Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Think 2002: Lader ikke

Startet av PerBear, tirsdag 24. august 2010, klokken 08:50

« forrige - neste »

PerBear

Vår nyinnkjøpte Think ble kjøpt med iso feil. To pakker i femmer raden var defekt (en defekt celle i hver pakke). I tillegg hadde tidligere eier byttet to pakker i hver syver rad. Alle disse fire pakkene ble byttet med brukte men OK pakker for å få et så symmetrisk og jevnt batteri som mulig.

Etter at batterikassen kom på plass kjører bilen men den innebygde lader vil ikke lade batteriet. Lader kommuniserer med Nikometer som viser at lader trekker 1,9A fra 230V så primærtilkobling burde være i orden. Jeg har dessuten byttet ladekabel og skiftet støpsel.

Dette er første gang jeg skrur Think og nå er jeg rimelig "lost":( Min teori er at det er data (eller mangel på sådanne) fra BMS/HV boks som ikke tilfredstiller laders behov. I nikometers diagnostikkprogram kan jeg få frem error status fra Lader. Det viser FF på byte 1 og 18, resten er 00. Er det noen som vet hva det betyr?  ???

Jeg mistenker/håper at det er feil i en av temperatursensorene i batteripakken men nikometer viser ingen åpenbare feil på BMS.



Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

Baltor

Må bare tilføye at bilen ladet første runde etter at pakken var på plass, men denne ladingen ble ikke logget, så mulig den stoppet litt for tidlig.
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

BauDemo

Sometimes the charger does not want to start charging when the nikometer is connected to the car and in "Charger" mode.
Try changing the mode to BMS and then plug the car again. When you see that the charging has started (by observing the current on the BMS parameter display) then you can change to "Charger" mode.

I don't know what the error codes mean, but if you manage to get FR2000 and see the description it will be interesting for me.
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

Ken

Prøv å lade bilen med traksjon kabler koblet fra HV boks i inspeksjonsluke.

Overledning i drivsystem kan slå ut laderen.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

PerBear

Tusen takk for nyttige tips. Jeg har ikke gitt opp og skal fortsette feilsøkingen så snart jeg har tid og jeg ikke trenger våtdrakt for å være ute!  :)
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

hens

Originaldiagnoseverktøyet vil vise hva som er årsaken.

Feil i temperaturfølere kan måles gjennom inspeksjonsluken. De fire ledningene i kontakten under lokkbryteren går til 2 sensorer, og skal ha ca 3k ohm hver ved 20 grader. 

Jordfeil kan oppstå ved vannfylling, om ikke batteriet er helt fulladet.
Da kommer  gjerne jordfeilen ved neste opplading. Denne kan komme og gå, og stopper ladingen.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

Jeg har også oppdaget at ladingen ikke starter når nikometeret slås på først. Dette er enkelt å leve med

Riktig rekkefølge er:
1. koble ladeledningen til bilen
2. sett støpselet i stikkontakten, sjekk at ladelampa på dashbordet blinker
3. skru på nikometeret og velg Lader

Jeg får følgende når jeg leser ut feilkoder på min lader, som er OK:

In Errors "[FF]" and then 5 x "
  • " in the 1st line,
        6 x "
  • " in the 2nd, 4th and 5th line,
        5 x "
  • " then ";" then "[FF]" in the 3rd line,
        4 x "
  • " then ";" in the 5th line.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

PerBear

Feil er nå funnet av Baltor!  ;D

Min antagelse om at primærkrets er OK viste seg å være feil:
Sitat fra: PerBear på tirsdag 24. august 2010, klokken 08:50
Lader kommuniserer med Nikometer som viser at lader trekker 1,9A fra 230V så primærtilkobling burde være i orden. Jeg har dessuten byttet ladekabel og skiftet støpsel.

Skjøteledning/veggmontert kabelsnelle jeg har benyttet under testing/feilsøking var defekt. Spenning uten belastning var kun ca 70 volt selv om indikatorlampen på kabelen lyste normalt og Nikometer viste at lader trakk strøm fra 230V kursen. Ved å bytte til en annen skjøteledning startet ladingen uten problemer :-[

Moralen er: sjekk alltid primærspenning til lader dersom lading ikke fungerer normalt. Det hadde også vært lettere å finne denne feilen hvis Nikometer kunne vist primærspenning til lader, men jeg skulle tro dette var en rimelig sær feil så nytten er muligens begrenset.
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

Ken

tror ikke at BMS kan måle nettspenning. Nettspenning tilkoblet registreres når laderele aktiveres når ladeledning kobles til.

Riktig at nettspenning bør kontrolleres ved ladefeil.
Les og rediger lade avdeling i elbilwiki. Think-- Hva er feil...--lader
Feilsøking i verkstedsmanual.

En oppgradert feilsøkingsnøkkel etter våre erfaringer kunne være et nyttigt verktøy til å henvise de med ladeproblemer. Skal se litt på det senere.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Baltor

Sitat fra: Ken på mandag 30. august 2010, klokken 00:12
En oppgradert feilsøkingsnøkkel etter våre erfaringer kunne være et nyttigt verktøy til å henvise de med ladeproblemer. Skal se litt på det senere.
Ja, og alle de stedene en legger ut link til verkstedmanualen bør det skrives at:
"Enkelte råd i denne manulaen er feilaktige og må IKKE følges"
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

hens

Mye vann har rent i havet siden manualen ble skrevet, og mye lut ut av våre batterier.
Hvor mange batteripakker som er ødelagt på grunn av for langt serviceintervall, for mye overlading og utidig bunnkjøring er uvisst, men det nærmer seg antall produserte biler.

Det er alltid lettest å være etterpåklok.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Ken

#11
Diagnosemanualen er ikke farlig håper jeg.

http://wiki.elbil.no/wiki/Think:Hva_er_feil_n%C3%A5r_._._.#Lading

Har oppdatert den noe.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA