Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har dere ladeboks - ladestasjon hjemme?

Startet av Strømgolf, onsdag 27. april 2016, klokken 10:54

« forrige - neste »

Strømgolf

... eller bruker dere vanlig stikkontakt (16A) som man gjerne har på husveggen fra før?

Jeg har en kontakt på husveggen ved gårdsplassen fra før (16A) og så egentlig for meg å bruke den til saktelading av E-Golfen hjemme over natten. Jeg leser på nett at 92% av alle elbil-eiere gjør det på denne måten.

Men så kom jeg over en annen reportasje på nettet, hvor det ble beskrevet som veldig brannfarlig å gjøre det på denne måten, og at det uten tvil ville bli brann til slutt hvis man holdt på slik. De mente det var galskap av folk ladet bilen sin utenfor husveggen med sovende barn i huset, at dette var svært uaktsomt. Dette skremmer meg jo.

Lurer derfor på hvordan dere andre gjør det?

Og hvis dere har installert en ladestasjon hjemme, hvor mye måtte dere betale? Jeg har hentet inn et tilbud fra nærmeste elektriker, og han skulle ha 16 000,- for oppdraget. Det synes jeg er dyrt.  :-\

Kanutten

Jeg lader stort sett på jobben, men de få gangene jeg lader hjemme, gjør jeg det fra 10A kontakt i garasjen.

Siden jeg er lat, og synes det er masete å grave frem ladekabel fra bagasjerommet så kommer jeg til å sette opp en veggmontert ladestasjon med fast kabel (i første omgang på den eksisterende 10A kursen). Slike ladestasjoner kan kjøpes med en kort tilkoblingskabel som settes rett i veggkontakten og krever dermed ikke installasjon av elektriker. Både nofuel.no og elbilhjelpen.no har slike til rundt 6000 kroner.

Jeg har imidlertid aldri hatt problemer med vanlig stikkontakt, selv om enkelte hevder at det kan være brannfarlig, bli varmt etc. Så for min del handler det utelukkende om å få en enklere løsning - plug & play :-)

Solan_G

Lader på vanlig 16A chucko kontakt, men med laderen innstilt på 10A. Har sjekket med termokamera hvordan det påvirker kontakten, og så langt har det ikke vært antydning til unormal temperaturheving.

En dedikert lader er utvilsomt bedre, og nå som det etter hvert begynner å komme på markedet med Type-2 kontakt vurderer jeg også å montere det. Har ikke villet montere med fast ledning forde jeg bruker bil både med Chademo og Type 2 lader, og vil bare betale for en ladeboks. også med tanke på fremtidige bilkjøp.

Jeg synes også at 10-15000kr i installasjonskost i tillegg til boksen er for mye.

tutti

#3
Jeg bruker 11 kWh Salto-lader med fast type 2 ledning. Det kostet ca. 11 000 med jordvern og mva.

Da har jeg gjort det som bilforsikringen min krever for å lade hjemme.

Borte lader jeg alltid egolfen med en 16A lader eller type 2 mode 3. 16A laderen kan få en lunk noen steder etter noen timer, men den blir aldri varm.

Strømgolf

Sitat fra: Solan_G på onsdag 27. april 2016, klokken 12:47
Lader på vanlig 16A chucko kontakt, men med laderen innstilt på 10A. Har sjekket med termokamera hvordan det påvirker kontakten, og så langt har det ikke vært antydning til unormal temperaturheving.

En dedikert lader er utvilsomt bedre, og nå som det etter hvert begynner å komme på markedet med Type-2 kontakt vurderer jeg også å montere det. Har ikke villet montere med fast ledning forde jeg bruker bil både med Chademo og Type 2 lader, og vil bare betale for en ladeboks. også med tanke på fremtidige bilkjøp.

Jeg synes også at 10-15000kr i installasjonskost i tillegg til boksen er for mye.

Ok, så hvis jeg forstår deg riktig, så er disse laderne til rundt 6000 kr ikke noe mer brannsikkert, men det er enklere siden den har kabel og ladepistol? Eller vil det også være mer brannsikkert?

Solan_G

Dedikert lader er klart mere brannsikkert enn en gammel og slitt Shucko kontakt. Jeg anbefaler også å installere det for permanent lading over tid.

Når det er sagt så mener jeg brannfaren er sterkt overdrevet så lenge kontakten og det elektriske anlegget er i orden. Dvs at hvis pluggen blir varm å ta på, så er det på tide å bytte kontakten på veggen.

Det er selvfølgelig de som gjerne vil krisemaksimere brannfaren litt for å få solgt deg en ladeboks, og da helst en de tjener svært godt på...

Foreløping har teknologien vært umoden og utvikling av ladebokser vært i sterk fremgang, så jeg har ventet på at dette markedet skal modnes ferdig. Forventer da også at kvalitet, funksjonalitet og pris på dedikert ladeboks vil komme endel nedover med tiden. Når det skjer skal også jeg ha meg en dedikert boks i garasjen.

elektrolux

Sitat fra: Strømgolf på onsdag 27. april 2016, klokken 15:30
Ok, så hvis jeg forstår deg riktig, så er disse laderne til rundt 6000 kr ikke noe mer brannsikkert, men det er enklere siden den har kabel og ladepistol? Eller vil det også være mer brannsikkert?

Brannfaren er krisemaksimert, men det er helt klart lurt å sjekke ikke bare stikket på veggen men også eventuelle koblingspunkter på veien til stikket.

Forøvrig koster disse ladestasjonene helt ned mot 4990.- for en stikk type, og fra 5390 for en med 5m rett kabel og type 2 pistol som er aktuelt på en e-Golf

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/ratio-6-10-16a-1f-ladestasjon-5m-rett-kabel-t-1?tm=ladestasjoner

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Strømgolf

Tusen takk for alle svar! Da går jeg for noe sånt, istedenfor å installere noe til over 16000,-. Har lest mye om dette nå, og har konkludert med at det neppe ville vært lovlig å lade elbilen i vanlig stikkontakt hvis det var så himla farlig. Men skal selvsagt sjekke at alt er ok med alt utstyr.

Takk igjen for alle gode svar. :)

GOLF-raider

#8
Elbilhjelpen tilbyr nå dagens rimeligste ladeboks
med innebygget DC jordfeilvern.
Du må bruke en type-2 ladekabel;
feks. den som fulgte med i bilen.
Denne veggladeren burde kunne tilfredsstille
de aller flestes ladebehov.  ::)
https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/qubev-74-kw-ladeboks?tm=ladestasjoner
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

nofuelno

Sitat fra: GOLF-raider på mandag 16. mai 2016, klokken 23:54
Nofuel har utviklet sin egen stasjonære lader med 3 mtr. kabel og
støpsel Type-2. Den er kanskje den mest prisgunstige akkurat nu: kr.3995,-
http://www.nofuel.no/Produkt/36939-nofuel-ladepunkt-16a-type-2#product
;)
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA