Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tips og triks

Startet av LMOR, lørdag 23. april 2016, klokken 10:52

« forrige - neste »

Sungrazer

Lader opp til maks hver dag, uten unntak. Selv om jeg har bare vært en liten tur plugger jeg i bilen. Ser ingen grunn til å ikke gjøre det, og jeg har nesten alltid SoC over 19 kWh

soc:19.458999633789062
socMax:19.439999

beMaxRangeElectricKm:"147.0"
beRemainingRangeElectricKm:"147.0"

chargingLevelHv:"100.0"
head_unit:"NBT"
head_unit_pu_software:"07/14"
soc_hv_percent:"98.3"

2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

LMOR

Anbefaler i tillegg avreisetid satt (med klimatisering satt på) hver dag hele året, i hvert fall når utetemperaturen er under +10 om natten.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Citroel

Sitat fra: Sungrazer på søndag 12. juni 2016, klokken 22:38
Lader opp til maks hver dag, uten unntak. Selv om jeg har bare vært en liten tur plugger jeg i bilen. Ser ingen grunn til å ikke gjøre det, og jeg har nesten alltid SoC over 19 kWh

soc:19.458999633789062
socMax:19.439999

beMaxRangeElectricKm:"147.0"
beRemainingRangeElectricKm:"147.0"

chargingLevelHv:"100.0"
head_unit:"NBT"
head_unit_pu_software:"07/14"
soc_hv_percent:"98.3"

Nei, det er vel egentlig bare hensynet til batterilevetid som gjør at bilen bør stå 100% ladet så kort tid som mulig.
2014 Leaf Accenta, norsk.
1983 Suzuki GS1100G
1978 Citroën GS Club Break
1969 Citroën ID19

LMOR

Sitat fra: Citroel på mandag 13. juni 2016, klokken 11:43
Nei, det er vel egentlig bare hensynet til batterilevetid som gjør at bilen bør stå 100% ladet så kort tid som mulig.
Det finnes ingen dokumentasjon som tilsier at det er tilfelle på i3. Tvert imot, blir vi oppfordret til å lagre bilen med 100% og la kabelen stå i.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

jkirkebo

Sitat fra: LMOR på mandag 13. juni 2016, klokken 12:07
Sitat fra: Citroel på mandag 13. juni 2016, klokken 11:43
Nei, det er vel egentlig bare hensynet til batterilevetid som gjør at bilen bør stå 100% ladet så kort tid som mulig.
Det finnes ingen dokumentasjon som tilsier at det er tilfelle på i3. Tvert imot, blir vi oppfordret til å lagre bilen med 100% og la kabelen stå i.

Selvfølgelig finnes ingen dokumentasjon, forskjellen blir neppe veldig synlig før etter 8-10 år. Da er bilen langt utenfor garanti, så bilprodusentene tar ikke hensyn til hva som skjer såpass langt fram i tid når de gir sine anbefalinger. For kundene er det selvsagt enklest å forholde seg til "100% hele tiden", dermed anbefales nettopp dét. Selv om det kanskje gjør at batteriet må byttes en gang i bilens levetid fremfor å holde i 20 år. Noe som forøvrig også gir mersalg for bilprodusenten...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

LMOR

Dette er diskutert i andre tråder her. BMW har alt å tape på at det om 10 år kommer frem at de har villedet kundene sine. Om 10-år betyr deres rykte som el-bilprodusent mye mer enn kortsiktige penger fra noen få tusen solgte elbiler. De lever av å selge millioner av biler.
Andre mener jevn lading opp til maks er viktigere for levetiden.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Kanon

Batteriladetråder er omtrent som oljekvalitetstråder, a never ending story.  Teorier og synsing i alle retninger. Alle har hørt, lest et eller annet, ihvertfall litt av et eller annet.  Jeg gjør som BMW anbefaler. Det er tross alt de som garanterer batteriet. Og det er de en må forholde seg til ved en eventuell garantisak.
Så jeg lader ved hver eneste anledning.

Ferry

Diskusjon om oljekvalitet? Det kan jeg tenke meg blir langtekkelig, ja!  :D Jeg har sett mange mange lignende tilfeller. Beste bilvoks? Beste hva-som-helst-som-menn-interesserer-seg-for-som-ikke-kan-bevises-eller-motbevises?

En detalj å ha i bakhodet er hva "100%" egentlig innebærer. Vanligvis lades litium til 4,20 volt cellespenning. Så vidt jeg vet er cellene på i3 ladet til 4,10 volt når bilen sier 100%. Det samme gjelder for bunnen av ladekurven. 0% er egentlig noe over 0%, jeg vet ikke eksakt hvor mye. Ideelt for levetiden er om cellene holdes på ca. 50% lading, et sted rundt 3,85 volt. Videre bør de aldri lades opp eller ut  :o Men så er det noe med at ting skal kunne gjennomføres i praksis da. Å la cellene pendle mellom 40% og 60% er antagelig bedre enn mellom 30% og 70% osv. Jeg har kjøpt bilen for å bruke den, og orker ikke å følge en hel masse regler for når og hvordan den skal lades. Jeg plugger i så ofte jeg kan kan, slik BMW anbefaler. Og så har jeg i bakhodet at det kanskje ikke er 100% optimalt. Jeg velger å se dette på følgende måte: Jeg har ingen garanti for at jeg vil dra noen fordeler av å gjete batteriet etter alle kunstens regler. Enten holder batteriet ut bilens levetid, eller så gjør det ikke. Kanskje kan jeg påvirke levetida med ørten triks i 15 år. Men hvis det da allikevel må byttes etter 12 år så har alt arbeidet vært forgjeves. Da kan jeg heller bytte etter åtte år. Økonomisk levetid på en i3 er neppe mer enn 15 år. Jeg vil ikke bekymre meg og plugger derfor i. Det får gå som det går.

LMOR

Godt sagt, og la det stå som siste tips om det temaet. (0% er forresten 10% igjen).
De som vil diskutere dette videre må lage en egen tråd. Denne tråden bør rendyrkes til tips og triks, og maks 2-3 kommentarer hvis en ikke er enig. Men det er ikke en diskusjonstråd  8)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Orbit

#24
"Kjekt å ha"-listen min som jeg vurderer å få på plass før jeg henter ut i3 er som følger:




  • "Frunk" bag, for at ikke alt skal ligge løst i plastkassen (BMW 51472348064)



  • Sammenleggbar "trunk" bag, for handleposer etc (BMW 51472348061)



  • Dobbel USB-lader til å sette i 12V-uttak (f.eks det under under radio, så passasjer kan lade mobil etc uten å åpne midtkonsoll)


  • Strikktau for å feste til hundebag (type flykabinstørrelse) til hjørnefestene i bagasjerommet, evt annet en kan trenge å holde på plass ved behov. Jeg gikk for kjedelig grå for å matche interiøret, men det er jo en knall blåfarge her for de med Protonic Blue utvendig: http://www.ebay.com/itm/252445632050?_trksid=p2055119.m1438.l2649&var=551306628552&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT



Venteliste (er vel egentlig ikke behov for disse):
- CEE blå - Schuko adapter
- CEE rød - Schuko adapter

Andre forslag?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ingeniøren

For å supplere deg savner jeg et deksel til å legge over frunken. Selv bruler jeg en plastdukliknendesak som jeg har tredd bak og som er festet i front med borrelås. Gjør jobben med å holde frunken tørr og ren, men det burde vært standard med deksel på denne.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Orbit

#26
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 31. august 2016, klokken 07:01
For å supplere deg savner jeg et deksel til å legge over frunken. Selv bruler jeg en plastdukliknendesak som jeg har tredd bak og som er festet i front med borrelås. Gjør jobben med å holde frunken tørr og ren, men det burde vært standard med deksel på denne.

Takk for tips. Får vente til jeg har bilen for å lage en løsning, kanskje sy en dusjhette i GoreTex?

Oppdatering: Ser ut som den orginale frunkbag'en fra BMW er med lukking og borrelås på toppen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

klilleng

Dette er kanskje kjent?

Det har vært litt irriterende at radio ikke skrur seg av når jeg er ferdig å kjøre.

Virker som at hvis jeg derimot gjør følgende:
Brems for å stoppe, trykk av/på for å skru av bilen. Slipp bremsepedal, og så trykk en gang ekstra på den.

Så skrur radio seg fint av når jeg åpner døra.

Hvis jeg ikke tar siste trykket så fortsetter den å spille.

LMOR

Låser du døra, så slutter den også å spille, og hvis ikke du låser døra så slutter den etter 10min.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

john

Er litt forskjellig oppflrsel utifra sw-versjon på dette. Min skrur av radioen når jeg åpner døra. Dvs stopp, trykk start/stopp og åpne døra.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA