Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Moderne, likevel så langt bak!

Startet av EV-FTW, søndag 24. april 2016, klokken 19:59

« forrige - neste »

EV-FTW

I morgen får jeg min første Elbil, en bronse Leaf 30 kw, med krom pakke.
Gleder meg veldig!

Blir vår eneste bil, så blir spennede å se hvordan det fungerer.
Prøvekjørte Golf, Soul og Leaf. Valget falt på Leaf grunnet pris, plass og kjørelengde.
Synes bilen ser ok ut, liker bronse fargen, og med krom pakken skiller den seg litt ut.

Men Nissan. En høyteknologisk bil, hvorfor være ti år pluss tilbake på andre ting?

Hardplast interiør. Fullstendig mangel på førerassistanse systemer.
Ikke LED lys inni bilen. Ikke lengdejustering på ratt, eller lys i sminkespeil.
Ikke LED i fjernlys eller DRL lys.

Jeg vet jeg kommer til å like bilen veldig godt, men forundrer meg at de ikke holder tritt med sine konkurrenter. Er tross alt en ny 2016 model.

Er det bare meg som synes dette er dårlig av Nissan?
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Steinarweb

Hei.
Fikk min 2016 Leaf på Fredag.
Kartet i navigasjonen er også 10 år gammelt ser det ut til :-)
Har enda ikke klart å registrere meg som bruker på Nissan Connect.
An error occurred while creating your account.
Please contact Nissan Helpdesk.

Håper Nissan support kan fikse det på Mandag.
Tesla Model3 LR - Forventet levering Mai
Leaf Lauch edition 40 kWh Solgt
Leaf Nordic 30KWh Solgt

Olee

Sånn har Nissan vært i 10 år, og jeg gjetter på 10 nye!  ;D

qualbeen

Nissan er ikke utfordreren i elbil-bransjen, men derimot det trygge stabile aktøren. En aktør som hviler på tidligere opptjente lauvbær, og som ikke ser det nødvendig å bruke store ressurser på å fornye seg. Og det virker: Nissan selger desidert flest el-biler, og *alle* har hørt om Nissan Leaf. Kun de som er opptatt av bil (og spesielt elbil), kjenner til alle de andre mindre aktørene..


Har selv en Nissan Leaf, og da denne ble kjøpt inn, vurderte jeg sterkt nyankommede Soul. Utfallet for min del, var tryggheten i å velge en aktør som hadde lagd (samme) elbil i mange mange år. «Hvor mange nybegynnerfeil kunne jeg møte på, etter så mange år med erfaring?» tenkt jeg.


Når det er sagt, må Nissan passe seg. Konkurrentene begynner å bli mange, og om ikke mange år vil Leaf bli sett på som gammeldags. Mens andre biler bremser automatisk, varsler det hvis du holder på å kjøre ut, o.l., klarer ikke Nissan engang å tilby adaptiv cruice-control. Og ryggekameraet mitt mangler sensor (er kun et kamera, bilen varsler ikke om at NÅ er det på tide å stoppe. Til forskjell fra alle andre ryggekameraer jeg har prøvd)..!


Nissan skal ha ros for å ha inkludert et større batteri i 2016-modellene sine. Dette er nok til å fortsatt være et lite hestehode foran konkurrenter.


At kart og navigasjon suger balle, er det sikkert ingen som oppdager før etter at de har kjøpt bilen. Og da har jo Nissan fått alle pengene sine. Så ... tror nok jeg skal se langt etter oppdatert kart. Kan riktignok betale et par laken for å oppdatere, men de kommer nok aldri opp på nivå til app'ene som ligger i mobilen vår. Derfor er det dødfødt å bruke store ressurser på å oppdatere kart. De burde i steden for støtte CarPlay o.l. teknologier, og latt andre ta seg av navigasjon. Min neste bil skal ha støtte for tredjeparts kartløsning, det er nå helt klart!


Vil avslutte klagingen min med å si at jeg totalt sett er veldig fornøyd med Nissan Leaf. Og selv med de mangler og lyter den har, kan jeg trygt anbefale den til andre. (Men viktig at kjøper kjenner til disse manglene, og gjør seg opp en mening om hvorvidt det er showstopper eller ei for ham/henne!)

Trekkoppbil

Nissan Leaf var utfordreren som lå lengst framme blandt konvensjonelle el-biler da den kom i 2011.
I ettertid er det kommer konkurererende bilmodeller, som kanskje har vært lengst framme etterhvert som de er kommet, og Leaf er omtrent den eldste bilen i klassa.
Nå er Leaf i den posisjon at den går mot end of life, og Nissan skal prodsette ny bil om ett år. Alikevel holder vel Leaf teten med sitt nye 30kWt batteri.

Om bilen har plastinteriør eller ikke, betyr lite når du står etter veien med for liten rekkevidde, og du prøver upålitelige ladeløsninger.

Enkelte typer led-lys finner du ikke på 5 år gamle modeller, men interørlampene er det vel lett å bytte ut med led?

EV-FTW

Jeg forstår jo selvfølgelig at bilen, selv om den ble lansert som "nye Leaf med 30 kw", er gammel.
Og jeg har jo kjøpt den, så er enormt mye med den som tiltaler meg.

Opplever det bare som litt merkelig at de ikke oppgraderte en del mer når de kom med denne "nye" 2016 modellen.

Litt bedre lys, LED nær og fjern og LED DRL.
Litt mer moderne interiør.
Autobrems og cruiceconteoll som følger bilen foran, og som leser skilt.

Det hadde vært fullt mulig, og gjort bilen enda mer innbydende for mange.

Men, jeg gleder meg til å få den, får jo ikke sove, skriver tross alt nå innlegg midt på natta.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

bob-bob

Sitat fra: Øystein Kindervaag på mandag 25. april 2016, klokken 03:44
Jeg forstår jo selvfølgelig at bilen, selv om den ble lansert som "nye Leaf med 30 kw", er gammel.
Og jeg har jo kjøpt den, så er enormt mye med den som tiltaler meg.

Opplever det bare som litt merkelig at de ikke oppgraderte en del mer når de kom med denne "nye" 2016 modellen.

Litt bedre lys, LED nær og fjern og LED DRL.
Litt mer moderne interiør.


Autobrems og cruiceconteoll som følger bilen foran, og som leser skilt.

Det hadde vært fullt mulig, og gjort bilen enda mer innbydende for mange.

Men, jeg gleder meg til å få den, får jo ikke sove, skriver tross alt nå innlegg midt på natta.

Kan trøste deg med at det ER Led-lys på kartleser lampene foran.
Dessuten fåes bilen faktisk med LED nær lys , det er bare å kjøpe Tekna modellen.
Nå har kona en Acenta med halogen , og det er ihvertfall helt greit når det er is og snø , for der smelter det av seg selv - men på min Tekna må jeg sette på fjernlyset før jeg kjører for at isen skal smelte. Man bør ikke skrape av isen , for da ripes lyktene opp...det er myk plast i dem.

Så LED har sine fordeler , og ulemper. Strømbesparelsen tilsvarer omtrent 1 km rekkevidde , jeg vet ikke om det er veldig viktig for deg ? Det er det ikke for oss ,ihvertfall.
Lykke til med din smått umoderne bil , håper du blir fornøyd - det er ihvertfall vi !  ;D

tomrh

Sitat fra: bob-bob på mandag 25. april 2016, klokken 07:40
Så LED har sine fordeler , og ulemper. Strømbesparelsen tilsvarer omtrent 1 km rekkevidde , jeg vet ikke om det er veldig viktig for deg ? Det er det ikke for oss ,ihvertfall.
LED har lite å si for rekkevidden, men er en enorm fordel mhp. vedlikehold siden de omtrent aldri ryker, spesielt ettersom det blir vanskeligere og vanskeligere å få til å skifte pærer selv på moderne biler.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

EV-FTW

Jeg har kjøpt Nordic pakken, så der er det LED kjørelys.
Og er veldig fornøyd med bilen.

Synes bare det er merkelig at de ikke følger med på spesielt sikkerheten, med førersystemer. Og at det ikke er LED eller xenon i fjernlys, for de lyser jo som to dårlige lommelykter!

Men, alt i alt er jeg fornøyd. Har bare hatt bilen i 4 timer da
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

bob-bob

Sitat fra: Øystein Kindervaag på mandag 25. april 2016, klokken 10:12
Jeg har kjøpt Nordic pakken, så der er det LED kjørelys.
Og er veldig fornøyd med bilen.

Synes bare det er merkelig at de ikke følger med på spesielt sikkerheten, med førersystemer. Og at det ikke er LED eller xenon i fjernlys, for de lyser jo som to dårlige lommelykter!

Men, alt i alt er jeg fornøyd. Har bare hatt bilen i 4 timer da

Ole Irgens

Sitat fra: Øystein Kindervaag på søndag 24. april 2016, klokken 19:59

<...>

Hardplast interiør. Fullstendig mangel på førerassistanse systemer.
Ikke LED lys inni bilen. Ikke lengdejustering på ratt, eller lys i sminkespeil.
Ikke LED i fjernlys eller DRL lys.

Jeg vet jeg kommer til å like bilen veldig godt, men forundrer meg at de ikke holder tritt med sine konkurrenter. Er tross alt en ny 2016 model.

Er det bare meg som synes dette er dårlig av Nissan?

Jeg er enig i at Leafen kunne trengt en makeover, særlig på det som går på passiv sikkerhet. Kollegaens egolf har adaptiv cruisecontrol og ryggesensor, ikke bare ryggekamera, for å nevne noe. For meg var det likevel viktigst å kjøpe en bil som har hatt suksess i det norske markedet, og som veldig mange skryter av, fremfor en bil med mange tekniske finesser. Og ikke minst: En bil med oppgradert batteripakke og lengre rekkevidde.

Vi har likevel, som mange andre her, blitt glade i Leafen vår, og ungene foretrekker alltid "elbil" fremfor bensinbilen når vi skal ut å kjøre.

Mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

vartli

Ryggesensor står på lista over ekstrautstyr, så det er mulig å bestille det også. Har en kamerat som nylig fikk det ettermontert. Utstyret monteres lokalt også om du bestiller det med bilen ny.
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

Balrog

Bilen oppleves å være av god kvalitet på 98% av komponentene, og det synes jeg er viktigere enn om alt er 2016-teknologi. Servicevilligheten til Nissan Norge & co er derimot i en helt annen divisjon enn bilen.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Einar_S

#13
Sitat fra: tomrh på mandag 25. april 2016, klokken 07:52
LED har lite å si for rekkevidden, men er en enorm fordel mhp. vedlikehold siden de omtrent aldri ryker, .....

Å?
Har du noe belegg for å si det? Mange har erfart at LED ikke liker vibrasjoner. Og jeg synes jeg ser biler som mangler deler av lysene rett som det er. En av fordelene er dog at det ofte er mer enn 1 LED i en "lampe". Dvs det blir ikke mørkt i høyre blinklys når en LED ryker, det bare ser rart ut (og noe svakere).

Det er bare en myte at LED varer i 25 år! Dersom de ikke feiler vil de fortsatt kunne gi litt lys etter så lang tid, men det er stort sett en markedsføringsbløff!

Ellers anser jeg det som en fordel at bilen ikke har automatikk for alt mulig rart. Jeg får hetta når en bil plutselig reagerer på en måte som ikke stemmer med den input jeg har gitt gjennom ratt og pedaler. Første gang jeg opplevde det på en leiebil stoppet jeg på meteren, såpass skvatt jeg. Og det kan jeg love han bak gjorde også!! Øya hans lå nærmest på dashboardet. Jeg er vant til DIY kjøring og trives best med det.
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

tomrh

Nei har ikke annet belegg enn det som generelt påstås om at LED er holdbart. Nå regner jeg med det er ulike kvaliteter her som med alt annet. Kjøpte LED parklys fra Kina, de holdt ca. ett år. Sikkert ikke robuste mhp rystelser som du sier. Kanskje det finnes forbrukertester på slikt?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA