Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dekktrykksensorer Vinterdekk til sommerdekk

Startet av 2rbjørn, lørdag 16. april 2016, klokken 21:29

« forrige - neste »

2rbjørn

Har nettopp byttet fra vinter til sommerdekk og får ikke til å bytte til sett nr2, så dekktrykksensor lampa lyser.
Har forsøkt å bytte men det er fortsatt set1 som gjelder.
Hvordan får jeg bilen over på set2?
Første gang bilen er på sommerdekk forresten :) (er sommer ikke lagret fra leverandør?)
Bilen er 4mnd gammel
(¡ɹəʞsuɐʌəʌıɹʞs ɓo əsəๅ ɹɐɥ) ʇəp ɹəʌıɹʞs ɓəſ uɐpɹoʌɥ əʞʞı ʻɹəʌıɹʞs ɓəſ ɐʌɥ səႨ

svingen

hvilken modell har du?
har ikke noe slikt på min 2011 model mener jeg?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Fanafjord

Hadde det samme hos meg når jeg skiftet til vinterdekk. Kjøpte bil nytt sist sommer. Du må inn der du kjøpte bilen og be de om å legge inn to sett. Etterpå kan du skifte mellom sett 1 og sett 2. Når jeg siste uke la om til sommerdekk igjen fungerte det helt knirkefritt, men den første oppsett med to sett må forhandleren gjøre for deg. Jeg kjøpte hos Bertel O Steen og de gjorde det selvfølgelig gratis og sa at de burde ha gjort det med en gang.

2rbjørn

#3
Sitat fra: svingen på lørdag 16. april 2016, klokken 22:35
hvilken modell har du?
har ikke noe slikt på min 2011 model mener jeg?
"Har nettopp byttet fra vinter til sommerdekk og får ikke til å bytte til sett nr2, så dekktrykksensor lampa lyser.
Har forsøkt å bytte men det er fortsatt set1 som gjelder.
Hvordan får jeg bilen over på set2?
Første gang bilen er på sommerdekk forresten :) (er sommer ikke lagret fra leverandør?)
Bilen er 4mnd gammel"
(¡ɹəʞsuɐʌəʌıɹʞs ɓo əsəๅ ɹɐɥ) ʇəp ɹəʌıɹʞs ɓəſ uɐpɹoʌɥ əʞʞı ʻɹəʌıɹʞs ɓəſ ɐʌɥ səႨ

2rbjørn

(¡ɹəʞsuɐʌəʌıɹʞs ɓo əsəๅ ɹɐɥ) ʇəp ɹəʌıɹʞs ɓəſ uɐpɹoʌɥ əʞʞı ʻɹəʌıɹʞs ɓəſ ɐʌɥ səႨ

Beamer Screamer

Sitat fra: svingen på lørdag 16. april 2016, klokken 22:35
hvilken modell har du?
har ikke noe slikt på min 2011 model mener jeg?

Dette ble et krav for alle biler registrert etter 1. november 2014 hvis jeg ikke husker feil. Jeg fikk min registrert et par uker tidligere og slapp dermed unna denne potensielle fremtidige kilden til feil og utgifter :)
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

2rbjørn

Da har jeg vært innom verksted og fått ordnet opp.
Det hele var gjort på 30min.
Spurte om dette ikke burde vært gjort før bilen ble levert, "nå er det gjort" svarte han litt flaut.
Hyggelig var han virkelig.
Håper det bare var en glipp på min bil og at det ikke er gjentagende glemsel :)
(¡ɹəʞsuɐʌəʌıɹʞs ɓo əsəๅ ɹɐɥ) ʇəp ɹəʌıɹʞs ɓəſ uɐpɹoʌɥ əʞʞı ʻɹəʌıɹʞs ɓəſ ɐʌɥ səႨ

psyfoon

På min i-miev som jeg kjøpte ny november i fjor så var det lagt inn 2 sett. Men det er også enkelt å kalibrere sensorene hver gang slik at man ikke trenger 2 sett. Dette står enkelt beskrevet i INSTRUKSJONBOKEN! Men den er det vel ingen som leser lenger virker det som  :P
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

AmocoCadiz

Sitat fra: psyfoon på fredag 06. mai 2016, klokken 20:52
På min i-miev som jeg kjøpte ny november i fjor så var det lagt inn 2 sett. Men det er også enkelt å kalibrere sensorene hver gang slik at man ikke trenger 2 sett. Dette står enkelt beskrevet i INSTRUKSJONBOKEN! Men den er det vel ingen som leser lenger virker det som  :P
Funker ikke før de initialt er lagt in i bilens minne fra forhandler, men så er det lett å skifte set mellom vinter og sommer,
Dette fremgår ikke av manualen (joda leste den=)

psyfoon

Sitat fra: AmocoCadiz på fredag 06. mai 2016, klokken 22:36
Sitat fra: psyfoon på fredag 06. mai 2016, klokken 20:52
På min i-miev som jeg kjøpte ny november i fjor så var det lagt inn 2 sett. Men det er også enkelt å kalibrere sensorene hver gang slik at man ikke trenger 2 sett. Dette står enkelt beskrevet i INSTRUKSJONBOKEN! Men den er det vel ingen som leser lenger virker det som  :P
Funker ikke før de initialt er lagt in i bilens minne fra forhandler, men så er det lett å skifte set mellom vinter og sommer,
Dette fremgår ikke av manualen (joda leste den=)

Hehe  ;) Men er det forskjellig ID på hver sensorene da? Jeg trodde det var samme sensorer og at det var bare å "lure" systemet til å tro at vinterdekkene fortsatt var på ved å rekalibrere de. Men jeg vet ikke så mye om disse nymotens greiene  ;D
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

AmocoCadiz

Er vel forskjell på ID på sensorene, og begge set må gjøres av forhandler.
Kan også clone et sett m uoriginal sensor til et set til, da trengs bare programmering den ene gangen.

Heldigvis har vi 2 minneplasser tilsensorene, noen som Zoe har klart kunststykket å bare ha minne til et set, slik at de må inn til forhandler og programmere 2 ggr i året, blir etterhvert god inntjening for forhandler etter første års gratisservice er over...

erik e

Det er vel ikke " god" inntjening ". Ikke noe hyggelig og ha kunde innom med slik løsning. .
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

65lars

Er vi i en slags "Comedy Club" her? ;D
- og jeg liker 2rbjørn's signatur her:
("¡ɹəʞsuɐʌəʌıɹʞs ɓo əsəๅ ɹɐɥ) ʇəp ɹəʌıɹʞs ɓəſ uɐpɹoʌɥ əʞʞı ʻɹəʌıɹʞs ɓəſ ɐʌɥ səႨ")

Hvilken bil er det du kjører?  Hvilket merke - og modell?

På min C-Zero - fikk jeg det samme varselet, etter at jeg byttet fra vinter til sommer.  Stoppet på en "bensinstasjon" - sjekket luft-trykket på dekkene, fikk alt opp på riktig nivå (selv om de var på riktig "nivå" - og deretter gjorde jeg noe jeg sjeldent gjør, - jeg leste instruksjonene.  Og trikset var jo å finne luft-trykk funksjonen, holde en knapp inne i minst ti sekunder, deretter reset, og det gule varsel-lyset forsvant.  Alt OK siden.  Langtur i dag, and I Love this Car!    :)
Trilling, bestilt KIA

Fanafjord

@65lars: Da hadde du allerede lagt inn to sett. Dette fungerte ikke hos meg. Både sommer og vinter dekk må være lagt inn i systemet. Etterpå må man selvfølglig sette riktig lufttrykk.

AmocoCadiz

@65lars: Eller du gjorde samme som meg, byttet til set som ikke var programmert inn på forhånd, trykket egen prosedyre 10 sek og reset,
men dette funket bare i ca 2 dager, så kom varsellampe tilbake igjen fordi dekkene ikke var registrert initialt av forhandler

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA