Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

33kWh i nye BMW i3

Startet av PokerFjes, mandag 02. mai 2016, klokken 18:57

« forrige - neste »

PokerFjes

Nå er jeg spent på når og hvordan VW og Kia svarer, og med hva slags mynt. Leaf har jo allerede startet ballet i denne runden, og jeg vet ikke helt om jeg anser dem for å være tidlig ute eller sent ute.
i3 er den letteste og trolig mest energieffektive elbilen på markedet. Er veldig spent på hva 33kWh (27,2kWh netto) kommer til å bli omsatt til i reelle kilometre.

http://www.elbil.no/nyheter/elbiler/3787-na-kommer-bmw-i3-med-33-kwh-batteripakke
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

moby666

Håper Kia svarer med 50%, dvs 45 kwh :)

elektrolux

Bytter lett ut Tesla 3 med I3 om den får Autoseiling ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Panduck

Kommer litt ann på pris, men dette blir nok vår neste bil. Gitt våres bilbehov, er en bil med den rekkevidde / spec som i3 har, en bil vi kan ha til den "faller frahverandre"

Amoss

Det mest interessante jeg ser her er at prisen med den oppgraderte batteripakken kun skal være 18k over den gamle.

Men ser også muligens litt malurt i begeret:
SitatDen krever tilgang til 400 volt TN-nett (3-fas), og kan da gi inn til 11 kW (i motsetning til dagens maksimale 7,2 kW med 230 volt IT, 1-fas).
Betyr dette at den - i likhet med Zoe - ikke vil kunne lade på IT-nett? Det vil nok i så fall i stor grad redusere populariteten her i Norge (og Albania ;) ).
Model S 85D

zyp

Sitat fra: Amoss på tirsdag 03. mai 2016, klokken 12:59
SitatDen krever tilgang til 400 volt TN-nett (3-fas), og kan da gi inn til 11 kW (i motsetning til dagens maksimale 7,2 kW med 230 volt IT, 1-fas).
Betyr dette at den - i likhet med Zoe - ikke vil kunne lade på IT-nett? Det vil nok i så fall i stor grad redusere populariteten her i Norge (og Albania ;) ).

Neppe. Poenget er at for å kunne utnytte alle tre fasene så må det være stjernekoblet trefase (som i TN). IT trefase er trekantkoblet og derfor ikke støttet. Den vil nok fint kunne lade med enfase både fra TN og IT. Dette gjelder i utgangspunktet alle biler med trefaselader.

Problemet til Zoe er manglende isolasjon mellom jord og nøytralleder. IT har ingen nøytralleder og bruker derfor en faseleder i stedet, og siden det er en spenningsforskjell mellom jord og alle faseledere så vil manglende isolasjon medføre en risiko for jordfeil.

Amoss

Sitat fra: zyp på tirsdag 03. mai 2016, klokken 15:58
Neppe. Poenget er at for å kunne utnytte alle tre fasene så må det være stjernekoblet trefase (som i TN). IT trefase er trekantkoblet og derfor ikke støttet. Den vil nok fint kunne lade med enfase både fra TN og IT. Dette gjelder i utgangspunktet alle biler med trefaselader.

Problemet til Zoe er manglende isolasjon mellom jord og nøytralleder. IT har ingen nøytralleder og bruker derfor en faseleder i stedet, og siden det er en spenningsforskjell mellom jord og alle faseledere så vil manglende isolasjon medføre en risiko for jordfeil.

Får håpe du har rett :)  Reagerte bare på ordlyden "Den krever tilgang til 400 volt TN-nett (3-fas)", noe som egentlig burde bety at den hverken vil lade på IT-nett eller enfase. Men får vel anta dette er en journalistisk blemme :)
Model S 85D

Griffel

At den kan benytte enfaslading fra iT nett kan en nesten sikkert gå ut fra.
Spørsmålet er nok heller om når den lader fra en enfas ladestasjon om den som Tesla's 11kW lader kan lade med 32A (7kW) eller om den ved enfaslading er begrenset til 16A (3,6kW). Dette kan kun BMW svare på.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Porsgrunn

#8
Denne pdf sier at den nye kan lades med 7,4 kW ved 32 A, men bare 33 kWh kan lades med 11 kW

for 33 kWh
~39 min at 50 kW
DC charger; ~ 09.30 h at domestic household socket (12A / 240V)
~ 7:30 h at BMWi Wallbox
(3,7 kW / 16 A)
~ 3:45 h at BMWi Wallbox
(7,4 kW / 32 A)
~ 2:45 h at BMWi Wallbox
(11 kW / 16 A)

For 21 kWh
~25 min at 50 kW
DC charger; ~ 7:45 h at domestic household socket (12A / 240V);
~ 5:30 h at BMWi Wallbox
(3,7 kW / 16 A)
~ 2:50 h at BMWi Wallbox
(7,4 kW / 32 A)

Griffel

Da viker jo det greit. Med IT nett 230V opptil 32A 7,4kW og på TN nett 400V opptil 16A og 11kW.
Om det da kreves en lasking i Wallbox eller om BMW kobler mellom en og trefas i bilen gjenstår å se.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Mippen

Bra at BMW satser, men de kunne for meg ha vært litt friskere og gitt den 10-20 kwh ekstra. Når det er sagt kan 50 % økning være med å gjøre den mer aktuell for mange.
Fremtiden er elektrisk.

turfsurf

For denne typen bil så synes jeg ikke det er behov for så mye større batteri. Det er ikke den bilen man velger når man legger ut på europatur. Med dette batteriet kan man kjøre 2-3 timer før første stopp i Norge, noe som holder greit.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

THE

Selv med bare 4 seter og et utseende som jeg personlig synes er noe uheldig, så er dette den elbilen som er mest interessante på markedet nå. Liker spesielt godt kombinasjonen CCS, 16A 400V og 32A 230V lading. Frister egentlig å bytte ut Zoe'n, men tror ikke madammen synes det er en like god idé...

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

elektrolux

Sakset fra artikkelen:

For den som eier en i3 av første generasjon vil det også bli mulig å gjennomføre batteribytte, opplyser BMW. Oppgraderingen er estimert å koste rundt 7.000 euro, og da kommer moms og montering i tillegg. BMW Group Norge understreker imidlertid at norsk pris ikke er klar.

Lurer på hvorfor BMW skal legge på moms nå som batteri til Elbil er blitt momsfritt?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Taffelman

Er ikke 27,2 kWh tilgjengelig litt lavt? har de økt bufferen?

Selv uten mva er 7000€ + arbeid for dyrt for oppgradering, da er det rimeligere å bytte inn hele bilen.
X75D
TM3 LR AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA