Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har Model S priset seg ut av markedet?

Startet av tut, søndag 17. april 2016, klokken 14:25

« forrige - neste »

tut

Jeg vurderer min neste bil som jeg skal kjøpe innen et år. Da jeg bestilte ny bil for 3 år siden (A6 Allroad, super bil forresten :) ) var Model S fortsatt uten firehjulstrekk, LED, adaptiv cruise mm og ble derfor ikke valgt. Nå begynner utstyr, kvalitet osv å falle på plass. Hengerfeste mangler, men det kan evt settes på konebilen (plugin-hybrid). Har forresten en Model 3 reservasjon tenkt som ny konebil om 2-3 år.

Men, når jeg nå setter sammen en 90D med utstyret som bør være med, blir jo prisen nesten en million! Da finnes det faktisk alternativer.

Vil det selges nok model S fremover til å legge grunnlaget for model 3 med disse prisene? Selges det færre S nå enn tidligere?
Hvis S skal være et alternativ, må prisen ned. Spørsmålet er om Tesla noen gang setter ned prisen pga mindre salg og lavere dollarkurs fremover ?
Vil dagens eiere som strakk seg langt for legge 600'- 700' på bordet kjøpe bil til en mill neste gang? Jeg tror smertegrensa er nådd for de fleste.

Og ja, jeg vet at besparelser drivstoff osv på tas med i regnestykket. Men det tilsvarer prisen av et sett med utslitte Tesla S dekk :)
Verditap og risiko vedr teknologiutvikling, avgifter osv er mer avgjørende. Dette er bingo for alle som skal kjøpe dyre biler for tiden, uansett type bil.

Jeg (og mange andre antar jeg) må ikke ha elektrisk bil. Åpen for både diesel, hybrid og elektrisk. Ser også på XC90 T8, Q7 hybrid, Kommende MB E-klasse All-Terrain i prisleiet 800'-1000' (inkl rabatter som man ikke får hos Tesla).

Desverre er model X uaktuell pga dørene (skiboks osv). Stor tabbe av Tesla mener jeg. Hadde vært meget aktuell med normale dører.

Er det andre som er i samme dilemma? Evt kan ha noen betrakninger rundt temaet? Jeg vet at dette er et forum for model S eiere, men synes det er mye reflekterte og oppegående innlegg her i motsetning til andre plasser. Dessuten har jeg jo lyst på en S da :)

plvr

Synes du gjør deg mange gode betraktninger. Har vel inntrykk av at det stadig finnes folk som kan betale, til tross for gjentatte prisstigninger. Etterhvert som tiden går blir vel også tms aktuelt også for folk som ikke var i elbilmarkedet for et par år siden. For min egen del har jeg innsett at jeg neppe har råd til ny model s, og er glad jeg kjøpte da jeg gjorde, selv om jeg gjerne skulle hatt dual motor og ng-seter.
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

peik

All erfaring fra andre produkter tilsier at valutasvingninger er en god grunn til å øke prisen, men ikke til å sette prisen ned igjen...
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

morpheos

Tja; hvis en basic S85 kostet ca. $80.000 dollar i USA i 2013, og rundt 475.000 i Norge (med en dollarkurs på ca. 6 i juli 2013), så ville jo samme bilen kostet i overkant av 660.000 uten noen prisoppgang, bare med justering for dollarkurs. Nå klokker jeg vel inn en 85D til 780.000 etter facelift (uten tilleggsvalg) - dvs. ca. 120.000 i prisøkning uten dollarøkningen. Gitt de oppgraderingene som har kommet, så er det vel ikke helt hinsides, men en del opp likevel. For dyrere tilvalg blir jo prisen en del mer pga. dollarkursen, så tror vel ikke at P85 har blitt prosentmessig veldig mye dyrere i dag (P90D).

Det er jo også verdt å gjøre seg betraktningen at TMS i USA er en premiumbil, og priset deretter. Det er stort sett bare her på berget at man har fått seg en affordable supercar til priser som veldig mange har sett seg råd til med de fordelene elbiler har. En skal vel heller ikke se helt bort fra at Tesla prøver å skape et visst gap mellom TM3 og TMS - der en del av de som strakk strikken langt for å kjøpe TMS heller ser mot en fullspekket TM3.





KrW

Prisen har vel ikke steget så voldsomt mye i USA, så trenger ikke være de selger færre biler der fremover. Forbedringene på bilen + overgang til awd og autopilot gjør nok mer enn nok opp for prisstigningen der. Nå også facelift og noen oppgraderinger.  Norge som har stått for ca. 10% av salget til Tesla kan muligens/trolig selge færre Model S nå pga. mye høyere dollar, men ikke sikkert det påvirker salget på verdensbasis så mye. Euro er vel også litt svakere i forhold til dollar nå, har ikke sjekket valuta i Asia og Australia. De åpner også for salg i enda flere land fremover.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Teslanewbie

S var aldri tenk å være en billig volummodel , dette er det M3 som skall være .

Bilen ligger jo i det øvre sjikt prismessig i alle andre land foruten Norge .
I Sverige der lønningene er betydelig lavere så koster en normalt utstyrt 90D  over 1,2 milioner .
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

plvr

Sitat fra: Teslanewbie på søndag 17. april 2016, klokken 17:26
S var aldri tenk å være en billig volummodel , dette er det M3 som skall være .

Helt enig, men realiteten i Norge er jo at bilen nærmest har gått fra å være en konkurrent til mondeo til noe helt annet.
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

HelectriC

Alt for dyr er den blitt. Jeg hadde ikke lagt så mye penger på en ny idag. Når jeg kjøpte kostet den omtrent som en XC70 og det var OK. Nå må jeg opp i 900' for lignende, det er uaktuelt.
ioniq 5

boppus

Jeg ville ikke kjøpt min 85D (90D) til dagens pris, nei.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Joachim@sancon.no

Jeg ga 660 for min 85d med det meste riktig utstyr. Bestilte før 4wd kom, så fikk også endret akkurat i siste liten til 4wd. Super fornøyd, men 660 var nesten dobbelte av hva jeg tidligere hadde betalt for en bil, og jeg følte det var en litt "one's in a lifetime" når jeg bestilte. Hadde nok ikke bestilt på nytt i dag. Alt for dyrt.

Har derimot 2 stk Model 3 i reservasjon. Så jeg er optimist mtp dollar kurs! :)

Teslanewbie

ser for meg at det ikke blir mange TMS med facelift på veiene.

Selv bestilte jeg en 90D til rundt 800000 i fjor , idag koster samme konfigurasjon 980000kr , hadde ikke bestilt til dagens pris .
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Bjoris

#11
Er også redd for at salget vil gå kraftig ned nå, krona er jo svak av en grunn som mange får føle på lommeboka og de av oss som har vært heldig enda å gå klar oppsigelse og permitteringer har jo ikke så lett for å bruke penger nå en for bare få årsiden.

Til tross for ok pris sammenlignet med ny syns jeg det er over grense for hva som er fornuftig å bruke på bil, slik sitasjonen er nå, men med minst tre år til M3 er på markedet og lite annet interessant i tjømda før den kommer ser vi at det likevel gir en form for fornuft, vi kjøre veldig mye og ser at feks en Passat GTE blir minst like dyr for oss totalt, samtidig som jeg har store problem med å gå tilbake til fossilbil...

Mange ha valgt 70D for å spare penger, snart kommer nok 75D til samme pris og vil gjøre den til en enda større hit en 70D.

Toonster

Fakta er vel at Model S aldri har vært ment som en konkurrent til Passat. Men takke være særnorsk bilpolitikk/avgift har Model S vært et godt alternativ for en godt utstyrt Passat, om man tar med alle økonomiske fordelene man får ved å ha elbil. Den tiden er forbi mtp Model S - og vi ser nå at Model S posisjonerer seg inn mot den kundegruppen den er ment for.

Forøvrig er det mange som kjøper dyre biler i Norge, så jeg tror på fortsatt godt salg i Norge
2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

Sjøhyene

Ville aldri kjøpt min S85 med dagens priser jeg heller, men heldigvis er ikke lenger salg av MS kritisk for tesla. Er M3 som gjelder nå for å ta det et skritt videre og sikre en lys fremtid for selskapet. Norge som marked er heldigvis også mindre viktig.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Quintilian

Synes fremdeles en 70D er fornuftig priset i dagens marked. Klarer man å styre klar av det dyreste ekstrautstyret får man veldig, veldig mye bil for pengene!


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA