Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaring Biltema Elsykkel MTB?

Startet av Lars C. Krogenæs, onsdag 13. april 2016, klokken 09:57

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Er det noen som har prøvd/testet Biltema sin nye
MTB elsykkel?

http://www.biltema.no/no/Fritid/Sykler/Elsykkel/Elsykkel-MTB-275-7-gir-2000037619/

Ved første øyekast ser den jo grei og solid ut, men Biltema er jo mer kjent for lave priser enn kvalitet....

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

elektrolux

Har prøvt den og sett hurtig på den, og virker som et godt kjøp.

Siden jeg liker teknikk ville jeg likevel betalt for å få krank motor fra Bosch, kombinert med innvendig automatgig og beltedrift, men da snakker vi raskt 4-5 ganger Biltema sin pris
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ferry

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 13. april 2016, klokken 09:57
Ved første øyekast ser den jo grei og solid ut,

Og det er noe av problemet med billige (kina)sykler, de ser greie ut. Produsentene er flinke til å imitere utseendet på kvalitetskomponenter. Teknisk kvalitet kan det være verre med. Jeg studerte wiremansjettene på en billig sykkel på G-Sport. De var fine å se på, men var laget av stiv plast. Mansjettene på min -97 Klein er langt bedre, om enn noe morkne etterhvert. Jeg mistenker at dette går igjen i alle ledd og alle komponenter. Prisen er hyggelig, og sykkelen kanskje bra nok for veldig mange. Men jeg tror at ofte er et merkemerke et bedre valg i det lange løp. Jeg gav akkurat det dobbelte for min Cannondale med Bosch krankmotor.

Elsykkelogelbil

Jeg har kjøpt meg denne

Har dog ikke fått prøvd den mer enn et par mil

Først fikk jeg en feil på den, med en slags ulyd fra batteriet hvor batteriet koblet ut, i dag fikk jeg ny. Det er visst stor pågang etter disse.

Ser dinside har laget test av den i dag som egentlig nær,est på kornet beskriver mine opplevelser av den, selv om jeg ikke har brukt den i mange mnd

http://www.dinside.no/936416/test-biltema-yosemite-mtb-elsykkel

Tomrolun

Jeg har også kjøpt denne, og hatt den en uke nå.
Synes testen på Din side i dag beskriver sykkelen ganske likt som jeg opplever den.

Jeg har ikke prøvd el-sykkel før, men er positivt overrasket av sykkelen. Drar sykkelvogn med ett barn i, opp delvis bratte bakker og synes det går helt greit...Stor forskjell fra min gamle sykkel uten motor :)

Jeg har også den samme feilen med ulyd og utkobling av motoren.
Dette er vist en feil som de fleste av disse syklene har hatt som ifølge Biltema løses med en programvare oppdatering.
Fikk forresten veldig raskt hjelp og tilbakemelding fra Biltema hvor de var klar over problemet og hadde løsningen klar :)

Legger ved link til testen hos Dinside:
www.dinside.no/936416/test-biltema-yosemite-mtb-elsykkel
2015 Nissan Leaf Tekna 6,6 Kw lader,og Ratio hjemmelader fra El-bilhjelpen.
2009 Renault Grand Espace 2,0 dci

FlyByFun

Som testen sier; du får det du betaler for, og det gjelder spesielt for elsykler vil jeg påstå. Personlig ville jeg aldri brukt penger på denne elsykkelen. Hvorfor? Er selv i gang med å bygge opp min egen elsykkel og har gjort en del hjemmelekse for å finne ut av ting. Spesielt batteriteknologi. Batteriet er den viktigste og mest kostbare enkeltkomponenten. Uten å være påståelig mistenker jeg sterkt at batteriet på biltemasykkelen består av rimelige celler fra Kina som har lavere kapasitet og levetid enn kvalitetsceller fra f.eks. Japan. I tillegg er dette batteriet bare ca 316 Wh. Noe som er ganske lite.

En gjennomsnittlig kvalitets-elsykkel til 20-30 tusen kr. har i dag batteri på ca 400Wh. Noe jeg mener også er i minste laget, men det er i alle fall satt sammen av kvalitetsceller. Til sammenligning vil batteriet på min sykkel koste like mye som hele biltemasykkelen, men det vil også ha ca 4-5 ganger så høy kapasitet og tåle pluss/minus 800 ladesykluser.

Motor er et kapittel for seg selv. Denne sykkelen har en liten navmotor som sannsynligvis ikke er giret ned. Det gir lavt dreiemoment og fare for overoppheting i lange motbakker der motoren sliter på full guffe med lavt turtall.

Biltema skriver: "Lave driftskostnader, god ytelse". Det tror jeg man må ta med en stor overdose salt:-) Det ville nok vært nærmere sannheten å skrive: "Lav innkjøpspris, høye driftskostnader og lav ytelse"

Men for all del, den kan nok fungere til sitt bruk. Korte distanser med få bakker der driftssikkerhet, rekkevidde og ytelse ikke er viktige faktorer.




Ferry

Sitat fra: FlyByFun på søndag 17. april 2016, klokken 13:12
En gjennomsnittlig kvalitets-elsykkel til 20-30 tusen kr. har i dag batteri på ca 400Wh. Noe jeg mener også er i minste laget, men det er i alle fall satt sammen av kvalitetsceller.

Behovet for stort batteri avhenger veldig av bruken. Jeg har et 300 Wh Bosch-batteri, og det sies å ha rekkevidde på 5-7 mil. Det stemmer godt med mine erfaringer, og jeg tror kanskje det holder 12-15 mil på eco.  Jeg sykler til jobb, og da holder det 3-4 dager. For mitt bruk holder det i massevis. Jeg ville heller kjøpe et batteri eller to ekstra framfor å ha ett stort. Da kan jeg ta med ekstra kapasitet på langtur, og sykle lettere til vanlig.

Elsykkelogelbil

Sitat fra: FlyByFun på søndag 17. april 2016, klokken 13:12
Som testen sier; du får det du betaler for, og det gjelder spesielt for elsykler vil jeg påstå. Personlig ville jeg aldri brukt penger på denne elsykkelen. Hvorfor? Er selv i gang med å bygge opp min egen elsykkel og har gjort en del hjemmelekse for å finne ut av ting. Spesielt batteriteknologi. Batteriet er den viktigste og mest kostbare enkeltkomponenten. Uten å være påståelig mistenker jeg sterkt at batteriet på biltemasykkelen består av rimelige celler fra Kina som har lavere kapasitet og levetid enn kvalitetsceller fra f.eks. Japan. I tillegg er dette batteriet bare ca 316 Wh. Noe som er ganske lite.

En gjennomsnittlig kvalitets-elsykkel til 20-30 tusen kr. har i dag batteri på ca 400Wh. Noe jeg mener også er i minste laget, men det er i alle fall satt sammen av kvalitetsceller. Til sammenligning vil batteriet på min sykkel koste like mye som hele biltemasykkelen, men det vil også ha ca 4-5 ganger så høy kapasitet og tåle pluss/minus 800 ladesykluser.

Motor er et kapittel for seg selv. Denne sykkelen har en liten navmotor som sannsynligvis ikke er giret ned. Det gir lavt dreiemoment og fare for overoppheting i lange motbakker der motoren sliter på full guffe med lavt turtall.

Biltema skriver: "Lave driftskostnader, god ytelse". Det tror jeg man må ta med en stor overdose salt:-) Det ville nok vært nærmere sannheten å skrive: "Lav innkjøpspris, høye driftskostnader og lav ytelse"

Men for all del, den kan nok fungere til sitt bruk. Korte distanser med få bakker der driftssikkerhet, rekkevidde og ytelse ikke er viktige faktorer.

Så det du sier er at du ved å legge mer penger i det får en bedre sykkel? Det vet vi vel (glimt i øyet) ;)

Det som jeg tror er viktig er hva ens behov er og hvor mye en får for pengene.

Jeg tror du får ganske mye for pengene her.

Når det er sagt er du inne på noe mtp driftsikkerhet. Nå har den nye sykkelen min (jeg byttet inn den første mtb elsykkelen) også begynt å lage sånne lyder fra batteriet, så da må jeg vel med den også...

Elsykkelogelbil

Sitat fra: Tomrolun på fredag 15. april 2016, klokken 21:17
Jeg har også kjøpt denne, og hatt den en uke nå.
Synes testen på Din side i dag beskriver sykkelen ganske likt som jeg opplever den.

Jeg har ikke prøvd el-sykkel før, men er positivt overrasket av sykkelen. Drar sykkelvogn med ett barn i, opp delvis bratte bakker og synes det går helt greit...Stor forskjell fra min gamle sykkel uten motor :)

Jeg har også den samme feilen med ulyd og utkobling av motoren.
Dette er vist en feil som de fleste av disse syklene har hatt som ifølge Biltema løses med en programvare oppdatering.
Fikk forresten veldig raskt hjelp og tilbakemelding fra Biltema hvor de var klar over problemet og hadde løsningen klar :)

Legger ved link til testen hos Dinside:
www.dinside.no/936416/test-biltema-yosemite-mtb-elsykkel

Så du har fått oppgradert programvaren? Hvor lang tid tok det og måtte du levere sykkelen inn, eller gjorde de det kjapt og enkelt mens du var der?

Tomrolun

Sitat fra: Elsykkelogelbil på mandag 18. april 2016, klokken 16:48
Sitat fra: Tomrolun på fredag 15. april 2016, klokken 21:17
Jeg har også kjøpt denne, og hatt den en uke nå.
Synes testen på Din side i dag beskriver sykkelen ganske likt som jeg opplever den.

Jeg har ikke prøvd el-sykkel før, men er positivt overrasket av sykkelen. Drar sykkelvogn med ett barn i, opp delvis bratte bakker og synes det går helt greit...Stor forskjell fra min gamle sykkel uten motor :)

Jeg har også den samme feilen med ulyd og utkobling av motoren.
Dette er vist en feil som de fleste av disse syklene har hatt som ifølge Biltema løses med en programvare oppdatering.
Fikk forresten veldig raskt hjelp og tilbakemelding fra Biltema hvor de var klar over problemet og hadde løsningen klar :)

Legger ved link til testen hos Dinside:
www.dinside.no/936416/test-biltema-yosemite-mtb-elsykkel

Så du har fått oppgradert programvaren? Hvor lang tid tok det og måtte du levere sykkelen inn, eller gjorde de det kjapt og enkelt mens du var der?
Jeg har ikke fått den oppgradert enda, Biltema i Harstad venter på en kabel for overføring av ny programvare.
Den skulle forhåpentligvis komme iløpet av denne uken.
Ifølge dem var det fort gjort og skulle løse disse problemene, som visst nok er ett motorvern som løser ut for tidlig.

Krysser fingrene å håper det blir bra, da jeg ellers så langt er fornøyd med sykkelen.
2015 Nissan Leaf Tekna 6,6 Kw lader,og Ratio hjemmelader fra El-bilhjelpen.
2009 Renault Grand Espace 2,0 dci

Elsykkelogelbil

Sitat fra: Tomrolun på mandag 18. april 2016, klokken 19:52
Sitat fra: Elsykkelogelbil på mandag 18. april 2016, klokken 16:48
Sitat fra: Tomrolun på fredag 15. april 2016, klokken 21:17
Jeg har også kjøpt denne, og hatt den en uke nå.
Synes testen på Din side i dag beskriver sykkelen ganske likt som jeg opplever den.

Jeg har ikke prøvd el-sykkel før, men er positivt overrasket av sykkelen. Drar sykkelvogn med ett barn i, opp delvis bratte bakker og synes det går helt greit...Stor forskjell fra min gamle sykkel uten motor :)

Jeg har også den samme feilen med ulyd og utkobling av motoren.
Dette er vist en feil som de fleste av disse syklene har hatt som ifølge Biltema løses med en programvare oppdatering.
Fikk forresten veldig raskt hjelp og tilbakemelding fra Biltema hvor de var klar over problemet og hadde løsningen klar :)

Legger ved link til testen hos Dinside:
www.dinside.no/936416/test-biltema-yosemite-mtb-elsykkel

Så du har fått oppgradert programvaren? Hvor lang tid tok det og måtte du levere sykkelen inn, eller gjorde de det kjapt og enkelt mens du var der?
Jeg har ikke fått den oppgradert enda, Biltema i Harstad venter på en kabel for overføring av ny programvare.
Den skulle forhåpentligvis komme iløpet av denne uken.
Ifølge dem var det fort gjort og skulle løse disse problemene, som visst nok er ett motorvern som løser ut for tidlig.

Krysser fingrene å håper det blir bra, da jeg ellers så langt er fornøyd med sykkelen.

Takker for tilbakemelding :)

Det skal sies at lyden ikke har kommet mer enn et par ganger på den nye.

Og jeg er enig, det er en god sykkel. Eneste svakhet er som nevnt at den ikke gir nok hjelp i de bratteste bakkene. Men ellers er det en knallsykkel så langt. Bedre enn de elsyklene vi har på jobb å sykle på, og de koster 20 000.

IcemanNorway

#11
Sitat fra: FlyByFun på søndag 17. april 2016, klokken 13:12
Som testen sier; du får det du betaler for, og det gjelder spesielt for elsykler vil jeg påstå. Personlig ville jeg aldri brukt penger på denne elsykkelen. Hvorfor? Er selv i gang med å bygge opp min egen elsykkel og har gjort en del hjemmelekse for å finne ut av ting. Spesielt batteriteknologi. Batteriet er den viktigste og mest kostbare enkeltkomponenten. Uten å være påståelig mistenker jeg sterkt at batteriet på biltemasykkelen består av rimelige celler fra Kina som har lavere kapasitet og levetid enn kvalitetsceller fra f.eks. Japan. I tillegg er dette batteriet bare ca 316 Wh. Noe som er ganske lite.

En gjennomsnittlig kvalitets-elsykkel til 20-30 tusen kr. har i dag batteri på ca 400Wh. Noe jeg mener også er i minste laget, men det er i alle fall satt sammen av kvalitetsceller. Til sammenligning vil batteriet på min sykkel koste like mye som hele biltemasykkelen, men det vil også ha ca 4-5 ganger så høy kapasitet og tåle pluss/minus 800 ladesykluser.

Motor er et kapittel for seg selv. Denne sykkelen har en liten navmotor som sannsynligvis ikke er giret ned. Det gir lavt dreiemoment og fare for overoppheting i lange motbakker der motoren sliter på full guffe med lavt turtall.

Biltema skriver: "Lave driftskostnader, god ytelse". Det tror jeg man må ta med en stor overdose salt:-) Det ville nok vært nærmere sannheten å skrive: "Lav innkjøpspris, høye driftskostnader og lav ytelse"

Men for all del, den kan nok fungere til sitt bruk. Korte distanser med få bakker der driftssikkerhet, rekkevidde og ytelse ikke er viktige faktorer.

Jeg vurderer å kjøpe denne biltema sykkelen og kanskje kjøpe ett større batteri å sette på. Av artikkelforfatter i testen, så sier han at batteriet er av standard type, med tanke på innfestning og koblinger, så da kan en kanskje sette på ett bedre batteri. Om motor også er dårlig, kan en kanskje oppgradere den og, ved å bytte bakhjul. Mulig en da kan tenke at en bare skulle kjøpt en bedre sykkel eller bygget om en selv, men synes det kan være ett rimelig og greit utgangspunkt.

Elsykkelogelbil

Sitat fra: IcemanNorway på søndag 24. april 2016, klokken 16:46
Sitat fra: FlyByFun på søndag 17. april 2016, klokken 13:12
Som testen sier; du får det du betaler for, og det gjelder spesielt for elsykler vil jeg påstå. Personlig ville jeg aldri brukt penger på denne elsykkelen. Hvorfor? Er selv i gang med å bygge opp min egen elsykkel og har gjort en del hjemmelekse for å finne ut av ting. Spesielt batteriteknologi. Batteriet er den viktigste og mest kostbare enkeltkomponenten. Uten å være påståelig mistenker jeg sterkt at batteriet på biltemasykkelen består av rimelige celler fra Kina som har lavere kapasitet og levetid enn kvalitetsceller fra f.eks. Japan. I tillegg er dette batteriet bare ca 316 Wh. Noe som er ganske lite.

En gjennomsnittlig kvalitets-elsykkel til 20-30 tusen kr. har i dag batteri på ca 400Wh. Noe jeg mener også er i minste laget, men det er i alle fall satt sammen av kvalitetsceller. Til sammenligning vil batteriet på min sykkel koste like mye som hele biltemasykkelen, men det vil også ha ca 4-5 ganger så høy kapasitet og tåle pluss/minus 800 ladesykluser.

Motor er et kapittel for seg selv. Denne sykkelen har en liten navmotor som sannsynligvis ikke er giret ned. Det gir lavt dreiemoment og fare for overoppheting i lange motbakker der motoren sliter på full guffe med lavt turtall.

Biltema skriver: "Lave driftskostnader, god ytelse". Det tror jeg man må ta med en stor overdose salt:-) Det ville nok vært nærmere sannheten å skrive: "Lav innkjøpspris, høye driftskostnader og lav ytelse"

Men for all del, den kan nok fungere til sitt bruk. Korte distanser med få bakker der driftssikkerhet, rekkevidde og ytelse ikke er viktige faktorer.

Jeg vurderer å kjøpe denne biltema sykkelen og kanskje kjøpe ett større batteri å sette på. Av artikkelforfatter i testen, så sier han at batteriet er av standard type, med tanke på innfestning og koblinger, så da kan en kanskje sette på ett bedre batteri. Om motor også er dårlig, kan en kanskje oppgradere den og, ved å bytte bakhjul. Mulig en da kan tenke at en bare skulle kjøpt en bedre sykkel eller bygget om en selv, men synes det kan være ett rimelig og greit utgangspunkt.

Spennende...

FlyByFun

Sitat fra: IcemanNorway på søndag 24. april 2016, klokken 16:46
Sitat fra: FlyByFun på søndag 17. april 2016, klokken 13:12
Som testen sier; du får det du betaler for, og det gjelder spesielt for elsykler vil jeg påstå. Personlig ville jeg aldri brukt penger på denne elsykkelen. Hvorfor? Er selv i gang med å bygge opp min egen elsykkel og har gjort en del hjemmelekse for å finne ut av ting. Spesielt batteriteknologi. Batteriet er den viktigste og mest kostbare enkeltkomponenten. Uten å være påståelig mistenker jeg sterkt at batteriet på biltemasykkelen består av rimelige celler fra Kina som har lavere kapasitet og levetid enn kvalitetsceller fra f.eks. Japan. I tillegg er dette batteriet bare ca 316 Wh. Noe som er ganske lite.

En gjennomsnittlig kvalitets-elsykkel til 20-30 tusen kr. har i dag batteri på ca 400Wh. Noe jeg mener også er i minste laget, men det er i alle fall satt sammen av kvalitetsceller. Til sammenligning vil batteriet på min sykkel koste like mye som hele biltemasykkelen, men det vil også ha ca 4-5 ganger så høy kapasitet og tåle pluss/minus 800 ladesykluser.

Motor er et kapittel for seg selv. Denne sykkelen har en liten navmotor som sannsynligvis ikke er giret ned. Det gir lavt dreiemoment og fare for overoppheting i lange motbakker der motoren sliter på full guffe med lavt turtall.

Biltema skriver: "Lave driftskostnader, god ytelse". Det tror jeg man må ta med en stor overdose salt:-) Det ville nok vært nærmere sannheten å skrive: "Lav innkjøpspris, høye driftskostnader og lav ytelse"

Men for all del, den kan nok fungere til sitt bruk. Korte distanser med få bakker der driftssikkerhet, rekkevidde og ytelse ikke er viktige faktorer.

Jeg vurderer å kjøpe denne biltema sykkelen og kanskje kjøpe ett større batteri å sette på. Av artikkelforfatter i testen, så sier han at batteriet er av standard type, med tanke på innfestning og koblinger, så da kan en kanskje sette på ett bedre batteri. Om motor også er dårlig, kan en kanskje oppgradere den og, ved å bytte bakhjul. Mulig en da kan tenke at en bare skulle kjøpt en bedre sykkel eller bygget om en selv, men synes det kan være ett rimelig og greit utgangspunkt.

Selvfølgelig mulig å gjøre det slik. Personlig ville jeg valgt en annen løsning. Hvis du kjøper biltemasykkelen til rundt 8000,- og skal skifte motor og batteri, så har du egentlig kjøpt en vanlig sykkel som er godt under middels kvalitet til 8000,-. For den prisen kan du gå til en sykkelforhandler og kjøpe en sprell ny mtb sykkel av god kvalitet, kjent merke og med mye bedre komponenter, gearsystem , hjul og gaffel. Eller du kan kjøpe en tilsvarende sykkel brukt og spare noen kroner.

Så kan du kjøpe et ettermonteringssett enten med nav motor, eller bedre; midtmotor som utnytter gearene og er bedre egnet for norsk topografi. Da har du en el sykkel av bedre kvalitet og til lavere pris en å bygge om biltemasykkelen. Så kan man tenke at man bruker biltemasykkelen slik den er, til motor og batteri begynner å skrante, og så oppgradere, men da er sannsynligvis resten av sykkelen begynt å skrante også, og er ikke verdt å oppgradere med nytt el-system til mange tusen kr.

Fordelen med biltemasykkelen er at du får en rimelig el-sykkel som (forhåpentligvis) fungerer rett ut av butikken. Med selvbygg må man gjerne være litt teknisk nevenyttig da ting ikke alltid er helt "Plug & Play".

ozelot

Jeg har også lagt merke til denne sykkelen, og som eventuell førstegangskjøper måtte jeg innom og prøve den i dag. Tanken er å erstatte bil de 2 mil til jobb, og heller bruke litt mer tid uten at jeg må dusje på jobb og når jeg kommer hjem fordi jeg er gjennomsvett.


Fikk prøve den litt i dag, men de har få bakker utenfor Biltema Haugesund, så hadde vært morro om jeg fant noen i området som hadde kjøpt den så jeg kunne prøvd den i noen bakker :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA