Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøre Haugesund-Oslo?

Startet av Strømgolf, onsdag 20. april 2016, klokken 16:26

« forrige - neste »

Strømgolf

Vurderer å reise til Haugesund for å kjøpe meg en e-Golf. Da må jeg jo kjøre bilen hjem.

Vil det la seg gjøre?

Jeg har ikke eid elbil før, og er ikke kjent med muligheter for hurtiglading langs veien, ei heller er jeg kjent med den strekningen. Vet det tar ca 8 timer å kjøre fra den adressen bilen selges på i Haugesund og hjem til meg.

Skjønner at batteriet ikke holder i 8 timer, men er det slik at man raskt kan lade på for eksempel bensinstasjoner? Og er det nok av det på denne strekningen?

Håper på raskt svar - på forhånd takk. :)

e-curious

#1
Be den du kjøper bilen av legge inn norske hurtigladere som POI, da kan du lett finne neste ladestasjon. Ut fra min beskjedne erfaring med langtur, så lader jeg litt og ofte. Jeg liker å føle meg trygg på at jeg har nok strøm :) Å lade over 80% tar veldig lang tid, så en sparer tid på å stoppe oftere. 

På ladekart, se etter Hurtig Combo eller CSS.  Registrer deg som bruker hos de forskjellinge leverandørene, og få registert RFID-brikke. Det er det enkleste og sikreste, da får du regning i posten i ettertid.
Anbefaler å registrere deg hos Grønn kontakt og hos Fortum, ser ut som at det er de som har de laderene du bil ha bruk for.

Det går også an å kjøre langs kysten istedet for over fjellet. Hører gjerne fra erfarne "fjellfolk", siden jeg ikke er fjern fra tanken på å ta turen selv.

Noen redskap som er greie å vite om:

GreenRace: http://www.jurassictest.ch/GR
(kan kalkulere ca forbruk dersom man legger inn rette parameter)

Ladestasjoner:
http://ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet

GoingElectric:  http://www.goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner
(den siste la opp en rute som _ikke_ gikk gjennom Seljord?)

OlavEmil

Haugesund - Oslo er veldig godt dekka med hurtigladarar. Ein heilt problemfri tur, men tek sjølvsagt lengre tid, då hurtiglading tek litt tid (20 - 40 minutt avhengig av kor mykje du må lade).

Som e-curios skriv, bør du stoppe ladinga på rundt 80%, og heller køyre litt kortare mellom stoppa. Køyr gjerne ned på 10 - 20%, då går ladinga raskt, men dette kjem sjølvsagt heilt an på korleis det passar med hurtigladarane.

Hurtigladarar står (normalt) ikkje på bensinstasjonar, men andre stader, som Kiwi, McDonalds eller kjøpesenter. Eller berre midt ute i audemarka.

For den konkrete turen: Første stopp tek du i Røldal. Avhengig av kvar i Haugesund du er, og kor nervøs du blir, kan du evt stoppe 10 minutt i Etne for å vere på den sikre sida.

Deretter kan du gjerne stoppe på Haukeli Hotell, då har du hatt ein del stigning, og det kan vere greitt å fylle opp att til 80%.

Derifrå kjem du fint til Seljord og neste ladestopp.

Frå Seljord køyrer du til Notodden, der du fyller opp att til 80%.

Frå Notodden kjem du deg greitt til Oslo.

Totalt 4 ladestopp, evt 5 om du tek ein liten dobbelsikring i Etne.

Dette løpet er tenkt med god margin på alle strekningane med 80% lading (8-9 mil mellom kvart stopp). Skulle eg køyrd turen no, med min eigen bil som eg kjenner godt og har køyrd langtur med før, ville eg køyrd lengre mellom kvar stopp og brukt andre stasjonar. Men om du gjer som eg skriv over, bør du klare deg greitt utan rekkjeviddeangst :) .

Greiaste hurtigladekartet å bruke er http://ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet . Her hukar du av slik at berre Hurtig Combo viser. Så brukar du Google Maps for å sjå avstander (du får adressa på kvar hurtigladar ved å trykke på markøren).

Når det gjeld kysten vs fjellet, ville eg utan tvil køyrd fjellet, så lenge det er ope. Kysten er ganske mykje lengre, og tildels med høgare fart, som gir vesentleg fleire ladestopp. Har køyrd over Hardangervidda i 25 minus, og kolonnekøyring over Vikafjellet, så er ikkje redd for det :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Strømgolf

Tusen hjertelig takk for konkrete og detaljerte svar. Setter stor pris på det!  :D

Jejl

Bare en tanke. Jeg synes selger bør levere bilen til deg rundt 8-10 mil nærmere Oslo, toppladet. Det hadde ivertfall jeg tilbudt hvis jeg skulle solgt bilen til en på østlandet.

OlavEmil

Det hadde ikkje eg! Dvs, eg hadde nok tilbudt meg å levere bilen i Oslo til sjølvkost, fordi eg likar å køyre bil. Men å finne ein plass 100km aust for heime og stå og fullade bilen, for så å kome seg heim att derifrå... Nei, det ser eg ingen meining i.

Dessutan er det nok lettare for Strømgolf å kome seg til Haugesund enn til t.d. Røldal.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

PokerFjes

OlavEmil - har du kjørt dette strekket med e-Golf eller sammenligner du bare med Soulen? Det må du ikke gjøre - for Soulen har flere titalls kilometer til gode på e-Golfen i rekkevidde. I dette tilfellet ville nok Strømgolf endt opp med å måtte ringe bilberging ;).

Haugesund-Røldal er drøye 13.5mil og strekket Etne-Røldal (77km) er trolig den mest energikrevende avstanden på hele turen. I tillegg vil Strømgolf fort bruke mer strøm enn mange andre i en bil han er helt ukjent med.
Greenrace-kalkulatoren beregner at det går 72% av total batterikapasitet på Etne-Røldal, men det er inkludert regen fra Håra og ned til Røldal på ca 10%. Det vil si at han i bakkene forbi Seljestad fort kan nærme seg rødmerkingen på "tankmåleren" og skilpaddefart selv om han startet fra Etne med full tank.
Notodden-Oslo sentrum er også 11,5mil og det skal holde hardt med 80% full tank, men det er avhengig av utetemperatur og hvor økonomisk man kan kjøre.

Greenrace-kalkulatoren regner forøvrig med feil størrelse på batteripakka på VW, så det må korrigeres til de tilgjengelige 21.8kWh. Jeg justerer også ECO-SPORT opp til 10, for å ha litt å gå på.

Man trenger ca 1,5-2 timer ekstra tid til lading på denne 6-7 timers turen med e-Golf - og det er vår/sommer/høst anslag.
Det var først på senhøsten ifjor at det var mulig å få til denne med e-Golf - når GK installerte laderen sin i Åmot i Vinje. Siden har laderne på Haukeli og i Seljord kommet til gjennom vinteren - noe som er har gjort risikoen for å stå i ladekø mindre, men det har ikke gjort noe mer med utfordringen fra Etne til Røldal.
Jeg har kjørt veldig mye fra østlandet til Haugesund og retur de siste 25 årene, og har enda ikke kjørt e-Golfen pga økt totaltid. Men jeg regner med at det blir en tur i juni for å teste.

Strømgolf - jeg anbefaler lading i Etne, Røldal, Haukeli, Seljord, Notodden, Lierstranda/Liertoppen/Sandvika, men personlig ville jeg stoppet på Åmot i Vinje og ladet til 80% hvis det var ledig. Da er risikoen for å havne i tvungen ladekø mye mindre.
Hvis du klarer Notodden-Oslo på en 80% tank så vil jeg gjerne høre om det :). Eller... jeg vil gjerne høre om erfaringene dine uansett.

Haugesund-Etne (60km):
Jeg vil anbefale å lade til 100% i Etne. Dette tar ca 25-30min. Litt avhengig av hvor lang tid du vil bruke, så kan du lade til 90-95% på hurtiglader og så flytte bilen til ett av de 6 gratis kommunale ladepunktene. Da må du forøvrig ha nøkkel til ladeboksene. Etne er ikke akkurat verdens navle, så kanskje planlegge en matpause her?

Etne-Røldal (77km):
Kjør pent (men ikke skilpadde) til Røldal. En utrent høyrefot kan bruke mye strøm her. Hvis du tror du ikke kommer deg over bakkene til toppen av Røldal skisenter krever det mindre strøm å kjøre til hurtigladeren i Odda - men det er en ren omvei hjem.
Lad til 80% i Røldal. Det tar ca 15min. Det neste strekket bruker du ca 50% batterikapasitet på, så da har du 30% igjen på Haukeli.

Røldal-Haukeli (57km):
Lad til 80% på Haukeli. Nye 15minutter ladetid. Forbruk til Seljord ca 50% av total kapasitet.

Haukeli-Seljord (88km):
Lad til 80% i Seljord, ca 15min ladetid. Forbruk til Notodden litt under 50%

Seljord-Notodden (60km):
Lad til 80% på Notodden, ca 15min ladetid. Forbruk til Lierstranda ca 65%

Notodden-Lierstranda (80km)

Jeg er kanskje litt pinglete når jeg planlegger lading, men har trillet inn til hurtigladere med 0km på tanken flere ganger og erfaringen er at det går oftest mer strøm enn man tror.

Lykke til :)
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Glan

Hvordan ville det gått å kjøre denne ruta med en  2014 Leaf?

Karl-Wilhelm

Jeg gjorde nylig en liknende tur i en I-Miev fra Lepsøy til Nøtterøy, noen fler ladestopp da jeg manglet litt langkjøringserfaring med Miev, men også fordi jeg ville ha et buffer ved eventuell feilkjøring. Sjekket alle ladestasjoner og høyde forskjeller på forhånd for å ikke dumme meg ut.

Leaf og E-Golf er veldig nær hverandre, så du kan nok fint bruke samme oppskrift =)
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

Glan

Det gikk fint med Leafen er jo tett som hagl med GK ladere hele veien utenom Etne- Røldal så ladet til 90% der og 80% ellers. Hadde sikkert gått med 80 der og men liker å ha litt marginer.

Trekkoppbil

Sitat fra: Glan på søndag 11. juni 2017, klokken 07:20
Hvordan ville det gått å kjøre denne ruta med en  2014 Leaf?
Leaf har en annen ladekarakteristikk enn Golf.
Inntrykket mitt er at VW kjører konstant ladestrøm opp til ganske høy SOC.
Leaf på 24kwt  kan ha høy ladestrøm ved låg SOC og passende temperatur. Deretter går ladestrømmen nedover etterhvert som man lader opp, så ladestrømmen kan bli mer variabel.
En gang jeg hurtiglada en 2012 Leaf, var det en Golfer ved siden av meg som gjorde meg oppmerksom på at jeg fikk høyere ladeeffekt enn ham, til å begynne med. Etterhvert strømmen min ned, og etter at vi hadde prata bort tida, så jeg lada mye lengre tid enn planlagt, hadde han lagt merke til at han tok meg igjen da han fikk høyere strøm på høy SOC. Så da vi kom opp i ca 80%, hadde vi sum av sumarum lada like fort.

Kunsten med 24 kwt-Leaf er å hele tida være oppmerksom på hvor fort man lader, og legge opp løpet så man er innenfor optimalt arbeidsområdet for ladinga, så det går fort.  Videre så kan man beregne forbruk, og legge opp til minst mulig forbruk, og man kan hele tida regner på kw, kwt og km. Da kan det være morro å være på tur.
Er man derimot ikke våken, kan man la bilen stå på hurtiglading i lange tider uten at man får stort mer enn saktelading,  og man kan få høyt forbruk på kjøring og oppvarming.

Jeg bruker ca 40 minutter ladetid på 30 mil.  Jeg lånte bort en 2012 Leaf til en som skulle kjøre 8 mil fra byen, og han brukte 40-50 minutter hurtiglading for å komme fram.

Haugesund-Oslo: www.goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/1371657/
Ruteplanlegging: http://elbilwiki.no/index.php/Orientering

RoundTrip

Har en hårreisende historie fra min tur fra Stord til Gardermoen med Leaf 24 kwt (2013 modell Tekna) Ladet i Etne til ca 90-92%. Da eg var på toppen av den Seljestadtunnellen gikk det under 15 km rekkevidde og det stod bare ... Det er rett før skilpadde modus. Det skal sies at det var -10C og litt snø i veibanen. Type 2 cm som lagde en del motstand. Da eg nådde toppen i tunnellen visste eg at eg var safe. Genererte mye nedover. Ladet til ca 40 km da eg var i bunnen av Røldal. Hvor mange flere km rekkevidde tror dere det blir med for eks +5C og ingen snø?

Stord

2013, Dark Metal Grey, Tekna

Levert Juni 2013, kjørt 80K

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA