Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har Model S priset seg ut av markedet?

Startet av tut, søndag 17. april 2016, klokken 14:25

« forrige - neste »

Bjoris

Jeg tror det var veldig viktig med facelift nå, da får de som kjøper helt nytt en bil som ser nyere ut enn alle andre. I motsetning til før er det også ganske få som får denne modellen vesentlig billigere enn dagens priser! Det tror jeg blir viktig, tror mange misliker å betale mye mer for akkurat samme produkt, nå kan en forvare ny kjøp med div mindre endringer!

Thomas N

Er jo litt sykt at min 70D med utstyr har gått opp 100k på 6 mnd.
70D - Bestilt 13.10.15 - Bekreftet 19.10.15 - i transitt 15.11.15 - utlevert 04.01.16

P85D

#17
Med politikere som ikke klarer å legge en plan for avgifter og bilhold er uansett nesten helt uaktuelt å kjøpe forbrenningsmotor nå for tiden. Tenk om diesel blir ulovlig i storbyene? Når skjønner de at hybrid løsningene bare lurer målesystemene?

Leasing reduserer risiko med verditap og er veien vi går også neste gang vi skal oppgradere trekkvognen.

Når det gjelder Model S ville jeg tenkt meg om flere runder med dagens priser. Det har vært en helt syk prisstigning på P85D siden den ble bestilt i september 2014.
MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

OddB

Dyrt har det blitt pga kursen, men kjører du mye og har tenkt å beholde bilen lenge  trenger ikke totalregnskapet å bli så ille  sammenlignet  med en fossilbil  til halve  prisen. ..

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Beamer Screamer

Jeg tror det er mange i samme dilemma som trådstarter ja. Når TMS har blitt en millionbil i motsetning til tidligere da den konkurrerte mot en velutstyrt Passat er det klart den mister mange kjøpere.

I motsetning til klientellet på dette forumet er ingen Teslaeiere i min omgangskrets spesielt opptatt av Tesla som sådan eller av at det er en elbil. Bortsett fra innsparte bompenger er det vel heller en ulempe at det er en elbil for de fleste. Mange kjøpere av nybiler til rundt millionen er derimot veldig opptatt av å prøve ut litt ulike merker og teknologier og er ivrige på å ha det nyeste og fresheste. Nå har de hatt elbil - neste gang blir det tyske plug-in biler for de fleste av de.

2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

Toonster

Fatter ikke dette med plugin-hybrider - det er en fullstendig meningsløs "teknologi", så lenge de bare putter i disse 5-mils(teoretisk) batteriene sine. Skal man ha noe nytte av de, må man lade hver eneste gang man parkere bilen. Jeg er svært usikker på om folk gidder det - må både fylle fossilt + lade.

Tviler sterkt på at folk som er vant til Model S ønsker en hybrid hverdag med slike små batterier.
2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

fonberg

Sitat fra: Toonster på søndag 17. april 2016, klokken 23:00
Fatter ikke dette med plugin-hybrider - det er en fullstendig meningsløs "teknologi", så lenge de bare putter i disse 5-mils(teoretisk) batteriene sine. Skal man ha noe nytte av de, må man lade hver eneste gang man parkere bilen. Jeg er svært usikker på om folk gidder det - må både fylle fossilt + lade.

Tviler sterkt på at folk som er vant til Model S ønsker en hybrid hverdag med slike små batterier.

De gidder det fordi bilene får kunstig lave forbrukstall pga latterlige målemetoder, og dermed gunstig avgiftsbestrafning som fører til gunstig nybilpris.

Jeg er enig med deg - jeg gidder av prinsipp ikke kjøpe en bil som går på fossilt drivstoff igjen. Men flertallet er nok ikke som oss.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Lygren

...er jo et greit antall brukte S´er til salgs også da, f.eks. 85D´er til rundt 750k, evt. "vanlige" 85´er til 5-600k, som uansett er bedre enn det meste annet der ute (eller alt annet der ute med unntak av en bedre Tesla, men like aldri å være for kategorisk...;)).

Selv kjøpte jeg også min 85D da den var "billig" og hadde rett og slett ikke hatt råd til Tesla om den kostet det den i dag koster. Måtte i så fall kjøpt en "gammal" 85, men hadde vel overlevd også med en slik en tror jeg. Nettopp det er jo litt fordelen; vi som var tidlig ute og kjøpte fikk den billig og selger nå "billig" videre, og det nyter resten godt av. Problemet er selvsagt når det går "tomt" for brukte S´ser, men tipper med det salgsvolumet det har vært i Norge og model 3 ikke såååååå langt unna at dette kommer til å gå helt greit - både for de som måtte ønske Tesla, de som skal selge Tesla og også for de som uansett har penger nok til en kliss ny til oljekrisepris.... ;)

Cowboystrekk

TMS har prisa seg ut fra et marked hvor svært mange kunne kjøpe den til en langt smalere kundegruppe ene og alene pga valutakurser...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Sjøhyene

Er jo brukt som er tingen nå for folk med gjennomsnittlige lønninger. Forskjellen på å betale 500 vs 750 tusen tror jeg er stor for mange.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

peik

Eneste fordel med hybridene er lavere pris for mye effekt. De fleste opplever høyere forbruk enn tilsvarende bil med konvensjonell motorisering, spesielt de som i hovedsak bruker bilen til langkjøring.
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

Lokführer

Bra tidsaktuelt tema!
Jeg strakk strikken max ved 630', langt over smertegrensa. Nå blir alle model s for dyre dersom jeg skulle ha byttet. Fasit for meg blir å sitte med min nåværende bil og se an dollaren i fremtiden.
Jeg tror mange vil ha elbil etter å ha blitt bitt av basillen og dermed er villige til å strekke seg lenger.

Ganske ironisk at oljeprisen indirekte vil diktere Teslaprisen..
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

RBK

Angående plug-in: Har i tielgg til TMS en GTE (Golf) og der fungerer det ikke å kjøre på strøm når det er kaldt ute så forbruket er høyt på vinteren >:(
Modell Y - Hvit - 31 aug. 2021
Modell 3 SR+ - Hvit - 22 juni 2021

Solgt Mai 2021: Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
Solgt april 2020: S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

Øyvind.h

#28
Sitat fra: Lokführer på mandag 18. april 2016, klokken 08:10
Jeg tror mange vil ha elbil etter å ha blitt bitt av basillen og dermed er villige til å strekke seg lenger.

Ja statistikken tilsier at når man først har kjørt elektrisk, så er det ingen vei tilbake. Jeg strakk meg selv tilbake i 2013, og ville gjort det igjen (gjorde det forsåvidt også nå i mars).

Det opplever jeg også er fellesnevneren blant de jeg kjenner som har kjøpt Model S. Ingen ønsker seg frivillig tilbake til fossilbil, så eventuell steg tilbake til fossilbil vil skje grunnet spesielle behov/livssituasjon eller annet. Fossilbilens kompromisser med manglende hjemmelading, ekstreme drivstoffkostnad og forpestende og støyende bruk er alt for store barrièrer for å bytte tilbake.

Pt. ser det ikke lyst ut for NOK, men vi får krysse fingrene for fortsatt jevn og god utvikling for batterier, noe sterkere krone og fortsatt økende fokus på lokale og globale utslipp.

Model S har riktignok aldri vært ment som den folkebilen den er blitt i Norge. Men heldigvis kommer det nå alternativer både fra Tesla og andre produsenter for de som trenger god plass, men ikke vil bla opp 700-900K for ny bil eller 500K for brukt.

Sitat fra: P85D på søndag 17. april 2016, klokken 22:12
Tenk om diesel blir ulovlig i storbyene?
Det er allerede varslet at det tidvis vil være forbudt å kjøre dieselbil i enkelte områder. Fossilbiler vil garantert få det tøffere og tøffere fremover. Er verditap og muligheten til å bruke bilen når du vil hvor du vil viktig så bør man holde seg langt unna fossiler....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Brede

Da vi bestillte vår Model S i mai 2013 så brukte vi 200.000kr mere enn vi hadde komme til å bruke på noen annen bil. Da hadde jeg en hovedplan og en backupplan i bakhodet:

1. Forhåpentligvis ville Model S vise seg som en driftssikker bil med få feil og servicelokasjonene ville innen to-tre år kunne ta unna småfeil i løpet av få dager.
2. Dersom punkt 1 viser seg å ikke stemme, var planen å kjøpe ny Model S etter fire år for så å starte på ny garantiperiode.

Punkt 1 har jo ikke slått til og nå har punkt 2 blitt umulig for oss med dagens priser, må jo opp i nesten millionen nå for en "tilsvarende" bil som den vi kjøpte.

Model 3 er alt for langt fram i tid og har løsninger jeg er for usikker på passer våre behov.

Så da blir alternativet å enten satse på å tviholde på Teslaen etter endt garantiperiode eller å krype tilbake til fossilverdenen og kjøpe en ny Mondeo, Avensis eller whatever..  :(

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA