Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trøbbel med lagring av location på luftfjæring

Startet av Gusse, onsdag 11. mai 2016, klokken 23:19

« forrige - neste »

Gusse

Har hatt litt problemer med at luftfjæring ikke lagrer seg på de stedene høyde velges. Nå viser det seg etter samtale med teknisksupport at gps i bilen har bare kontakt med 1 av 2 satelitter, og at det høyst sannsynelig er det som er problemet. Gir mening da gps ikke klarer godt nok å pinpointe lokasjonen til bilen med kun 1 satelitt. Alt var i skjønneste orden før servicetimen for 10 dager siden. Navigasjon er også temmelig off. Er nå redd for at jeg må vente i månedsvis for å få dette i orden :-[

petersv

Er nok flere satellitter, men kanskje bare én antennene 8)

Tuxedo

Ville tatt denne tilbakemeldingen med en stor klype salt, ettersom mottakeren trenger minst tre satelitter for overhodet å bestemme posisjonen, og typisk kobler seg opp til alle innen synsvidde, som vanligvis er syv eller flere.

N00b

Om det er GNSS er det opptil 22-24 tilgjengelig, typisk 12-15. 
Hvis kun GPS aldri mindre enn 5 tilgjengelig

Gusse

Kan være en viss fare for at jeg missforstod, å at det ikke var en av to satelitter, men at det var kun 1 som var koblet opp...noe som da er katastrofe i forhold til GPS :o
Er det bare jeg som opplever dette med å ikke få lagret lokasjoner for heving/senking av luftfjæringene?

petersv

Som sagt, tror de kan mene kun én antenne. Er sikkert én i hvert speil (jeg har ikke sjekket diagrammer.) Da er det nok to gps mottakere også som kan forklare hva de sa.

nortrahof

Mener det er "bare" en GPS-antenne (X822).
Hadde det vært 2 (eller flere) hadde GPS-mottakeren hatt større utfordringer med å beregne posisjonen nøyaktig da man måtte se hvilken antenne som mottar hvilke satellitter til en hver tid og dessuten kompensere for vinkel/avstand mellom antennene. En slik "ekstraberegning" unngår man med kun en antenne.
Kun GSM har 2 antenner plassert i speilene. WIFI sitter også i speilet på høyre side.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

krl

Sitat fra: N00b på torsdag 12. mai 2016, klokken 12:08
Om det er GNSS er det opptil 22-24 tilgjengelig, typisk 12-15. 
Hvis kun GPS aldri mindre enn 5 tilgjengelig
Vel.. GPS er en type GNSS, så sånn sett varierer antallet satellitter sterkt alt etter hvor mange systemer som er støttet av mottageren. Og hvor man er på jorda. Satellittene er ikke jevnt fordelt.

De viktigste GNSS-systemene er GPS (Amerikansk), Glonass (Russisk), Galileo (EU++) og BeiDou/Compass (Kinesisk). Og så finnes det diverse lokale varianter, som dermed ikke kvalifiserer til å være GNSS. Eksempelvis QZSS (Japansk).

Gusse

Plutselig ble det greit igjen, og har vært slik i 2 døgn nå :-\
Feil som kommer og går...do not like :-\
Kan selvfølgelig tenkes at Teslaingeniør som skulle se på saken, faktisk har gjort det, men da rart at ingen har komunisert det til meg i såfall.
Vanskelig å stole på at det funker...skrape, skrape betongkant :o

erot

Bilen vet jo hvilken vei den står parkert. Kan vel ikke klare det med en antenne, eller har den kompass også?

Tuxedo

Sitat fra: erot på søndag 15. mai 2016, klokken 13:19
Bilen vet jo hvilken vei den står parkert. Kan vel ikke klare det med en antenne, eller har den kompass også?
Den har nok et kompass (smarttelefoner har hatt dette innebygget i mange år).

RaBalder


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA