Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Uheldig med krav til #inlegg for å se hele forumet

Startet av Griffel, onsdag 13. juni 2007, klokken 22:49

« forrige - neste »

ilmarw

Jeg må bare si meg enig med cra, det blir feil dersom kun betalende skal få tilgang, jeg er sterkt imot hele den tankegangen, enten det gjelder åpen kildekode eller fora. Noe av det verste jeg vet er når jeg googler etter løsninger på programmeringsproblemer, så får du opp det som ser ut som en løsning, men så er denne løsningen på http://www.experts-exchange.com/ og man har ikke tilgang uten å betale.

Ettersom det er de mest aktive her på forumet (topp 10 eller noe) som står for de fleste av innleggene, må man i det minste forhøre seg med disse. Det er ikke slik at Norstart har opphavsrett til innleggene.

ilmar
Polestar i bestilling

HHF

Helt 110% enig. Jo mer lukket og jo høyere terskel - jo mindre innhold. = Sikker død!  Håper virkelig ikke det kommer dit.   ::)  :o   Blir det betalingstjeneste vil jeg heller faktisk gå til det skritt å opprette et alternativ faktisk. Det koster nesten ingenting i dag og drives elegant med standardløsninger som finnes der ute. Har selv nettopp vært med på å etablere et annet bilforum og min erfaring fra det var veldig positiv.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

bosonic

Dette mener jeg er en særdeles dårlig ide, Espen!
Vi har mest igjen for å spille med åpne kort og all informasjon på forumet bør være åpent. Ellers, hva er så forumet godt for?

For å øke interessen for elbilforumet og verve medlemmer må det da finnes andre veier å gå!
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

cra

#18
Ja, jeg skjønner at det er ønskelig å skaffe medlemmer, men jeg tror jeg kan garantere at ingen melder sseg inn for å få tilgang til informasjonen i forumet. De som har såpass peiling at de har noe i avansert-forumene å gjøre (satt på spissen) har helt sikket et nettverk de kan skaffe denne informasjonen utenom også.

Når det gjelder oppstart av alternativt forum er jeg med på den hvis nødvendig. Jeg har tilfeldigvis en jobb der jeg rår over både servere, software og kompetanse for å sette opp noe slikt. (Ja, jeg lager netsider/nettbutikker og får betalt for det  ;D )

Nei, jeg håper vikelig dere forkaster denne ideen, Espen. Andre insentiver for å melde seg inn må komme først. Jeg har forstått det slik at men som meldem får tilgang til ladestasjoner rundt omkring? Her på sunnmøre er det ingen. Jeg har flere ganger rapportert om at det har kommet ladeplasser på handlesenteret utenfor Ålesund, men detlte står fortsatt ikke på lista. (Møre og romsdal er ikke engang med). 

Jeg bruker linken som sender mail til lars elbil.no. Vet ikke om han ikke får den, ikke har tid, ikke finner informasjonen interessant eller hva som måtte gjøre det. Synd er det i alle fall. Det kan jo være det er andre private aktører (både i M&R og andre steder) som tilbyr gratis lading av el-biler.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

espen

Hm, jeg vil presisere at jeg mente kun at avansert-delen burde kreve medlemsskap, og det er ikke tatt en endelig beslutning om dette enda. Takk for tilbakemeldinger så langt, kjør debatt, her er mitt bidrag.

Tanken bak
begrenset adgang til "avansert"-delen er at elbilforumet slik det til tider fremstår kan skremme bort potensielle førstegangskjøpere. Til og med jeg har i en lang periode ansett kjøp av Peugeot som uaktuelt etter å ha lest om alle de kompliserte tingene man lett får følelsen av at man "må" tenke på og "må" gjøre i garasjen sin for å vedlikeholde en slik bil. Etterhvert tok jeg sjansen likevel og ble meget positivt overrasket. Det er sant at det er noen ting man må passe på og vite om, men det er da virkelig ikke så skummelt som man kan få innttrykk av på deler av dette forumet?

Mitt eget eksempel:
Jeg er ikke den største eksperten her på forumet, men har i større eller mindre perioder kjørt Think, P106, P partner, Buddy, Kewet, Buddy med Lithiumbatteri, hjemmekonvertert Toyota Pickup, og jeg har prøvekjørt bl.a. Reva og nye Think. Jeg har erfaring med toll/import, behandling i "biltilsynet" og etterhvert noe mekking og konvertering. Jeg foretrekker å ikke dele min "avanserte" (les: "passer inn i avansert-delen av forumet") erfaring med gratispassasjerer. Medlemsskap koster kun 300,- og jeg ser ingen grunn til ikke å melde seg inn i vårt interessefellesskap hvis man er såpass inne i sakene at avansert-diskusjonene er relevante?

Hva er viktig?
Det er viktig for elbilsaken å holde de gamle bilene igang så lenge som mulig. Mange her på forumet bidrar til dette, både direkte ved å mekke selv og indirekte ved å gi råd og tips her. Det er helt supert og jeg vil gjerne at dette fortsetter, men helst uten å skremme "uskyldige forbipasserende"   :-\

Ken

Men vi er avhengig av ferskt blod her på forumet. Vi ville aldri har fått kontakt med noen dyktige og ofte utenlandske mekkere uten å ha hatt et åpent forum. De har lagt inn 5 bogus innlegg bare til å ta kontakt med oss.
Vi bør finne en annen måte å ikke skremme vekk "newbies" på.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Hovedgrunnen til at jeg deler den erfaringen jeg har opparbeidet meg gjennom årene, er at det er så vanskelig å få denne infoen andre steder.

Jeg vil ikke at alle må måtte gå den lange veien, og risikere dyre tabber bare forde de ikke har relevant informasjon.

Når jeg kjøper nytt kjøretøy, er det første jeg gjør å prøve å finne så mye info som overhode mulig om dette kjøretøyet. Dette tror jeg ikke jeg er alene om, og mange av de nye forumsleserene vi har er her sikkert nettop for å finne ut hvordan bilene våre virker, og ev. svakheter en bør være obs på.

Blir Avansert seksjonen avgiftsbelagt så blir det bedre å poste innlegg utenfor denne seksjonen. Blir innleggene så flyttet tror jeg jeg gir opp å bidra her, og håper nytt forum blir startet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

bosonic

#22
Hva med å etablere separate moderatorer på hvert tema (en moderator kan for eksempel ha to temaer dersom det er vanskelig å skaffe villige personer). En oppnår da en tettere oppfølging av teamene og moderator kan raskt komme på banen med utfyllende opplysninger og rettleiinger når innleggene blir vel kompliserte å følge med i.
Det naturlige er at det er noen av oss registrerte medlemmer som er moderatorer. Jeg stiller meg selv villig til disposisjon.

Jeg er moderator på et forum og synes det er en interessant jobb, en blir ekstra skjerpet og føler at en er med å drive forumet fremover, det er ikke skummelt i det hele tatt. Noen ubehagelige saker kan forekomme men disse diskuteres i egen skjult del av forumet så en har alltid støtte fra administrator og de andre moderatorene.

Når det gjelder terskelen for å poste inngående tekniske temaer så har jeg tro på at medlemmene er flinke til å vurdere selv, husk på at det foregår en utstrakt kontakt mellom oss medlemmer på telefon, mail og PM  utenom den offisielle kontakten her på forumet, det er lang fra all info som blir postet på de avanserte temaene tror i alle fall jeg.

Jeg velger å være betalende medlem helt uavhengig av infoen jeg kan plukke, det er saken jeg støtter!

Til slutt vil jeg komme med den påstanden at åpne avanserte tema snarere vil berolige potensielle elbileiere enn å skremme de. Den farlige misvisende infoen om elbiler får de når de snakker med personer som synser og har sin viten om elbiler fra negative artikler i pressen og fra personer som har hatt utgifter med reparasjoner i 100 tusen kroner klassen.


PS
Etter at det gamle Think forumet ble hacket har jo Think trådene helt tatt av her spør du meg, det er jammen meg mye "avansert" som blir diskutert.
DS

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

PLUTO

Det er klart at det er noen som kan bli redd for alle avanserte diskusjoner, men jeg er enig med Bosonic i at det i størst grad er motsatt effekt. Det er jo tross alt snakk om "gamle" biler som trenger reparasjoner. Det er klart at det forekommer en hel del prat og tips på epost og telefon utenom forumet, men jeg tenker at det er bra med mye stoff på forumet, selv om en del av det som diskuteres ikke er noe som de fleste vil tenke på å prøve å fikse selv. Jeg synes det ville være trist hvis det var slik at man kun stilte spørsmål her på forumet og så fikk man svar utenom. Da hadde i hvertfall min lærekurve vært betraktelig slakere. Det er nok med de feil jeg har gjort om jeg ikke måtte gjøre alle de andre i tillegg. Noe uoversiktlig blir det jo når det kommer mange inlegg om noe annet enn hva tråden egentlig var for, men med villige moderatorer ville det kunne løses.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

cra

At man skjuler den avanserte delen med "den skumle informasjonen" for å ikke avskrekke ferskinger fra nybilkjøp kan jeg for så vidt være med på. Men at man skal betale for informasjonen? Den kjøper jeg ikke. Da er det bedre å la det vise at her er mer informasjon å hente, men at man må be eksplisitt om å få tilgang til denne.

Jeg har tidligere nevnt at det finnes forum for mange andre typer biler, fjernsyn og andre ting vi forbrukere benytter oss av. Det står mye der om hva som kan gå galt. De fleste vet vel at om registerreima ryker så koster det fort flere titusener å reparere motoren. Jeg kan ikke se at det avskrekker noen fra å kjøpe bil.

Som nevnt er her utenlandske medlemmer i forumet som poster fem bogusmeldinger bare for å få være med. Hadde disse betalt 300 kr for tilgang? Nei. De hadde googlet videre.

Elektrolux deler sin erfaring fordi den er vanskelig å finne. Prisverdig, og et internetforum (eller flere) er perfekt for dette. Espen vil ikke dele med "gratispasasjerer". Det får stå for Espen sin regning, men han kan kanskje tenke litt over hvor ofte han har googlet på noe han har lurt på og fått svaret gratis. ;)

<Sidesprang>
Jeg er selv aktiv på fixya.com som er et forum der folk kan spørre om problemer med alt mulig rart. Skrivere, vaskemaskiner osv osv. Det er en herlig følelse hver gang man klarer å hjelpe noen til å løse et problem de har.
</Sidesprang>

Bosonic sier: "Den farlige misvisende infoen om elbiler får de når de snakker med personer som synser og har sin viten om elbiler fra negative artikler i pressen og fra personer som har hatt utgifter med reparasjoner i 100 tusen kroner klassen."

Et meget viktig poeng. Det er bedre at folk får tilgang til å lese informasjon fra folk som fakti sk vet hva de snakker om, enn fra synsere og uheldige folk. De som har yhatt utgifter i 100k klassen hadde *kanskje* sluppet det om de hadde vært med i forumet her?

Og bare så det er sagt; det er ikke det at jeg ikke har råd til 300 kr. Det er prinsippet! Jeg er ikke medlem pr i dag, men føler likevel at jeg klarer å bidra litt her på forumet selv om jeg har langt igjen fram til de fremste. Hjelp og støtte har jeg høstet ved en del anledninger, og det har gitt meg mot til å tørre å bl.a. skifte ladekontakten på bilen selv. Det hadde aldri skjedd uten dette forumet.

Forumet har også gjort meg til en "misjonær" for elbiler. Mange spør om hvordan det er å ha elbil, og da er det greit å kunne si at det er *nesten* problemfritt, og hvis jeg har problemer så får jeg hjelp på elbil.no. Det ser selvfølgelig også dit jeg henviser folk for generell info om elbiler, hvis de lurer på å kjøpe seg en osv.

Bodtom line blir at uansett hvilke argumenter man bruker for å rettferdiggjøre en "betaltjeneste" så tror jeg det betyr begynnelsen på slutten for forumet. Folk flest er vant til å finne det de leter etter på internet uten å måt te betale for det. Det er irriterende nok å måtte registrere seg for å finne svar på et enkelt spørsmål (enkelt som i "bare ett", ikke flere) med påfølgende risiko for spam osv.

Foreløpig velger jeg å være "lett ytende gratispasasjer".
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

HHF

Jeg kan ikke med min beste vilje etablere noen forståelse for at det er noe som helst her på forumet som bør holdes utenfor almenheten. Finner ingen argumenter gode nok for det. Åpenhet er ettermin mening klart det beste i alle slike sammenhenger og med så mye dyktige og saklige forumdeltakere som det finnes her inne, mener jeg at alle trådene blir gode nok til at de bør få stå til info for alle. Ønsker vi at forumet og sidene her skal bidra til økt elbilinteresse, bør det være så åpent som mulig for å gi tvilere all mulig saklig og objektiv informasjon. Det gir trygghet.

Tankene om deling av informasjon for å spare andre for å gjøre samme feilene eller slippe å "finne opp hjulet på nytt", mener jeg er selve drivkraften for forumet her. Heldigvis er det mange her som også ser det som en slags ideell plikt/oppgave som utføres med den største glede. Slike ildsjeler holder også forumer oppe for andre bilmerker og annet på nettet og uten bidragene fra dem her inne, vil dette også dø ut. Forstår også veldig godt elektrolux som da sier at det vil bli uaktuelt å delta om informasjonen han har lagt inn blir flyttet og all jobb som er lagt ned i informasjonsdelingen ikke kommer folk til gode som intensjonen var. At noen ikke ønsker å dele informasjon "gratis"  her jeg personlig ikke helt sansen for så lenge vi snakker om ikke-kommersiell virksomhet som dette her nettopp er, men det er naturligvis alles rett å velge den modellen man ønsker for egen innsats. Jeg har ikke allverdens kompetanse teknisk, men all brukererfaring jeg kan komme med, ønsker jeg virkelig at alle skal kunne ta del av.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Griffel

Jeg ser heller ingen god grunn til å stenge noen ute. Selv opplevde jeg at det pussige i at det 2. innlegget mitt ble flyttet til avansert uten at jeg ante at «avansert» fantes. Riktig nok fikk jeg en melding om at det var flyttet, men jeg fant det jo ikke før noen uker senere da avansert plutselig dukket opp.

Nei det får nøye seg med pålogging.

PS. Jeg er selvfølgelig medlem  :)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ilmarw

Sitat fra: cra på lørdag 29. mars 2008, klokken 13:22
At man skjuler den avanserte delen med "den skumle informasjonen" for å ikke avskrekke ferskinger fra nybilkjøp kan jeg for så vidt være med på. Men at man skal betale for informasjonen? Den kjøper jeg ikke. Da er det bedre å la det vise at her er mer informasjon å hente, men at man må be eksplisitt om å få tilgang til denne.
Jeg har tidligere støttet oppp om å beholde 'avansert' for newbies, men synes den betalingsløsningen blir feil. Det er en fordel og en ulempe med å åpne 'avansert'-delen for alle, ettersom det innebærer at sidene til bli indekserte. Fordelen er at de kan komme som treff i nettsøk, og ulempen er den samme :-)

Opplevde selv følgende: en på jobben hadde googlet 'elbil kjøp anbefaling' elns etter at jeg hadde pratet mye om elbil. Et av de første treffene var en tråd her på forumet hvor jeg også hadde bidratt. Han kjente igjen brukernavnet, og fikk seg en god latter. Han lurte vel på hvor stort dette miljøet egentlig er :-)

ilmar
Polestar i bestilling

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA