Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

P85D: Ulyd fra front ved første 2-3 fulle pådrag når bilen er kald

Startet av TeslaK, fredag 22. april 2016, klokken 18:40

« forrige - neste »

TeslaK

Når bilen har stått en stund og er kald får jeg en ulyd fra venstre side foran ved første 2-3 fulle pådrag. Høres ut som en klakkelyd/vibrasjon. Ikke veldig høy lyd og forsvinner etter et par pådrag. Lyden er mer fremtredende når bilen står i high og nesten borte i low. Noen som har noen idé om hva dette skyldes?
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Joachim@sancon.no

Jeg har en 85d og har også merket en lyd fremme når jeg akselererer litt mer enn rolig når høyden justerer seg ned. Jeg setter bilen alltids i very high når jeg kjører på ferga til hytta og den justerer seg sikkert ned når jeg kjører ut og kommer over 30km/t.

Hos meg så tror jeg det bare er hørbart når den står på Max høyde. Mener jeg har hørt lyden hjemme også i vinter, da hadde jeg også very high pga snø.

xry

Denne lyden, right?
https://www.youtube.com/watch?v=7bocngtqgPQ

Har opplevd samme, skjedde en gang ved -10, en gang ved rundt 0-punktet. Tesla i Tyskland kunne ikke gjøre noe siden de ikke kunne reprodusere problemet, men de mente at de kjente til hva det var. Får la bilen gå til helvete, så får Tesla en enda større regning, jeg har nå gjort mitt med å si ifra :-P

TeslaK

Lyden på min er svakere enn dette. Kan være samme issue eller relatert. Har bilen inne nå og de klarte selvsagt ikke gjenskape det..
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

P85D

Min skal inn til sjekk/fix i mai. Tesla fant ingen feil i høst, men byttet drivaksel høyre front uten bedring. Jeg hører lyden fra venstre front.

Lyden på min kommer kun om luftfjæring er høyere enn standard under hard aks. Om jeg gjør samme aks med luftfjæring i low er lyden fraværende. Det virker som om senking av fjæring under hard aks er problemet.
MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

TeslaK

Sitat fra: P85D på lørdag 23. april 2016, klokken 07:49
Min skal inn til sjekk/fix i mai. Tesla fant ingen feil i høst, men byttet drivaksel høyre front uten bedring. Jeg hører lyden fra venstre front.

Lyden på min kommer kun om luftfjæring er høyere enn standard under hard aks. Om jeg gjør samme aks med luftfjæring i low er lyden fraværende. Det virker som om senking av fjæring under hard aks er problemet.

Da har vi nok samme problem. Det som er litt spesielt er at det kun skjer når bilen er kald/har stått en stund. Hvis jeg kjører en stund og prøver max pådrag med luftfjæring i high så skjer det ikke selv om bilen justerer ned.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

elbilertilalle

Dette har høyde på luft fjæring å gjøre. Har samme lyd og grunnen hvorfor Tesla ikke klarer å reproduserer er fordi de parkere ikke bilen med høy på luftfjering. Lyden kommer ikke hos meg hvis jeg setter bilen tilbake til "normal" før akselerasjon.

TeslaK

Sitat fra: elbilertilalle på fredag 29. april 2016, klokken 22:09
Dette har høyde på luft fjæring å gjøre. Har samme lyd og grunnen hvorfor Tesla ikke klarer å reproduserer er fordi de parkere ikke bilen med høy på luftfjering. Lyden kommer ikke hos meg hvis jeg setter bilen tilbake til "normal" før akselerasjon.

På min kommer det som sagt også i normal høyde.. det har ikke noe å si om jeg justerer fjæringen opp og ned før akselerasjon.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

P85D

Sitat fra: TeslaK på lørdag 30. april 2016, klokken 16:29

På min kommer det som sagt også i normal høyde.. det har ikke noe å si om jeg justerer fjæringen opp og ned før akselerasjon.
Prøvd å sette den til low før aks? Den senker til low automatisk over 80 eller hva du har satt den til. Jeg har også lyden fra normal, men ikke om fjæringen står i low i utgangspunktet.
MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

TeslaK

Sitat fra: P85D på søndag 01. mai 2016, klokken 01:22
Sitat fra: TeslaK på lørdag 30. april 2016, klokken 16:29

På min kommer det som sagt også i normal høyde.. det har ikke noe å si om jeg justerer fjæringen opp og ned før akselerasjon.
Prøvd å sette den til low før aks? Den senker til low automatisk over 80 eller hva du har satt den til. Jeg har også lyden fra normal, men ikke om fjæringen står i low i utgangspunktet.

Jeg får heller ikke lyden hvis den står i low i utgangspunktet. Men det hjelper som nevnt ikke å justere litt opp og ned før aks..tenkte kanskje at det var noe med luftfjæringen som måtte gå seg til..
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Flaago

Jeg har samme lyd, varer kun 3-4 sekunder under første akselerasjon når bilen har stått noen timer.

TeslaK

Prøvde igjen i dag. Først i low - ingen ulyd. Tok så bilen opp i high og da hørte jeg knakingen godt. Må prøve å få tatt opp lyden før neste besøk hos Tesla.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Slettet profil

Jeg har samme. Bare ulyd ved første pådrag, og bare hvis den står i high eller vey high.

P85D

Det ser ut til at lyden forsvant på min når sommerdekkene kom på..
Noen andre med den erfaringen?
MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

Trustno1

Jeg har hatt en lignende lyd tidligere under pådrag, men har egentlig bare tenkt at det er traction controllen som slår inn siden jeg gjerne kjører rett ut fra en grusvei og har dekkene fulle av grus når jeg kommer hjemmefra.

Skal teste litt mer med høy/lav fjæring senere

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA