innenlands elbiler ikke har).

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

AppleKnocker

Jeg tror ikke det stemmer at Tesla planlegger å etablere en fabrikk i Kina innen 2018 for å bidra til produksjonsmålet dette året.

Musk har bablet noe om potensielle fabrikker i Europa og Kina, men for å nå fantasien om 500 000 biler i 2018, er det Freemont som gjelder.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Ellemelle

Sitat fra: AppleKnocker på fredag 06. mai 2016, klokken 20:21
Toyota bruker 4 år på å bygge opp en fabrikk for å produsere 200 000 småbiler/år. Så får folk spørre seg selv om årsaken er at de er dumme, late, har god tid, eller fordi de har mer erfaring med supply chain og kvalitetskontroll.
Det er har ikke slått deg at det er mer komplisert både produksjons- og logistikkmessig å bygge en Toyota småbil med 10 000+ deler, hvorav 7000+ av disse produseres på utsiden av andre?

Når Tesla har fått opp en produksjonslinje som produserer x antall biler i løpet av et år, trenger de kun å multiplisere antall produksjonslinjer med y for å nå målet om 500 000 biler.

Batteriproduksjonen er trolig flaskehalsen i dag, men når de nå faktisk har bygd verdens største fabrikk vil jeg tro de har kontroll på den biten.

Havebigfun

Sitat fra: AppleKnocker på fredag 06. mai 2016, klokken 23:26
Det lønner å være realist og bakstreversk, fremfor innovativ og naiv!
Målet bør vel være å være realist og innovativ- tror det er en del av denne typen som kjører rundt i Teslas biler. Bakstreverske eller naive folk finner man seff overalt- de også.

Amoss

Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 07. mai 2016, klokken 10:50
Musk har bablet noe om potensielle fabrikker i Europa og Kina, men for å nå fantasien om 500 000 biler i 2018, er det Freemont som gjelder.

Nå er jeg på ingen måte noen ekspert på produksjon av biler, og joda, du har nok av "forståsegpåere" som sabler denne oppgraderte produksjonsplanen ned i lik linje med det du gjør. Men, ikke alle ser ut til å være enige i dette, og denne artikkelen synes jeg at i det minste peker på noen elementer som kan tyde på at det ikke er så mye fantasi som det du vil ha det til:
http://www.fool.com/investing/general/2016/05/06/tesla-motors-incs-500000-unit-build-plan-realistic.aspx
Sitat
Tesla Motors, Inc.'s 500,000 Unit Build Plan: Realistic or Not?
The bigger Tesla gets, the faster it's growing. But can it keep this wild-growth trend going?
...
Growing deliveries by 41% and 60% in 2014 and 2015, respectively, and now planning to boost deliveries by about 68% in 2016, Tesla may have missed some targets, but its growth during these periods is downright astounding -- and beyond what any auto-industry veteran would have forecast when the company first started delivering Model S in 2012.

Second, zooming out and looking at the company's growth in vehicle deliveries, the automaker is surprisingly growing faster as its gets bigger. It would be a concern if growth was decelerating as the automaker's annual sales increase, but growth rates are accelerating.

Third, when viewed at a 10,000-foot view, the automaker was arguably on schedule with its previous plan to achieve a build rate of 500,000 vehicles by 2020. If Tesla hit the mid range of its guidance this year, it would require about 55% annualized growth in vehicle sales between the end of 2016 and its previous 2020 time frame for achieving a 500,000 unit build rate. This would actually leave room for a deceleration in the company's year-over-year growth in years beyond 2016.

Holder også med i denne delen av artikkelen:
SitatTesla's huge production plans are both grandiose and speculative -- there's no way around it. But Tesla's execution in ramping up production so far makes it easier to believe Tesla can at least come close.
... som vel er på linje med det jeg sa tidligere her i tråden:
Sitat fra: Amoss på torsdag 05. mai 2016, klokken 09:17
Ender de opp med "bare" 400.000 så er det langt over hva noen forventet så sent som for 12 timer siden (utenfor Tesla så klart).

Gi Tesla litt slack på de eksakte tallene, så vil du uansett se en eksplosiv vekst, og det er DET som betyr noe.
Model S 85D

AppleKnocker

Sitat fra: eltoro på lørdag 07. mai 2016, klokken 12:22
Sitat fra: AppleKnocker på fredag 06. mai 2016, klokken 20:21
Toyota bruker 4 år på å bygge opp en fabrikk for å produsere 200 000 småbiler/år. Så får folk spørre seg selv om årsaken er at de er dumme, late, har god tid, eller fordi de har mer erfaring med supply chain og kvalitetskontroll.
Det er har ikke slått deg at det er mer komplisert både produksjons- og logistikkmessig å bygge en Toyota småbil med 10 000+ deler, hvorav 7000+ av disse produseres på utsiden av andre?

Når Tesla har fått opp en produksjonslinje som produserer x antall biler i løpet av et år, trenger de kun å multiplisere antall produksjonslinjer med y for å nå målet om 500 000 biler.

Batteriproduksjonen er trolig flaskehalsen i dag, men når de nå faktisk har bygd verdens største fabrikk vil jeg tro de har kontroll på den biten.

Ingen grunn til bekymring i følge deg altså...

Hvis du har rett i at det er mer komplisert å bygge en basic japansk småbil, enn Tesla M3, så er det oppsiktsvekkende. Er dette noe du tror eller har du peiling?

Spørsmålet blir egentlig besvart med din neste påstand om at det er bare å multiplisere opp antall produksjonslinjer når de er i gang.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

bno

Sitat fra: knut.aulie på fredag 06. mai 2016, klokken 23:49
Men, Toyota sin holdning som nevnt over med hybrid uten plugg og hydrogen samt total avviser ren el er galematias. Enten så endrer de den eller så er det snart slutt.
Disrupt or be disrupted. Toyota kryprr til korset snart.

AppleKnocker

Sitat fra: Amoss på lørdag 07. mai 2016, klokken 16:56
Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 07. mai 2016, klokken 10:50
Musk har bablet noe om potensielle fabrikker i Europa og Kina, men for å nå fantasien om 500 000 biler i 2018, er det Freemont som gjelder.

Nå er jeg på ingen måte noen ekspert på produksjon av biler, og joda, du har nok av "forståsegpåere" som sabler denne oppgraderte produksjonsplanen ned i lik linje med det du gjør. Men, ikke alle ser ut til å være enige i dette, og denne artikkelen synes jeg at i det minste peker på noen elementer som kan tyde på at det ikke er så mye fantasi som det du vil ha det til:

Gi Tesla litt slack på de eksakte tallene, så vil du uansett se en eksplosiv vekst, og det er DET som betyr noe.

Det du linker til er skrevet av en fanboy/aksjonær i Tesla. Det er ikke automatisk feil av den grunn, men la oss si at vi bør åpne for at det er noe preget av ønsketenking.

Forståsegpåere i denne sammenhengen er stort sett alle som følger bilindustrien. De kan jo også være på jordet.  Ingenting ville egentlig glede meg mer. Likevel er det slik at Musk har passert en grense med hensyn til common business sense og sunt bondevett.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA