Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

I3 dagstur 36mil Nittedal-Hafjell-Nittedal

Startet av 02jan, søndag 17. april 2016, klokken 01:55

« forrige - neste »

02jan

Bestemte med på sparket idag morges før frokost, at telemarkskiene skulle få seg en siste tur i bakken for sesongen.

I3  stod ute, uten koblet til strøm,  våt asfalt og 3 plussgrader da jeg dro av gårde litt over 9.

Kjørte ut på E6 ved Hvam/olavsgård det regnet kraftig hele den første strekningen til Espa, hvor jeg stoppet for å lade. Holdt CC på enten 95 eller 105 avhengig av fartsgrense. Kjørte forbi vogntog og biler med tilhenger, ellers "cruiset" jeg alene i høyre felt.

Siden det var kalde batteri, tok det 12 min å få på 8kwt, jeg ladet i ca 20 min, haddee et butikkstopp for å handle noe proviant, tilsammen med frokost&lading hadde jeg stått stille i ca 40 min.

Fortsatte ut på E6, kunne ha valgt å lade lengre på Espa og snilekjøre fram til destinasjon, men valgte å holde bilen i fart.
Stoppet på Brumunddal fikk lastet inn 2kwt(3 minutter) for å ha nok margin til å holde bra fart på E6.

Ankom Hafjell, og plugget inn saktelading ved heisanlegget. Bra dag i bakkeN med sol.

Heisene stenger 16:30., dro avgårde 16:40 med ca 55% batteri. Valgte denne gangen å kjøre RV4 , som er 50 km kortere strekning for meg, ladet på Gjøvik mens jeg spiste middag. Hadde klart meg med 15 min lading, men brukte 30 minutter på maten. Ankom Nittedal 3 timer etter avreise  Hafjell, underkant av 60% batteri gikk med på Gjøvik-Nittedal 100km)

Totalt 360km, 1.41 kwT pr mil snitt totalt, temp +3 - +7.

*angående motorveikjøring, så er det andre kjøretøy som er bedre egnet til å holde maksfart på 120kmT og oppover. Jeg hadde forøvrig ingen problemer å kjøre avslappet i 105 (i 110 sone) , også når det lå mye vann i veibanen.
Jeg ville ikke ha kjørt raskere på tørt sommerføre.
Har i mange år hatt biler som holder 120 kmT uten anstrengelse, men siden jeg sjelden kjører på den type vei så da er de tilsammen få timene henvist til høyre felt et spørsmål om kostnad (og miljø).

* takk til alle Hedmarkinger og Oppdølinger, for fin kjørekultur. Kjørte en hel dag uten at jeg fikk en eneste bil presset opp bakfra. Siden jeg begynte å kjøre "liten" bil for snart 2 år siden,  så er det daglig biler opp bakfra og på siden her i osloområdet.

Fungere i3 på motorvei og halv-lang kjøring ?

Ja , så lenge man er sikker på å slippe å stå i ladekø (forutsatt at det er hurtiglade lademuligheter hver 5 mil på strekning, slik at man slipper å planlegge hver meter som skal kjøres.)
Og det er nok en fordel å kjøre alene.


Edit , trøbbel med bildesortering , nr1 :Hafjell ankomst . Nr2 : parkering tur slutt. Nr3: lading Hafjell, nr4 : avreise Hurtiglader Gjøvik.

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Trond.m

Du skriver at det er en fordel å kjøre alene. Tenker du da på vekten, eller at passasjerer ikke alltid er så tolerante i forhold til lav kupetemperatur ?.
Du ville kanskje ikke tatt samme turen i 15 kuldegrader ?
Med 50 % større batterikapasietet burde det være uproblematisk å klare seg med en bil, hvis man sjelden kjører distanser på over 20 mil. Gleder meg tii å selge bensinbilen  :)

02jan

#2
Fordel alene i forhold til å kjøre litt på "grensen" i forhold til å nå neste hurtiglader, og samtidig kunne droppe innom en ekstra lader uten planlegging/forklaring.

Kjørte i praksis uten produksjon av varme, og bruker takluken for å klimatisere ved mye solvarme.

30% større batterikapasitet , kunne jeg ukomplisert kjørt 20 mils tur non-stopp vår/sommer/høst og med et 5-10 minutter påfyllingstop vinter.

90 % av kjøringen ble styrt av knappene på rattet dvs CC , med unntak av noen strekninger i 110 sone , så var farten stilt inn at ingen seg innpå bakfra og jeg tok igjen foranliggende kjøretøy.

Bilde fra lader på Espa (bra plassering og lademulighet)
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA