Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ett geek spørsmål. Er samtidig bruk av AC og DC lading mulig?

Startet av Robert Sund, onsdag 18. mai 2016, klokken 12:28

« forrige - neste »

Robert Sund

Biler som har separat hurtiglader DC tilkobling for ekstern lader, og har AC tilkobling for forsyning av den interne laderen, kan de da benyttes samtidig? I så fall av hvilke biler?
:)

Selv med enfase 32A internlader burde det gi mer enn 10% økt hastighet (ved lav SOC og grei temperatur).

zyp

Flaskehalsen ved hurtiglading er som regel ikke laderen, men hvor raskt batteriet tåler å ta imot lading, så i praksis ville du ikke tjent noe.

I teorien ville det ikke ha vært umulig å muliggjøre det, men jeg tipper at det ikke er noe vi vil se i praksis.

THE

Kunne jo kanskje ha noe for seg på Kia Soul som i følge reklamen skal støtte 100kW ChaDeMo, og som støtter 7,4kW AC. På mange ladestasjoner er det jo kort avstand mellom 50kW DC-hurtiglader og 22kW AC stolpe, så med litt temperatur på batteriet og lav SOC ville man fått en del kW ekstra i total ladeeffekt ved å kombinere 50kW DC og 7,4kW AC.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Griffel

Det er bilens kontrollsystem som styrer lading både fra eksternlader og fra bilen lader, Jeg tviler sterkt på at dette kotrolsystemet er konfigurert til å styre disse to ladere i parallell.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TB

Alle biler med CHAdeMO har to ulike kontakter. Dvs, det er plass til to kabler inn. Men, det er nok ein funksjon som ikkje er laga støtte for - dermed tviler eg sterkt på at det er støtta. Kontroll system vil nok koble ifrå AC lader når DC er i bruk - for å sikre at det ikkje oppstår feil.

Å bruke store resurser som svært få vil bruke / har nytte av er neppe god investering?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Robert Sund

Takk for gode svar.

Det er ofte enklere, billigere og raskere å utvikle og teste utstyr som gjør kun en ting. Spesielt testingen.

Integrerte løsninger forhindrer duplisering, og vil være billigere i store nok produksjonsserier.

Derfor tenkte jeg at det er en mulighet for at produsentene har valgt uavhengige ladere. Det ville også gjøre det enklere for dem hvis de skulle endre på en av dem senere ,f.eks. endring til en 3 fase lader på AC tilkoblingen vil/ville ikke involvere CHAdeMO.

Er det slik er det ingen "ekstra" kostnad involvert.


Er det en integrert løsning kan det hende at de har valgt separat styrings elektronikk, eller separat programvare. Da er det heller ingen "ekstra" kostnad for produsent. Men hvis kun en programvare kan velges av gangen vil det ikke kunne gå.


Men som sagt jeg vet ikke hvordan de har valgt å implementere det.

Griffel

De to uavhengige ladere skal lade et og samme batteri. Måling av strøm inn på batteri må være felles (eller summeres), spenningsmåling må være felles. Siden strøm fra en lader vil påvirke spenningen, som lader 2 styrer etter, må disse to ladere "vite om hverandre" om de skal lade i parallell. Derfor er et felles kontrollsystem (BMS) nødvendig, og neppe konfigurert for et slikt tilfelle.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA