Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Politikere og Veivesenet helt på trynet, tipper M3 aldri kommer til Norge

Startet av Wattson, lørdag 16. april 2016, klokken 17:36

« forrige - neste »

Wattson

Politisk vingling og veivesenet kommer til å stoppe alt elbilsalg i Norge - er nå min påstand. Det er disse som bestemmer om elbilene fortsatt skal være med på å redusere forurensning som vi sårt trenger i tiden som kommer.
De gjør dramatiske endringer i Oslo-trafikken pga vedlikehold og det eneste som jeg kan registrere er gjort for å begrense ulempene for alle bilister og mange andre yrkessjøfører er å begrense eller helt stenge kollektivfeltet for elbiler. Først var det Drammensveien som hadde to flaskehalser lenge før elbilene kom og disse kan man fortsatt fjerne med enkle midler.
Påkjøringen ved Blommenholm: Flytt kollektivskiltet 100m i retning Drammen og hånhev strengt at folk ikke kjører så langt fram at de hindrer busser, taxi og elbiler.
Påkjøringen ved Høvik kirke: De fleste av disse bilene påberoper seg fletting inn på Drammensveien. Det er da vitterligen vikepliktskilt der, og her kan polititiet tjene grovt med penger hvis de ønsker å opprettholde lov og orden? På grunn av denne litt aggressive flettingen blir det igjen store hindringer for
busser, taxi og elbiler da de som har trengt seg inn blir stående å stange for å komme inn i allerede overfyllte filer. Følger man skiltingen og håndhever dette så skulle alt bli så mye bedre.
Uansett - mine forslag ovenfor koster noen hundrelapper (og vil gi betydelige inntekter til statskassen som kan brukes til ytterligere miljøreduksjoner) og burde vært løst for 15 år siden, men når veivesenet først nå står og måler trafikken inn mot Oslo, mest på mandager etter mine observasjoner og på en dag hvor mange ukependlere ikke gir ett riktig bilde, blir dette skammelig!
Stopp eller begrense elbilene er det eneste resultat jeg har sett fra Veivesenet - kreativt?

Tilbake til overskriften: Slike signaler om at man får om full mva og importavgift kommer før eller siden, og nok før når hvermansen får råd og ønsker å spare miljøet.
Spar meg for diskusjonene om tilhengerfeste, alle i Norge er vel ikke tømmerhoggere. (Kjøp heller en Kango til 15-20 lapper og forurens de få gangene dere trenger tilhengeren davel).

Ok - her bør jeg vel konkludere: det er valg i 2017 og jeg stoler dessverre veldig lite på politikerne og deres hestehandler, men det blir veldig viktig at vi stiller krav til hvor vi vil bruke stemmeseddelen.

Løp såfort du kan å bestill din batteribil før det er for sent.

Mod Y LR 1ste september 2022, enhanced autop.
S90D 22de mars 2017 mcu1(64GB eMMC),ap2.0,hw3/fsd
S85D 27de mars 2015 AP1 (byttet inn)

Mazzbot

Politikerne er en stor hønseflokk som bare går rundt å kakler,  ingen kunnskap har de heller . Dessverre så kjører de landet vårt i grøfta med å gi bort mer penger enn de bruker på vi som faktisk betaler skatt ..

De kan ikke nekte import av elbiler. Da kan jeg nekte å betale skatt , hvorfor skal jeg betale skatt når det uansett går til utlendinger ?
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Skvulp

Model 3 Reservasjon 31.03.16
Nissan Leaf 2012-Solgt
Nissan Leaf 2018 kansellert reservasjon

Skvulp

Model 3 Reservasjon 31.03.16
Nissan Leaf 2012-Solgt
Nissan Leaf 2018 kansellert reservasjon


hgs

Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Skvulp

Model 3 Reservasjon 31.03.16
Nissan Leaf 2012-Solgt
Nissan Leaf 2018 kansellert reservasjon

Amoss

Sitat fra: hgs på lørdag 16. april 2016, klokken 22:35
Sitat fra: tklev på lørdag 16. april 2016, klokken 22:05
Svalbard har vel ganske lav skatt?

Jo, men her får nok Watson rett. Model 3 kommer nok aldri til Svalbard  ;)

Hvorfor ikke? Hadde i så fall ikke vært første gang med elbiler på Svalbard.
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=3026.0

Kunne jo til og med ha kjørt på solkraft fra midnattsola ;)
http://norut.no/nb/news/solcelleanlegg-pa-svalbard
Model S 85D

tklev

Skal dog sies at Wattson sitt innlegg faktisk hadde noen gode poeng. Mazzbot tok av

Amoss

Model S 85D

Mazzbot

Tesla model 3 reservert 31/3 .

Taffelman

Kollektivfeltet på E6 nord for Oslo fra Olavsgaard til Karihaugen er knapt i bruk. Sist jeg sto i kø der telte jeg en rutebuss, en flybuss og to taxier på 15 minutter.

Det er totalt forkastelig at vegvesenet ikke engang prøver å utnytte vegarealet bedre.

Hvor blir det av trafikklysene i kollektivfeltet, som målet trafikktetthet og automatisk "åpner/lukker" adgang til å benytte kollektivfelt?

I et land hvor areal og infrastruktur er svindyrt, mens teknologi og automatisering er rimelig, så må det da være lov å tenke nytt, eller er det for mye forlangt?
X75D
TM3 LR AWD

Wattson

Så da med totalstenging av mosseveien for elbiler  som skjedde for en stund siden, har veivesenet/politikerne enten begrenset eller helt stengt alle hovedveier rundt Oslo som er de desidert mest trafikerte og mest forurensende veiene i Norge.
Så til Amoss: Dette gjelder hele Oslo med omhegn og det er tross alt her det er flest elbiler.
Til tklev: Helt enig med deg at de som forurenser må betale for all sin forsøpling, da kan elbiler fortsatt slippe avgifter slik  at "massene" kan få anledning til å kjøpe seg de nye elbilene som kommer med siste teknologi og god rekkevidde.
Til Taffelmann: +1
Mod Y LR 1ste september 2022, enhanced autop.
S90D 22de mars 2017 mcu1(64GB eMMC),ap2.0,hw3/fsd
S85D 27de mars 2015 AP1 (byttet inn)

Amoss

Sitat fra: Wattson på søndag 17. april 2016, klokken 09:17
Så til Amoss: Dette gjelder hele Oslo med omhegn og det er tross alt her det er flest elbiler.

Jada, jeg vet det er mer enn en strekning, men du tok kun opp den ene strekningen i innlegget ditt for å sannsynliggjøre påstandene du kom med. Og ja, selv om det er alle kollektivfelt rundt Oslo, så er det fortsatt kun en av elbilfordelene i ett begrenset (om enn tettbefolket) område. Så jeg synes fortsatt at du "tok av" litt. Ikke at jeg ikke er helt enig i at dette kunne vært gjort på en annen/bedre måte.

... men så er jeg heller ikke direkte berørt av dette, og derved lar jeg men kanskje ikke engasjere nok i den siden av saken, men har reservert TM3 så denne ene manglende fordelen er i alle fall ikke nok til at jeg kanslerer. MVA og engangsavgift på elbiler er det ikke veivesenet som bestemmer, og det er antagelig kun det som evnt. kunne fått meg til å kansellere.
Model S 85D

Helge Alm

Mulig jeg kommer til å "banne i kjerka" med dette innlegget, men jeg står for det jeg mener.
Selv om Tesla er en dyr bil, ca. 730.000 for mitt vedkommende, kommer jeg til å spare ca. 5.000,- pr mnd  (drivstoff og servicekostnader). Jeg har bevisst utelatt øvrige innsparinger fordi bompenger, ferjefritak og redusert årsavgift er alle incentiver burde vært det samme for alle. Jeg har stor forståelse for at staten har iverksatt dette for å få til en 0-utslippsvisjon på bilparken etter hvert, men elbiler har fritak for avgifter og derav også mva., som gjør at elbiler er attraktive å kjøpe. Slik kommer det, med stor sannsynlighet til fortsatt også å bli - også etter 2017. Dog må vi, elbileiere, forvente at noen av incentivene kommer til å forsvinne og/eller bli redusert. Derav ikke innberegnet i min elbilkalkyle. Gratis parkeringsplasser for elbiler? Staten/kommunen har samme kostnad uavhengig av type bil som benytter parkeringsplassen. Og er det ladeplass så er kostnaden høyere -da burde vel brukeren betale for det eller?
Adgang til å benytte kollektivfelt har jeg aldri forstått. Fra et miljøsyn sin side er det vi elbilister, som ikke slipper ut miljøgasser, som skulle stått i kø. Gi heller adgang til alle bilister med min 4 personer i bilen adgang til å kjøre i kollektivfeltene uavhengig av energitype -det er mest rettferdig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA