Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Første lengre tur med min Leaf 30 kw

Startet av EV-FTW, tirsdag 26. april 2016, klokken 18:06

« forrige - neste »

EV-FTW

I dag, som er dag nummer to med min nye Leaf, tenkte jeg å prøve meg på en langtur.
Er dag nummer to som elbilsjåfør også, så temmelig uerfaren.
Ruta var fra Bryne til Flekkefjord. Lade der på en hurtiglader, så kjøre hjem igjen.
Det var sol, mellom 4 og 7 grader og liten kuling.
Hadde klima på 22 grader, og hørte på radio hele veien.
Startet med 100 prosent på batteriet.

Da jeg ankom Flekkefjord hadde jeg kjørt 110 km, hadde 33 prosent igjen på batteriet. Og 71 antatte km igjen.

Ladet på hurtiglader i 28 min.

Hadde da 94 prosent på batteriet, og antatt rekkevidde 199 km.
Kjørte omtrent samme vei hjem, og da jeg var hjemme hadde jeg kjørt 125 km. Hadde 22 prosent igjen på batteriet og antatt rekkevidde på 43 km igjen.

Kjørte jevnt ca 10 over fartsgrensen grunnet ca 10 prosent feilmargin på speedometer. ( sjekket dette mot GPS).
Tok forbi 2 trailere.

Alt i alt er jeg strålende fornøyd. Hadde en behagelig tur, uten snev av rekkeviddeangst.
Nå har jeg funnet ut at Bryne til Kristiansand med en lading underveis går uten problem!
Helt topp.
Og sannelig fungerte DAB radioen helt upåklagelig også!
Deilig å kjøre en bil som er så stille og behagelig, med god lyd fra BOSE lydsystemet
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Bondeknøl

Gratulerer og velkommen i "klubben" som jeg har vært medlem av i tre uker nå. Er også kjempefornøyd, men min langtur nummer to i går ble litt mer krevende enn den første.
Første lading i Sørlandsparken etter 16 mil gikk greit, selv om en Zoe stod og blokkerte første lader med sine 6,5kW.
På vei hjem var planen å hurtiglade på Fortum sin lader i Brennåsen. Den var ledig, men så ut som at ladekort ikke virket og SMS måtte brukes. SMS virket heller ikke og ringte kundeservice som fant ut at chademo-laderen var ute av drift. Hadde heldigvis nok strøm til å komme til Mandal tre mil vestover til neste lader. Her kom jeg akkurat bak en annen Leaf og i tillegg stod det en Golf med to karer som absolutt skulle opp i 100%. Tok sin tid. De dro kabelen rett ut og nestemann fikk ikke gang på laderen og jeg måtte ringe Grønn kontakt som resatte laderen og så virket det.

Gikk bra, men lurt å alltid planlegge lading slik at en har strøm nok til neste lader i tilfelle den er ute av drift. Den Sørlandske hovedvei begynner å få bra med ladere nå slik at langturer med EL-bil er lett, selv om grsdagen var litt kranglete.

Å lade noe særlig over 80% er ikke så mye vits både økonomisk og mtp hvor lang tid det tar. Ta heller en kort lading på Helleland eller Ålgård på veien hjem hvis det trengs. Var fryktelig irriterende å stå lenge i kø fordi noen skulle hurtiglade til fullt batteri.

EV-FTW

Enig i at å lade over 80 prosent ikke er så mye vits.
Den nådde nok 80 prosent etter rundt 15-20 min. Fremover tenker jeg at det er malen! Hvertfall om det er lang kø og travle dager
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Bondeknøl

Er positivt overrasket over hvor fort det går opp til 80%. Gjør jo ikke noe å lade over, men som du skriver så er det greit å slippe andre til hvis det er kø.
Kan jo være vi treffes i en ladekø snart ;)

nr1rayner

Gratulerer med et godt valg  ;)
110km og 33% igjen var i første øyekast ikke kjempe imponerende i forhold til min 24kwh (de sier 25% større batteri, men i praksis skal du vel ha ca 40% mer tilgjengelig kapasitet enn 24kwh), dog sjelden jeg kjører så langt så det blir litt "gjetting". MEN, da uten varme i min...
22 C hørtes unødvendig høyt ut, det er nok bare å venne seg til kaldere bil først som sist så skal du nok se at det rekker mye lenger.
Er det sol og noen få +C står varmen stort sett av hos meg.
Blir det kaldt på beina uten varme kan du trykke "mode" til lufta kommer til f.eks. vindu og bein, før du trykker off igjen. Alternativt bruk resirk, men det har en tendens til å dugge fort på siderutene..

Lykke til videre i den elektriske verden  ;D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

EV-FTW

#5
Kan være det ikke høres så imponerende ut, og kanskje er det dog ikke det heller?
Men hele greia for meg ved å kjøpe bilen med større batteri, var muligheten for å ikke skulle kjøre som en "sidrumpa elbilfanatiker med boblejakke".
Jeg kjørte som jeg ville kjørt med en hvilken som helst annen bil.
Klima på 22 grader, tok forbi der det trengtes, holdt 90 i 80 sona, 80 i 70 sona, 65 i 60 sona og ca 50 i 50 sona.

Så er jo fullstendig klar over muligheten for å sikkert kunne kjøre rundt 20 mil, dersom man er veldig sparsommelig, planlegger all kjøring, ligger litt lavt i fart og har klima av er tilstede. Bare man kler seg og bruker sete/ratt varme.
Det har sikkert sin sjarm, men jeg vil ha det behagelig
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

nr1rayner

Skjønner ;)
I forhold til 24kwh er det imponerende med så mye varme på!  ;)
Med 24kwh har du nok kjørt de siste 20-30km med rekkeviddeangst og kanskje akkurat kommet frem til den første laderen, hvis du i det hele tatt hadde kommet så langt da...
Det er bedre å komme fram god og varm med 5% SOC igjen, enn å fryse i 2 timer og kommer fram med 5%...
Ville uten tvil valgt 30kwh selv hvis det hadde blitt handel i dag.

Hehe, sjarm var dine ord  :P Det koker vel mer ned til nødvendighet..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA