Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tyskland innfører elbilsubsidier

Startet av Falsum, onsdag 27. april 2016, klokken 11:58

« forrige - neste »

Robert Sund

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 28. april 2016, klokken 22:54
Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 28. april 2016, klokken 17:19
Tyske dyre storbiler i samme prisklasse som Tesla S faller også utenfor ordningen.

Kan ikke se det er noe galt i å la være å subsidiere rikfolk som uansett har råd til luksusen de unner seg.

California har jo nettopp lagt seg på samme systemet.

Bra, la fattigfolk ta jobben med å redusere utslipp og forurensning :o
Det viktigste er å håndheve janteloven!
Når man ser hvordan VW herjer på viser det hvor avhengige vi er av Tesla. Folk bør vite at bransjen har knust elbiler før, også rent bokstavelig, som i å høgge elbiler som folk desperat ønsket å kjøpe. Også biler som var i bruk, med tvang!

Rav4_EV

Bare støtte til de elbilene som kjører kortest på ladingen. Selvfølgelig, de er jo ikke så stor trussel for den tradisjonelle bilindustrien som Tesla. :'(
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

tomrh

Det er nå en begynnelse. Og et incentiv til bilprodusentene, inkl. Tesla, om å klare å lage biler med lengre rekkevidde litt billigere.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

timingbeltkiller

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 28. april 2016, klokken 22:54
Bra, la fattigfolk ta jobben med å redusere utslipp og forurensning :o
Det viktigste er å håndheve janteloven!
Nå forutsetter du rikfolk trenger subsidier for å kjøpe luksusbiler.
De har under hele bilhistorien bevist det motsatte.

Det er også naturlig uønskede bivirkinger av et tiltak
(Her: subsidiere rikfolk) fjernes når de er unødvendige.

BTW
Du kan diskutere om det har vært til fordel for Tesla
med bilsalg til rikfolk med 2-3 fossiler som backup biler.
For normalt kundepress for å få fjernet katastrofal Reliability
har vært tilnærmet null slik at feilene fra S arves av X
og sannsynligvis av M3.

Selv i Norge hvor S og X er subsidiert ned fra rikfolks bil
til bil for bare velsituerte, mangler dette kundepresset.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Falsum

Dere som sier at kun Tesla er et reelt alternativ til ICE-biler: Ikke glem nye Opel Ampera-e som er rett rundt hjørnet (og tilfeldigvis tysk fabrikat). Denne vil gå rett hjem i det nye regimet og vil i større grad kunne være husholdningers bil nr. 1.

Jeg ser for meg at incentivene kan gi andre produsenter et spark bak for å rulle ut flere modeller i dette skiktet som kan konkurrere mer direkte med kommende Tesla 3.

3irikur

Sitat fra: Falsum på mandag 02. mai 2016, klokken 15:12
Dere som sier at kun Tesla er et reelt alternativ til ICE-biler: Ikke glem nye Opel Ampera-e som er rett rundt hjørnet (og tilfeldigvis tysk fabrikat). Denne vil gå rett hjem i det nye regimet og vil i større grad kunne være husholdningers bil nr. 1.

Jeg ser for meg at incentivene kan gi andre produsenter et spark bak for å rulle ut flere modeller i dette skiktet som kan konkurrere mer direkte med kommende Tesla 3.

Skal ikke Ampera-e produseres i USA sammen med Bolt? Da hjelper det lite at man slenger på et tysk merke...
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

THE

Dessuten er Ampera-e en bil uten bagasjerom. Hjelper litt med dobbel rekkevidde i forhold til Soul, men når bilen får like lite bagasjerom som Soul er det ikke en familiebil.

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

3irikur

Ja, er litt redd for den biten selv. Jeg har en barnevogn som må inn i bilen, den er lett å plassere i leafen, men tror ikke den vil pass i Ampera-E. Mulig jeg får plass til den flatpakket stående. Hvis jeg ikke får det til er jeg usikker på om det blir kjøp like vel.
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Carl Anton Stenling

Et lite tips: Det er ofte billigere å bytte til en liten lekker barnevogn istedenfor å kjøpe en bil med stort bagasjerom ...
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

turfsurf

Sitat fra: Carl Anton Stenling på mandag 02. mai 2016, klokken 20:02
Et lite tips: Det er ofte billigere å bytte til en liten lekker barnevogn istedenfor å kjøpe en bil med stort bagasjerom ...
Billigere, men mye kjedeligere ;)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

3irikur

Sitat fra: Carl Anton Stenling på mandag 02. mai 2016, klokken 20:02
Et lite tips: Det er ofte billigere å bytte til en liten lekker barnevogn istedenfor å kjøpe en bil med stort bagasjerom ...

Ja, men poenget er ikke å gjøre det så billig som mulig, det er å få en bil som fungerer til mitt bruk. Det er ikke aktuelt å bytte ut barnevogna, men om jeg ikke får plass til den en gang er bagasjerommet for lite/for upraktisk til mitt vanlige bruk.

Forøvrig er barnevogna ganske liten når den pakkes sammen, og (etter min mening) den lekreste på markedet  ::)

Edit: Men jeg har glemt at vi ikke er på forumet for Ampera-E, så jeg skal gi meg der :)
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

timingbeltkiller

#26
Sitat fra: 3irikur på mandag 02. mai 2016, klokken 15:51
Skal ikke Ampera-e produseres i USA sammen med Bolt? Da hjelper det lite at man slenger på et tysk merke...
Kun de aller første blir produsert i US.
Forøvrig interessant spørsmål om en GM bil blir bedre
når den produseres i Europa som Opel og Vauxhall.

Tilbøyelig til å svare JA for Opel og NEI for Vauxhall.
Det er ikke uten grunn Opel har utkonkurrert Vauxhall i Norge.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA