Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Laderute fra Oslo til Kristiansand

Startet av Stikkontakten, mandag 08. august 2016, klokken 10:13

« forrige - neste »

Stikkontakten

Hei alle sammen,

Noen som har kjørt Oslo - Kristiansand som kan hjelpe meg å sette opp en
Laderute?

Arha

#1
Her er en oversikt jeg har laget meg for Chademo-ladere langs E18/E39 mellom Oslo og Stavanger.  De aller, aller  fleste av laderne er multistandard, så den stemmer nok godt for CCS også (du må være logget inn for å se vedlegg):
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Electrix

Jeg har kjørt den noen ganger med vår 2012 Leaf, sist i juli. Da kjørte vi fulladet fra Oslo sentrum og siktet på Fortum flykafeen før Sandefjord (96km), men siden trafikken gikk tett ble farten såpass lav at vi så vi kunne rekke Fortum McDonalds Fokserød (114km). Det var middagstid og passet fint med McD siden vi hadde de 3 små med på turen så vi tok det litt ekstra rolig for å rekke fram (90km/t der vi kunne ligge i fred i høyrefelt, ankom hurtiglader med low battery warning og 6 km igjen på estimert rekkevidde. Her er det nå 4 hurtigladere, en annen bil ladet da vi ankom, og da jeg plugget ut var alle 4 opptatt, men ingen i kø. Videre hurtigladet vi på Grønn Kontakt Kragerø Amfi (80km) mens vi spiste is, og 11 minutter ladestopp på Grønn Kontakt Stoa før vi kjørte hjem til Kristiansand.

Jeg vet ikke rekkevidden på i3, og hvor rask ladingen er med stigende SOC, det avgjør jo litt hvor langt man vil kjøre mellom hver hurtiglader. Jeg mister en del fart rundt 60-70% så da avslutter jeg gjerne ladingen, men med varmt batteri holder jeg farten mye høyere, så jeg lader gjerne til høyere SOC på hurtiglading nr 3 og utover.

Strekningen er stort sett veldig godt dekket av hurtigladere, og vi pleier å sikte inn noen ladere og så bytter vi av og til til en lader tidligere eller senere avhengig av vær og trafikk. De stedene det er lengst mellom greit plasserte hurtigladere er Drammen-torp og Sandefjord-Bamble så jeg forsøker å lade slik at jeg har litt margin der, ellers står de nå med såpass kort avstand at man kjøre temmelig lavt på SOC før man lader.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Electrix

Sitat fra: Arha på mandag 08. august 2016, klokken 13:09
Her er en oversikt jeg har laget meg for Chademo-ladere langs E18/E39 mellom Oslo og Stavanger.  De aller, aller  fleste av laderne er multistandard, så den stemmer nok bra for CCS også:
Veldig grei liste, kan legge til noen oppdateringer:

Brokelandsheia, her er det nå to hurtigladere

Arendal Stoa, her er det nå også 2 hurtigladere fra Fortum i tillegg til den fra Grønn Kontakt, i hver sin ende av parkeringsplassen

Lillesand, Cirkle K (Statoil) Kjerlingland østover har en hurtiglader fra Grønn Kontakt
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Hurum

#4
Lagde en i sommer for ChaDeMo. med kart og antall plasser.
Inneholder CCS info på side 2.
2016/Juli Leaf 30 kWh sort Nordic
2013 iMiEV 100 000 km

kjekk

Er såpass god utbygd nå at det krever minimal planlegging, kjørte Skjetten-Mandal med LEAF som har mistet en del kapasitet (11 batteristreker, gått 130k), hadde fire stopp sørover og tre stopp nordover uten rekkeviddeangst.   Dog sikkert lurt å vurdere NÅR man reiser, var en del pågang på hurtigladere både ved Holmestrand og ved Sandefjord da vi reiste på tidspunkt med typisk hyttetrafikk og køtendenser. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA