Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Selvkjørende biler" er sikrere - ref Elon Musk (Tesla)

Startet av Mippen, søndag 24. april 2016, klokken 17:04

« forrige - neste »

Mippen

Elon Musk mener det er 50 % mindre sjanse for å havne i en ulykke når man kjører en Tesla med autopilot. Er det positivt at mer og mer blir styrt av datamaskiner? Har vi blitt for sløve av alle hjelpen fra bilen, eller er det slik at vi ikke kan konkurrere med datamaskiner?

SitatThe probability of having an accident is 50% lower if you have Autopilot on. Even with our first version. So we can see basically what's the average number of kilometers to an accident – accident defined by airbag deployment.  Even with this early version, it's almost twice as good as a person.

http://electrek.co/2016/04/24/tesla-autopilot-probability-accident/?pushup=1
Fremtiden er elektrisk.

qualbeen

Jeg ser frem til den dagen det blir forbudt for mennesker å kjøre bil.


Datamaskiner kan gjøre plenty av feil, men vi mennesker er ikke særlig mye bedre:
- Vi overser og bryter regler bevisst
- Vi kunne vært langt mer hensynsfulle, og hjulpet andre frem
- Vi kommuniserer særs dårlig med andre bilister; gir f.eks. ikke tegn på hvor vi skal
- Oppmerksomheten vår ledes bort på sidemann, mobil, radio eller lignende
- Trøtt, sliten eller småbrisen? Hver dag kjører noen rundt uten å ha tilstrekkelig med påkrevd reaksjonsevne!
- I tillegg har vi ikke kontroll på blindsoner, og tunellsynet vårt skader dyr o.a. som forviller seg ut på motorveiene våre.
- På gatt føre er det stort sett bare glatt for alle andre. Jeg kan jo kjøre som alltid! :D
- Også gjør vi titt og ofte flaue feil: Glemmer å overholde vikeplikt, starter nedbremsing litt for seint, overvurderer egen evne, etc.
- Med tanke på hvor mange parkeringsbøter som skrives ut hvert år, er det nok de færreste av oss som faktisk vet hvordan man skal parkere. (Eventuelt se pkt 1 ...)


Så ja: det blir fantastisk trygt med 100% selvkjørende biler. Mindre kø og kjappere trafikkavvikling vil vi også se, samt at ingen sniker i køer, etc. Litt kjedeligere blir det kanskje også, men da får vi heller la folk kjøre manuelt på bane, om man absolutt må!

Panduck

Sitat fra: Mippen på søndag 24. april 2016, klokken 17:04
Elon Musk mener det er 50 % mindre sjanse for å havne i en ulykke når man kjører en Tesla med autopilot. Er det positivt at mer og mer blir styrt av datamaskiner? Har vi blitt for sløve av alle hjelpen fra bilen, eller er det slik at vi ikke kan konkurrere med datamaskiner?

50% om man kjører Tesla med autopilot. 95% om alle kjører biler med autopilot.

Biler man kjører selv blir nok en "banesport" i fremtiden.

Dette har ikke noe med at vi er sløve, men at vi er aggresive, og at vi ikke kan komme i nærheten av de reaksjonstidene som en datamaskin kan ha.

turfsurf

Det blir nok litt behov for guiding av bilen "de siste 100m" opp til hytta.

Den største forskjellen på selvkjørende biler og personer er dog at de ikke er egoistiske. Utrolig mye i trafikken som er forårsaket av "jeg skal først", eller "jeg har retten på min side", og diverse former for å leke politi. Det, i tilleg til mangel på tilstedeværelse i forskjellige former, som nevnt over.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Beckern

Manglende oppmerksomhet må da være det aller største problemet hva angår ulykker.
Det ved siden av villmannsferder i rus, men de blir ikke borte før den siste manuelle bilen er fjernet fra veiene.
Aggressivitet er først og fremst et trafikkaviklingsproblem som til enhver tid er proporsjonalt med passivitet hos andre.

turfsurf

Med egoisme mener jeg ikke bare aggressivitet. Det er like egoistisk å ligge først i køen bare fordi man mener man kjører riktig. Skaper ofte farlige forbikjøringer. Og bruke hele strekket med forbikjøringsfelt for å akkurat komme forbi, med ti andre som må kaste seg inn. Men du har nok rett, uoppmerksomhet i forskjellige former må stå for utrolig mange ulykker. Hold selv på å bli most av en trailer som var godt over midtstripen på vei i mot.


Sent from my iPad using Tapatalk
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OlavEmil

Sitat fra: Mippen på søndag 24. april 2016, klokken 17:04eller er det slik at vi ikke kan konkurrere med datamaskiner?

Ja, akkurat slik er det. Det er eg ikkje i tvil om. Berre å sjå på flytrafikken, her er det datamaskina som styrer ALT. Flygarane er kun med som kontrollørar og for å fortelje datamaskina kvar dei har tenkt seg.

Om det er særleg interessant å sitje i ein bil og bli frakta dit du vil, er ei heilt anna sak. Eg personleg elskar å køyre bil, og vil gjerne halde fram med det så lenge eg kan. Men reint objektivt sett frå eit trafikktryggleiksperspektiv har verken eg eller nokon andre noko å stille opp med mot datamaskinar.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Amigakongen

Sikkert moro når bilene blir hacket av terrorister. Spennende å se hvor du havner når du våkner opp og trur du er på jobben. :)
Take off og landing foregår vel manuelt enda?

Sitat fra: OlavEmil på mandag 25. april 2016, klokken 19:53
Sitat fra: Mippen på søndag 24. april 2016, klokken 17:04eller er det slik at vi ikke kan konkurrere med datamaskiner?

Ja, akkurat slik er det. Det er eg ikkje i tvil om. Berre å sjå på flytrafikken, her er det datamaskina som styrer ALT. Flygarane er kun med som kontrollørar og for å fortelje datamaskina kvar dei har tenkt seg.

Om det er særleg interessant å sitje i ein bil og bli frakta dit du vil, er ei heilt anna sak. Eg personleg elskar å køyre bil, og vil gjerne halde fram med det så lenge eg kan. Men reint objektivt sett frå eit trafikktryggleiksperspektiv har verken eg eller nokon andre noko å stille opp med mot datamaskinar.
2015 BMW I3 - 11800km

OlavEmil

 ;D ;D . Neppe eit aktuelt problem.

Takeoff og landing er det datamaskinane som tek seg av. Rettnok skal pilotane gjennomføre eit visst antal manuelle takeoff og landingar for treninga sin del, men det er altså unntaka.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Strøm Tycoon

Late folk vil bli latere og enda mindre oppmerksomme.


Det sagt, småbarnsforeldre må gjerne forbys barnehage- og småskolekjøring.

Strøm Tycoon

Sitat fra: OlavEmil på mandag 25. april 2016, klokken 21:17
;D ;D . Neppe eit aktuelt problem.

Takeoff og landing er det datamaskinane som tek seg av. Rettnok skal pilotane gjennomføre eit visst antal manuelle takeoff og landingar for treninga sin del, men det er altså unntaka.

Sist jeg leste meg opp på autopilotsystemer, så fantes det ingen som håndterer takeoff. Så vidt jeg kan se, etter en kjapp runde på nettet nå, så finnes det fortsatt ingen systemer som håndterer takeoff.

Robert Sund

F/A-18 piloter får ikke lov til å holde i stikka under takeoff fra hangarskip. Signalet om at piloten er klar til å ta av er å holde hånden flyet styres "manuelt" med opp. På den måten unngår man at piloten rører noe under takeoff med katapult.

kjølholdt

Dette er allerede enkel statistikk. Bilflåten til tesla har 50% mindre sjanse for uhell ved bruk av autopilot sett i forhold til antall kjørte km Vi kan mislike det , men dette stemmer nok.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

zbk

Er denne statistikken sammenskrudd av alle km kjørt totalt eller bare på tilsvarende type vei? Jeg antar autopiloten brukes aller mest på "trygge" veier som motorvei etc. og dermed kan godt forskjellen være tilsvarende ulykkesfrekvens på ulig type vei...

Jeg vil presisere at jeg tror autopiloten er tryggere, spesielt siden den ikke kjører egoistisk, men som nerd er jeg skeptisk til de fleste statistikker uten en god metodebeskrivelse.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Amoss

Sitat fra: zbk på onsdag 27. april 2016, klokken 10:23
... men som nerd er jeg skeptisk til de fleste statistikker uten en god metodebeskrivelse.

Ett av mine favorittsitater er "Skal du lyve troverdig, bruk statistikk" ;)
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA