Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Endring av adferd pga Leaf

Startet av tomrh, søndag 01. mai 2016, klokken 19:06

« forrige - neste »

tomrh

Er en morsom tråd på Tesla-delen av forumet, om hvordan man har endret adferd som Tesla-eier. Vi Leaf-eiere har vel endret adferd også? Jeg for min del har jo blitt rene forskerspiren mhp. å skvise ekstra km rekkevidde ut av bilen. Voldsomt interessert i dekk og felg, modding av klima, luftmotstand etc. Brydde meg overhodet ikke om dette da vi eide kun fossilbiler. Interessen smitter til og med over på fossilen som har fått seg finere sko, fått fikset rustflekker og blitt vasket mye oftere. :D Før skrudde jeg på fossilbilene av ren nødvendighet, mer av frykt for $$$ i kommende verkstedsutgifter. Nå vedlikeholder jeg elbilene og gnikker på dem med den største glede. :)

Andre som har endret adferd? :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

kavorland

#1
Fint initiativ til ein morosam tråd.
Funderte nettopp over det samme.
For min del så har adferda endra seg med:

Mindre tid i garasje med mekking på 2 stykk fossiler.
Mindre tid på bensinstasjoner for fylling, snacks og sosial prat.
Mindre "Harrytasskjøring" med fare for bøter og prikkar i sertifikatet. (tyner kwh og er blitt sinke)
Mindre tid til leiting for parkering på "gratisplassar" i sentrum.

Meir tid på "nerdeforum" og el-fag relaterte sider.
Meir lyst til å få bygd ut vassdraget som slekta nytta til Mølledrift til el-kraft.
Meir pusling med bilen, vask, voks, rydding etc.(Ingen bil er vel betre stelt en Leafén nokonsinne)
Meir tid til å predikere EL-Evangeliet til vener og bekjente.
Nissan Leaf Tekna 2015 svart
Toyota Avensis 2005 D4D ( 152 " Km)
Chrysler Grand Voyager 1997 7 seter (368 " km)
http://vid763.photobucket.com/albums/xx273/kavorland1968/Griffon/DSCF3284.mp4

Ole Irgens

Sitat fra: tomrh på søndag 01. mai 2016, klokken 19:06
Andre som har endret adferd? :)

Ja, jeg kjører betydelig friskere i Leafen. Det er en sprek bil, og det er gøy å kunne dra på litt, særlig om man står først i lyskryss og venter på grønt. Vi har sjelden under 100 km igjen på meteret når bilen parkeres for natten, så strømforbruket interesserer meg nesten ikke i det hele tatt.

mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

fonberg

Når jeg kjører Leafen og er alene i bilen slår jeg ofte av varmeapparat og prioriterer heller sete- og rattvarme, henter fort ei mil eller to ekstra rekkevidde på dette. Dette er tiltak jeg aldri har gjort i andre biler (det har jo ikke noe for seg i fossilbiler).

Ellers må jeg si jeg tenker lite på Leafen, den bare funker uten et kny og det er jeg egentlig veldig fornøyd med :)
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

kodalse

Jeg så akkurat den samme tråden du linket til Tomrh.

For det første ser jeg at vi har blitt adskillig mer miljøbevisst i det daglige.
Ting man ikke enset tidligere har fått fokus.
- Irriterende eksos når man er ute og sykler i trafikken.
- Fokus på økonomisk kjøring for å presse noen ekstra kilometer ut av rekkevidden.
- Rask aksellerasjon ut av lyskryss og opp i fart er morsomt. (Litt "trollkjøring" uten at noen merker det)

Til og med fossilbilen har fått ekstra pleie i form av vask, forsegling, polering...
Det var ikke noe jeg egentlig brydde meg så mye om tidligere.

Økt interesse rundt hva vi faktisk bruker energi på og hvordan best utnytte den.
Deltar med største glede i diskusjoner blant folk som tror bensinmotorer er blitt sååå effektiv.
Eller i diskusjoner blandt de som har "hørt at hydrogen skal bli det store nye"

Generellt langt mer energi/miljøbevisst de siste årene, men det startet ikke med Leafen, for egen del var det El-Saxo :)
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

tomrh

Jeg legger merke til at jeg kjører veldig mye mer med resirk. Kjørte aldri med resirk i fossilbilene, hva var poenget med det liksom? Det begynte som en metode å redusere energiforbruk til varme (noe som jeg tror bare 1. gen Leaf-eiere gjør), men merker at jeg bruker det ofte ellers også for å unngå eksos. For jeg har begynt å virkelig hate eksoslukt så dypt og inderlig, hender at jeg kjefter og smeller i bilen når disse stinkende kreftkjerrene kjører forbi og jeg tilfeldigvis hadde på friskluft. :D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Trekkoppbil

#6
Man kjører mer offensivt på sin måte.

Ved småkjøring utnytter man veien bedre:
Høyt bånndrag, kombinert med diskre og skånsom akseleasjon gjør at man kan komme kjapt fram i kryss og rundkjøringer, og man kan rykke raskt fram når det blir ledig luke foran og køen løser seg opp. Kort sagt: Man kan stadig rykke inn i ledig luker i trafikken, så man belaster ikke veiens kapasitet.
Blir det standard med 4-hjulsdrevne el-biler, og bilistene er innstillt på å følge på, så trur jeg vi har potensiale til å doble trafikkgjennomstrømmingen i mange kryss, og det meste av køer burde forsvinne.

Ved langkjøring lærer man seg økokjøring:
Man lærer seg uttalige triks for energiøkonimisk kjøring, og man lærer seg tålmodighet når man kjører, ellers bruker man lang tid på ekstra ladestopp.
Med en elektrisk bil, har man mer føling med forbruket, enn man har i en fossilbil hvor man fyller kun mandag morra.

Adferden kan være litt forskjellig fra gammel til ny Leaf: Gammel Leaf har høyt dreimoment, og reagerer kjappt, og det utnytter man ved bykjøring og opp bakker på småturer. Med ny Leaf er det kanskje enklere å kjøre økonomisk på landeveien?

Handlingsmønsteret endrer seg:
-Man unngår visse typer langkjøring med Leaf. Med fossilbil derimot unngår man helst småkjøring som er ressurskrevende.
-Man velger butikker etter lademuligheter og rekkevidde.
-Man slipper å stoppe på vei til jobb hver mandag for å fylle.

nr1rayner

-Selv om jeg er oppvokst med å nærmest kjøre fra dør til dør, har det nok blitt enda enklere å ta bilen..
-På motsatt side blir det endel ekstra gåing da jeg stort sett lader på offentlig ladestasjon.
-Flere kjøreturer ("koseturer"). Dette tok forøvrig MC'n seg av om sommeren før, men nå ble den solgt..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

EV-FTW

Fra å være en ihuga elbilhater, og Nissan Leaf det styggeste man kunne kjøre. Har jeg blitt nærmest forelsket i bilen, og har bare hatt den i litt over en uke.
Jeg kjører plutselig mye finere og roligere i trafikken. Koser meg og ikke haster avgårde.

Nå skal jeg bare skifte litt pærer til LED, så blir det veldig bra
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

eltex

Jeg kjører raskere og elsker den jevne akselerasjonen opp til 100. Jeg synes Leaf ligger godt på veien og den føles virkelig som en god bil å kjøre.
Tesla ModelY LR 23

Østfold

Synes det er hyggelig å passere bomringer fordi det er gratis, og ikke betale for bilen på ferge. Tar meg gjerne en ekstra tur utenfor en bomring og tilbake igjen, bare for å ha gjort det helt gratis - må passe på å gjøre det mange ganger før denne muligheten blir borte!

Gleder meg fortsatt over å kunne ligge i bussfilen hvor det fortsatt er lov.

Har begynt å kjøre mye mer forsiktig for å oppnå lenger rekkevidde - svært sjelden jeg ligger over den reelle fartgrensen (gps-målt altså 7-10 over på speedometer).

Har begynt å bruke N ganske mye etterhvert for å rulle lenger framfor å regenere, mer spesialisert kjøreadferd for å lure ut mer rekkevidde - om det er så positivt vet jeg ikke, men det gjør muligens kjøringen mer utfordrende og ikke så kjedelig.

Slenger inn mye pådrag innimellom fordi det er kult å kjøre litt Tesla-aktig (neida, ikke råkjøring for fort, men raskt ut av kryss og sånn) - har inntrykk av at en del fossil-billister tror Leafene kjører litt treigere fordi de ikke klarer noe bedre :-)

Bondeknøl

Sitat fra: Østfold på tirsdag 03. mai 2016, klokken 21:34
Har begynt å bruke N ganske mye etterhvert for å rulle lenger framfor å regenere, mer spesialisert kjøreadferd for å lure ut mer rekkevidde - om det er så positivt vet jeg ikke, men det gjør muligens kjøringen mer utfordrende og ikke så kjedelig.
Ser ikke poenget med å bruke N for å rulle. Er det ikke bare å bruke gasspedalen slik at bilen hverken regenerer eller bruker strøm? Tilsvarer ikke det N? Vet ikke hvor bra det er å koble ut og inn mellom N og D i fart, men det strider litt imot.
Høy fart ned bakker gir effektiv regenerering og forholdsvis lite bremsing av farten.

Østfold

Sitat fra: Bondeknøl på tirsdag 03. mai 2016, klokken 23:00
Sitat fra: Østfold på tirsdag 03. mai 2016, klokken 21:34
Har begynt å bruke N ganske mye etterhvert for å rulle lenger framfor å regenere, mer spesialisert kjøreadferd for å lure ut mer rekkevidde - om det er så positivt vet jeg ikke, men det gjør muligens kjøringen mer utfordrende og ikke så kjedelig.
Ser ikke poenget med å bruke N for å rulle. Er det ikke bare å bruke gasspedalen slik at bilen hverken regenerer eller bruker strøm? Tilsvarer ikke det N? Vet ikke hvor bra det er å koble ut og inn mellom N og D i fart, men det strider litt imot.
Høy fart ned bakker gir effektiv regenerering og forholdsvis lite bremsing av farten.

Mulig du har rett - inbiller meg at jeg bruker mindre energi ved å rulle lengst mulig i N, men er ikke fremed for at du har rett i at det er like effektivt å bruke gasspedalen og at bilen i praksis er i N ved riktig bruk. Bruker regenerering aktivt, men bare når jeg har behov for å holde farten nede. Bruker N for å rulle fortere og lenger. Sikkert flere meninger om dette?

tomrh

Sitat fra: Bondeknøl på tirsdag 03. mai 2016, klokken 23:00
Ser ikke poenget med å bruke N for å rulle.
Dette er godt diskutert og testet ut med praktiske kjøreeksperiment og målinger bl.a. her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27412.msg466589.html#msg466589 og videre i tråden.
Jeg også rullet mye i N som fersk elbilsjåfør, da man gjerne overfører sin kunnskap om økonomikjøring fra fossilbilverdenen og tror det virker på samme måte for elbiler. Men vær snill å ta dette temaet videre i nevnte tråd eller lignende tråder så vi ikke sporer av nå. ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Mazzbot

Kjører nå en såkalt dieselbil , har riktignok kjørt denne som pendle bil men etter 16 000 km I leafen føles diesel  akkurat sånn her :

Bilen har 3 pedaler og en stor stygg spak i midten av konsollen ..? Her står det 1 - 6 , hva slags tall er dette ?

Den lager også unormalt mye lyder , den er utrolig treig !! Hva skal man si ??

Å ha kjørt elbil i 7 mnd og deretter kjøre manuell bil igjen er et helvete !!! Aldri mer manuell eller diesel/ bensin bil igjen .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA