Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

tanker rundt 2011 Miev

Startet av Alf, tirsdag 05. april 2016, klokken 19:16

« forrige - neste »

Alf

Hei!

Har nettopp kjøpt en brukt 2011 Mitsubishi Miev. Har noen taker rundt bilen, tenkte dette var stedet å dele.

Jeg har ingen referansepunkter rundt rekkevidde. Har ikke brukt elbil før, men indikatoren viser rundt 80 km på full lading etter at jeg har brukt den i noen dager.

Den medfølgende pioner navigasjonsenheten virker ganske bortkastet. Prøvde å koble den til pc'en og oppdatere kart og software men fant ikke noe nytt.

http://www.pioneer-car.eu/eur/products/avic-f320bt

Er det noen som har klart det? Eller som har byttet ut hele enheten? Hvilke isåfall er å anbefale?

Det fulgte med en lader uten reguleringsmuligheter hvor det står 16A. Vurderer å investere i en justerbar lader, kunne tenkte meg å sette ned styrken når jeg lader på besøk eller bilen skal stå lenge. Jeg har en onkel som kjører leaf, han prøver å ikke lade opp helt med mindre han skal langt. Er dette noe å tenke på?

Dette er jo en tidlig modell uten forhåndsvarming. Jeg prøvde varmeapparatet samtidig som bilen ladet men da kom det bare luft og ingen varme. Regner med at den ikke "starter" og derfor ikke trekker noe fra framdriftsbatteriet. Når vinteren kommer så blir kanskje en kupévarmer aktuell.

Eller er jeg veldig fornøyd med bilen så langt! Gøy å kjøre elektrisk!

TB

#1
Velkommen som trilling eiger  :)

Estimert rekkevidde er nettopp det - estimert. Den tar utgangspunkt i siste ca 20 - 30 km. Hugs på - om varmen står på går estimatet ned. Om du slår av varmen (hjul for varme på grønn prikk) skal det vises ca 120-130 km med 100% lada batteri. Er varmen på går det fort ned til 70-90 km. Har du 80 km uten varme må batteri vere svakt, eller siste tur var i 110 km/t, i sterk stigning og motvind..  ;D

Eg har C-Zero - der er det med ein enkel Garmin GPS, som fungerer heilt fint. Den innebygde GPS er vel også radioen? Fleire som har bytta radioen, inkl undertegna. Sjå eigen tråd ang. dette tema.

Det stemmer dei første i-Miev hadde fast 16A ladekabel. Dette vart endra til 10A, og dei Franske har 8 A. Finnes godt utvalg av regulerebare kabler - tenker dei fleste vil fungere fint her.

Leaf kan lade til 80% - for å spare batteriet. Den stopper automatisk, om den er satt til det. Trillingene lader alltid til 100%. skal du stoppe der må du gjere det manuelt. Men, batteri har buffer - så det går nok bra... din bil er 5 år - og fungerer er eit bevis på det :-)
Eit tips er å ikkje lade batteri til 100% om du skal på ferie osv. dvs meir enn 2-3 dager. Det som skal vere verre er å la bil stå med nesten 0% batteri over tid. Lad til 50-60% - så kan ein stoppe.

Stemmer at ingen varme om ladekabel står i. Må ut med kabelen før varmen blir aktivert. Enkel løysing er standard Defa vifte. Eg har montert slik - eigen tråd her på forumet. Tips er å ha kontakten bak på bilen - enklere å koble til enn framme. Ikkje så komplisert å koble til.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

asbkar

Grattis med godbil! Jeg har hatt min 2011-iMiev siden... 2011! :) Kjempefornøyd med det kjøpet, selv om jeg kjøpte rett før priskuttene, betalte 250k.
Rekkevidden er veldig avhengig av hvordan du kjører. Høy hastighet suger MYE strøm. Om sommeren varierer "guessometeret" mellom 150 og 90 km, avhengig av hvor hardt jeg har kjørt. Om vinteren bruker varmeapparatet en del strøm, da kan det være lurt med en defa-vifte så du starter med varm bil. Veldig behagelig er det også!
Har ikke merket noe degradering av batteriet, men noe er det helt sikkert.
Justerbar ladekabel er lurt, jeg har charge-amps sin. Lang type2-typ1-kabel anbefales også, hvis du farter i områder der det er type2-ladere.
Jeg ble så lei av den pioneer-driten at jeg kjøpte en ny pioneer. Kjøpte uten navi, men kan kjøre navi fra telefonen på skjermen. Kjøpte AVH-X3800DAB på tilbud rett etter at AVH-X3900DAB kom. Litt fikling og mekking, men gikk å bytte selv.

Lykke til med elbil-livet!
i-Miev fra 2011 til 2019. TM3 fra mars 2019.

tomrh

#3
Sitat fra: Alf på tirsdag 05. april 2016, klokken 19:16
Jeg har ingen referansepunkter rundt rekkevidde. Har ikke brukt elbil før, men indikatoren viser rundt 80 km på full lading etter at jeg har brukt den i noen dager.
Rekkevidde-estimat er generelt for pessimistisk, spesielt om man rører varme. Se heller på batterimåleren og konverter til prosent, skala finnes her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,26382.msg449616.html#msg449616
7 fulle batteristreker = ca halvfull
Strek 3, 4 og 5 fra bunnen er litt "feitere", teller 6% hver (de andre 5%), så det er litt mer strøm igjen enn man tror.

Står det vinterdekk på? Er det Continental ContiWinterContact TS800 (bak) + TS760 (foran)? I så fall har disse høy rullemotstand og suger strøm, mister 15 km rekkevidde bare pga dekka. Skift til ContiVikingContact6 neste gang. ;)

Ellers er i-MiEV veldig følsom for sidevind og turbulens fra tungtransport. Hvis du kjører mye i vindutsatte områder eller på veier med mye tungtrafikk, kan du vurdere å sette på 155/60R15 dekk foran. Det hjelper! (av erfaring)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Alf

Takk for svar og gode forslag!

Skal se etter tilbud på ny nav enhet og en annen ladekabel. Hvis jeg er heldig så er det kanskje en leaf eier som mot et vedlegg vil bytte.

Kjører med vinterdekk fremdeles så er nok litt rullemordstand ja. Nå er ikke rekkevidden blitt et problem enda, har fremdeles ikke kjørt med mindre en 1/4 batteri enda. Tenker det blir en "langtur" på sommeren for å teste litt :-)

TB

#5
Sitat fra: Alf på tirsdag 05. april 2016, klokken 19:16
Den medfølgende pioner navigasjonsenheten virker ganske bortkastet. Prøvde å koble den til pc'en og oppdatere kart og software men fant ikke noe nytt.

http://www.pioneer-car.eu/eur/products/avic-f320bt
Appropos - ser ut som det finnes oppdatert kart på www.navigation.com - det er link til denne frå pioneer-car.eu sida du linka til over under "Here Maps For Life."

Men, koster 149 Euro - ville nok vurdert ein standard Garmin eller TomTom i staden for..
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

JKO

#6
Jeg har også en model 2011 med 30000km og er meget tilfreds.
Er der meldinger fra Norge om batterier med 88 celler model 2011, som er ødelagte?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA