Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla-tur til Skottland

Startet av Slettet profil, onsdag 20. april 2016, klokken 10:21

« forrige - neste »

Slettet profil

Vi planlegger å ta bilen til Skottland i sommer. Turen vil gå Oslo - Kiel (ferge) -Rotterdam - Hull (ferge) - Skottland. I fjor ladet vi oss t/r i Østerrike. 

Har noen erfaring med å kjøre Tesla i Skottland, eller informasjon om når neste runde med superladere nord for Edinburgh blir bygget?

fortoggale

Det går veldig bra. Var der i fjor. Få deg en ChaDeMo sladd så kan lade kjapt utenfor SC nettet. Skaff deg RFID kort fra
Skottene bygger ut ChaDemo-nettet med 50km oppløsning. De er ikke i mål men følg med på kartene.

Sett unit på bilen til miles så kan du enklere følge fartsgrensene. Promillegrense i Skottland er 0,5 og i England er det 0,8. Alle kjører på feil side av vegen så det er helt normalt. Ikke prøv å få dem til å endre det. De har også en veldig behagelig kjørekultur så du kommer til å ha en flott tur. Bare synd med det været de har...
Sandnes
Model S - Neglelakk rød. Lyder navnet Tor

Slettet profil


Corny

fortoggale: Fikk du ecotricity kortet tilsendt i posten her i Norge? Vi skal til England på bilferie i sommer, og jeg har bestilt kortet sendt hjem til svigerfar i England. Satser på det går greit.

Må jo si at det er spennende med utviklingen som skjer i Storbritania for tiden (kjenner best til hva som skjer i England). Mange nye lademuligheter, og et stort fokus på elbiler generelt.

Turen vår går med ferge fra Stavanger til Hirtshals, kjøretur ned til Dunkirk i Frankrike, og ferge derfra over til Dover i England. Så går turen videre til Cornwall og området rundt St. Ives helt sørvest i England. Har planer om en tur innom Tesla i London for å kjøpe engelsk plugg til Tesla ladekabelen for lading når vi er i ro over en uke på en hytte vi har leid. Hørte at noen fikk det utlevert her i Norge tidligere, men det tror jeg er lenge siden.
Blå S85 utlevert 6.12.13 i Sandnes/Stavanger

fredag

Sitat fra: Corny på lørdag 30. april 2016, klokken 09:57
Fikk du ecotricity kortet tilsendt i posten her i Norge?

Ja, de sender til Norge.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Corny

Da var ecotricity kortet på plass.

Gleder meg mest til å teste bilen på langtur fra Hirtshals til Dunkirk, drøyt 11 timers tur. Har dessverre ikke adaptiv cruisecontrol eller autopilot, men får i hvert fall testet komforten i bilen skikkelig. Har vært fornøyd med seter og det meste, men kjente stor forskjell da jeg fikk en ny Tesla som lånebil sist bilen var på service.

Er det andre som har erfaringer med lading/kjøring i England og Skottland? Må nok finne ut hvordan systemet virker i London i forhold til rushtidsavgiften deres etc. Har kjørt en gang i London før, for 8 år siden, og det gikk helt fint.
Blå S85 utlevert 6.12.13 i Sandnes/Stavanger

hookmaker

Jeg var i England med MS85 for 2 år siden. Dengang var det ingen SuC. Brukte Ecotricity - fikk kort sendt til Danmark, fungerte veldig fint (22KW).
Skal til England denne sommer, men nu er det ju som en lek.

Alle Ikea har også 22KW type 2 ladere.

Så det er bare å kjøre ;-)

Slettet profil

Vi drar mot Skottland 4. juli. CYC og Ecotricity-kortene er på plass. Fra fergen kommer til Hull skal vi til Edinburgh, Inverness / Conon Bridge, Fort Augustus og deretter sørover langs vestkysten.

Er det noen av dere som har vært der som har en oppskrift på hvordan blender av deler av frontlyktene for venstrekjøring, slik at jeg ikke får bot for å lyse for mye over i motgående kjørefelt?

Tuxedo

Tror du kan få utdelt noen klistrelapper på fergen før ankomst.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA