Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tips og triks

Startet av LMOR, lørdag 23. april 2016, klokken 10:52

« forrige - neste »

LMOR

Lager en ny tråd for tips og triks, så kan vi legge det vi synes passer inn her, men diskutere ting i andre tråder.

For å finne både %, nå-kapasitet på en enkel måte, kan du gjøre følgende:

Logg inn på ConnectedDrive
Velg e-Drive Tjenester - Mobilitet
Velg Vis Sidekilde (Du må kanskje velge å aktivere utviklermodus på enkelte browsere)

Så får du frem dette:
var comp_soc = '18.979000091552734';
var comp_rangeMap = 'RANGE_POLYGON';
var comp_socMax = '18.98';
var comp_chargingLevelHv = '100';
var comp_vehicleMoving = false;

Du kan også få frem sist kjente posisjon, selv om bilen er i bevegelse, oppdateres ikke løpende.

De som ønsker å rapportere sin max, eller diskutere noe rundt dette, kan gjøre det i denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27857.0.html
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

JorgenM

Oppdaget idag at i3'n har sigarett-tenner på undersiden av radioen. Kjekt til f.eks dash-cam'et :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

JorgenM

Når man legger inn personlige bilder til widget på Navi PRO så lønner det seg å crop'e bildene slik at de blir kvadratiske. Da utnytter man skjermen best :)

Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

moonbuggy

Hei LMOR:
Sitat fra: LMOR på lørdag 23. april 2016, klokken 10:52
Lager en ny tråd for tips og triks, så kan vi legge det vi synes passer inn her, men diskutere ting i andre tråder.

For å finne både %, nå-kapasitet på en enkel måte, kan du gjøre følgende:

Logg inn på ConnectedDrive
Velg e-Drive Tjenester - Mobilitet
Velg Vis Sidekilde (Du må kanskje velge å aktivere utviklermodus på enkelte browsere)

Jeg skulle gjerne fått til dette, men i min connected drive side finnes ingen e-drive option.
(kun :STATUS, STYRING, KART, EFFEKTIVITET.)

Hvor finner jeg e-drive option ?


LMOR

2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

moonbuggy

Takk LMOR:

Finnes det en tilsvarende oppskrift for andre, ikke apple, browsere, f.eks. chrome ?

LMOR

Sitat fra: moonbuggy på fredag 10. juni 2016, klokken 16:13
Takk LMOR:
Finnes det en tilsvarende oppskrift for andre, ikke apple, browsere, f.eks. chrome ?
Det bør jo være ganske likt. Du må starte utviklermodus og så reloade og så finne et sted du kan søke/filtrere på VIN nummeret.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

#8
Her er oppskriften på Chrome:

Velg "Visning" - "Utviklerverktøy"
Reload siden
Gå til fliken "Network"
Du trenger ikke filtrere, men scrolle nedover i feltet til venstre, til den linjen med ditt VIN nummer som ligger 2 over "history".

soc:18.792999267578125
socMax:18.98

Den over der igjen, hvis du trykker på pilen foran "attributesMap", så får du mer info, f.eks:

beMaxRangeElectricKm:"148.0"
beRemainingRangeElectricKm:"146.0"
chargingLevelHv:"100.0"
head_unit:"NBT"
head_unit_pu_software:"07/14"
lastUpdateReason:"VEHCSHUTDOWN_SECURED"
soc_hv_percent:"95.5"
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

moonbuggy

Bra LMOR:

Fant det greit, etter hvert. Mitt batteri viser fremdeles MAX SOC rett under 18. Allikevel har jeg nå kjørt 43 km siden siste lading og sitter igjen med 78% av batterikapasitet.

Siden estimerer 93 km rekkevidde. Litt rart når 22% av kapasiteten har gitt 43 km (To normale rundturer).
Fortsetter det så burde 78% rekke til nye 150 km. Greit å dra av litt, men jeg ligger konstant langt, langt  under.

LMOR

Hvis du fremdeles ikke har oppdatert software, så er nok det forklaringen. De nye versjonene er mer dynamiske. Da blir restrekkevidde riktigere.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Beckern

Sitat fra: moonbuggy på lørdag 11. juni 2016, klokken 12:18
Bra LMOR:

Fant det greit, etter hvert. Mitt batteri viser fremdeles MAX SOC rett under 18. Allikevel har jeg nå kjørt 43 km siden siste lading og sitter igjen med 78% av batterikapasitet.

Siden estimerer 93 km rekkevidde. Litt rart når 22% av kapasiteten har gitt 43 km (To normale rundturer).
Fortsetter det så burde 78% rekke til nye 150 km. Greit å dra av litt, men jeg ligger konstant langt, langt  under.

Sikker på at det ikke er som jeg tror; at bilen din gir for lav målt spenning på HV batteriet, dermed tror den at den har lavere kapasitet. Hadde vi hatt en absolutt max kapasitet på våre biler ville din aldri vist 100% på din pga lav spenning. Jeg tipper at den avleste spenningen som brukes til GOM og visning er en annen enn alle de som brukes til balansering og BMS ved lading. Der må den nødvendig vis måle alle enkelt-rader med celler mens GOM bruker en total. Kan godt se for meg at de har en engen spenningssensor for GOM fremfor å slå sammen alle de enkelte.

Rekkvidde beregning er hele tiden en vekting mellom teoretisk mulig og tidligere historie.
Du får et så lavt snitt fordi spenningen faller tilsvarende sakte at den bare registrerer at du har brukt svært lite, så lite at den ikke tror at det er realistisk i fortsettelsen. Den aksepterer lave snitt da man kan ha kjørt mye nedover eller ligget i dragsug eller av annen ukjent grunn oppnådd lavere snitt enn det som er mulig rett frem. Men den tror ikke det kan fortsette. Da vil ikke restrekkevidden oppdateres tilsvarende men bare gå ned til det den tror er lengste mulig under normale forhold.

Dette er i det minste en model som forklarer avvikene du opplever. Det kan selvsagt være andre forklaringer også.

moonbuggy

Beckern:
Interessante teorier. Jeg skal prøve med hyppigere ladesykluser en periode for å se om batteriet "kommer seg".

LMOR

Sitat fra: moonbuggy på søndag 12. juni 2016, klokken 13:41
Beckern:
Interessante teorier. Jeg skal prøve med hyppigere ladesykluser en periode for å se om batteriet "kommer seg".
Men hvis du ikke har oppgradert, så hjelper det ikke over tid. Den gamle sw versjonen du har brukt lenge har en feil som gjør at Max gradvis synker.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

moonbuggy

LMOR:
Betryggende. Svaret får jeg i høst, når SW oppgraderes.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA