Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bruktpriser på TMS etter facelift: opp, ned eller uendret?

Startet av fonberg, tirsdag 12. april 2016, klokken 22:25

« forrige - neste »

Lokführer

Jeg tror dollarprisen vil styre bruktprisene i Norge. Skule dollaren synke til 6kr igjen, vil vi se et større fall enn vi til nå har sett.
Uansett er verdifallet peanuts i forhold til fossilbiler i premiumklassen.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Roma

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 13. april 2016, klokken 07:10
Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 13. april 2016, klokken 00:12
Har aldri vært borti en gjeng bilkjøpere som er så opphengt i bruktpriser som mange Tesla eiere er. Hvor flere er mer opptatt av hva nyheten betyr for fall i bruktpris enn selve nyheten. Hva er greia?

Ikke vet jeg. Skal ikke selge før bruktprisen på min er 5-sifret så jeg gir katten. Å ønske at krona holder seg svak for å holde bruktprisen oppe gir jo kun mening om man vil selge sin TMS for å kjøpe et annet merke?

Personlig vil jeg gjerne ha dollaren ned i 5,60 igjen og nyprisen så lavt som mulig slik at Tesla får økt salget mest mulig i Norge.

Klokt sagt, Kirkebø!

eadie

Jeg kjøpte vel min rwd S85 fullspekket (ikke 7 seter) for 620k inkl servicepakke, vinterhjul, etc.
Samme bil i dag (nå får man ikke RWD annet enn på 70kwh) er fort 150k dyrere.

Jeg tror at hypen med 4WD er oppskrytt, iallefall andre steder enn på Østlandet. Det er kun folk i innlandet som kjører mye til fjells, og på mye snøveier som vil føle de trenger 4WD.
På Vestlandet, Bergen, Stavanger, gjerne også Sørlandet, tror jeg RWD er vel så greit for de fleste (bortsett fra de mest ihuga hyttefolkene).

Da AWD kom var prisforskjellen fornuftig. 25-30k ekstra var en nobrainer.

Men, det er også ulemper med AWD. Til og med på kliss nye biler hører man om ekstra støy fra frontmotor, klikking, hvining, etc, som man ikke opplever med RWD.

Hvis man i dag vurderer på kjøpe ny TMS AWD så kommer den fort på nærmere millionen.
Man kan heller fort kjøpe seg en brukt, 2 år gammel TMS RWD til ca 550k, eventuelt en 1-1,5 år gammel AWD til kanskje 650k-700k
Valget blir gjerne enkelt for de som vil ha Tesla, spesielt om man bruker bilen mest til bykjøring, og ikke må på hytta over tregrensen hver helg.


----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

eadie

Forøvrig tror jeg også at autopilot blir mere gimmick enn faktisk brukt hos folk flest (de fleste Tesla eiere kjører i og rundt byer, og autopilot her blir neppe mye brukt). Kjekt å ha, men neppe noen dealbreaker.

Angående det nye designet/faceliften, så tror jeg det ikke betyr så veldig mye rent optisk, men oppgradert interiør vil nok bety en del for mange.
Jeg er ikke fornøyd med setene, eller den opplevde kvaliteten i min 2014 S85 RWD, og mener også at støydempingen (hjulstøy/rullestøy) er altfor dårlig i forhold til sammenliknbare biler.

Har undersøkt pris for å bytte til Nextgen seter, og det er massive 70k for oppgraderingen (inkl mva). Nokså utelukket.

Det som avgjør bruktprisene for TMS i Norge er uansett i hovedsak dollarkursen.
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

RonnyØ

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 13. april 2016, klokken 08:48
Sitat fra: RonnyØ på onsdag 13. april 2016, klokken 07:09
Det er evig mange flere som kjøper bil til 500, kontra en mill. Av den enkle grunn så vil brukte 85/P85 bilene omsettes raskere.

De som gjorde knallkjøp, er de som kjøpte 85D når den kom. Nextgen eller ikke. Disse kan tjene 100k på salg i dag. Det er etter mitt syn ikke lenger mulig med en P85D, etter faceliften.

Det er verdt hva folk er villig til å betale. Hjelper uansett ikke å sitte her å si hva det er verdt.
Etter mit syn er en bil uten autopilot hw som ikke har acc og moderne sikkerhetsfunksjoner som autostop osv en bil som blir vanskeligere å selge framover når dette kommer mer og mer nå på rimeligere biler inkludert på Model 3 til 350 000.

Hvorfor skulle facelift bare ha noe med P85D å gjøre? Slenger jeg og en del andre ut P85D til 600-650 000 på Finn så går 85D ned tilsvarende i pris også.

Hjelper ikke å sitte her å skrive hva det er verdt, også gjør du akkurat det samme selv?

Hvis du leser det som er skrevet, så skjønner du sammenhengen mellom 85D og P85D. Du overvurderer din og et "par andre" sin innvirkning på et forholdsvis stort marked.

Hvordan kan du sammenligne en bil som er 2-3år gammel, med en som kanskje kommer om 2-3år? Mange hopper elegant bukk over autostopp (hva er osv forresten?) for å få en bil som overgår en fossildrivlinje lett.

Topic: Jeg tror facelift får lite av betydning da det statistisk sett ikke selges så mange biler til en million i Norge. Derav et lite marked og liten innvirkning på det som er pr i dag.

Øyvind.h

Sitat fra: eadie på onsdag 13. april 2016, klokken 09:25
Men, det er også ulemper med AWD. Til og med på kliss nye biler hører man om ekstra støy fra frontmotor, klikking, hvining, etc, som man ikke opplever med RWD.

Denne påstanden ser jeg ofte, men det stemmer ikke for min bil. Med range mode på hører jeg riktignok en svak uling foran om jeg ikke har på musikk, men med range mode av hører jeg ingen ting. Klikk-klakk, DU-problemer etc. virker derimot å være et langt større problem på rwd enn 4wd.
Enkelt og greit: støy er ikke noe argument mot 4wd. Pålitelighet er om noe et argument for 4wd.

Når det gjelder kjøreglede er det to ganske forskjellige biler. 4wd har alltid point-and-shoot funksjonalitet. Dvs. full effekt, alltid. Rwd krever langt mer av underlaget. Jeg må si jeg foretrekker 4wd ved aktiv kjøring også på bart føre. Snø har jeg ikke fått testet den på enda da jeg fikk bilen i mars (minus noen meter på sommerdekk på snø på fjellet for et par uker siden).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Cookie Monster

Sitat fra: RonnyØ på onsdag 13. april 2016, klokken 09:35
Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 13. april 2016, klokken 08:48
Sitat fra: RonnyØ på onsdag 13. april 2016, klokken 07:09
Det er evig mange flere som kjøper bil til 500, kontra en mill. Av den enkle grunn så vil brukte 85/P85 bilene omsettes raskere.

De som gjorde knallkjøp, er de som kjøpte 85D når den kom. Nextgen eller ikke. Disse kan tjene 100k på salg i dag. Det er etter mitt syn ikke lenger mulig med en P85D, etter faceliften.

Det er verdt hva folk er villig til å betale. Hjelper uansett ikke å sitte her å si hva det er verdt.
Etter mit syn er en bil uten autopilot hw som ikke har acc og moderne sikkerhetsfunksjoner som autostop osv en bil som blir vanskeligere å selge framover når dette kommer mer og mer nå på rimeligere biler inkludert på Model 3 til 350 000.

Hvorfor skulle facelift bare ha noe med P85D å gjøre? Slenger jeg og en del andre ut P85D til 600-650 000 på Finn så går 85D ned tilsvarende i pris også.

Hjelper ikke å sitte her å skrive hva det er verdt, også gjør du akkurat det samme selv?


Ja men tror verken det hjelper eller skriver noe sum ;) :P

Markedet styrer hva folk er villig til å betale, man kan sitte her å synse men til slutt styrer markedet det som er veldig basert på hvordan bilene holder med tanke på feil, samt hva som skjer ellers i markedet på bilfronten og økonomi.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Hodetelefoner

Sitat fra: eadie på onsdag 13. april 2016, klokken 09:29
Forøvrig tror jeg også at autopilot blir mere gimmick enn faktisk brukt hos folk flest (de fleste Tesla eiere kjører i og rundt byer, og autopilot her blir neppe mye brukt). Kjekt å ha, men neppe noen dealbreaker.

Angående det nye designet/faceliften, så tror jeg det ikke betyr så veldig mye rent optisk, men oppgradert interiør vil nok bety en del for mange.
Jeg er ikke fornøyd med setene, eller den opplevde kvaliteten i min 2014 S85 RWD, og mener også at støydempingen (hjulstøy/rullestøy) er altfor dårlig i forhold til sammenliknbare biler.

Har undersøkt pris for å bytte til Nextgen seter, og det er massive 70k for oppgraderingen (inkl mva). Nokså utelukket.

Det som avgjør bruktprisene for TMS i Norge er uansett i hovedsak dollarkursen.
Autopilot en gimmick? Det er vel i byene mange bruker den for det den er verdt. Folk blar opp 100k for å få en bil med dette. Full forståelse..  Frustrasjon å kjøre en bil uten dette

bertin

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 13. april 2016, klokken 10:08
Sitat fra: eadie på onsdag 13. april 2016, klokken 09:25
Men, det er også ulemper med AWD. Til og med på kliss nye biler hører man om ekstra støy fra frontmotor, klikking, hvining, etc, som man ikke opplever med RWD.

Denne påstanden ser jeg ofte, men det stemmer ikke for min bil. Med range mode på hører jeg riktignok en svak uling foran om jeg ikke har på musikk, men med range mode av hører jeg ingen ting. Klikk-klakk, DU-problemer etc. virker derimot å være et langt større problem på rwd enn 4wd.
Enkelt og greit: støy er ikke noe argument mot 4wd. Pålitelighet er om noe et argument for 4wd.

Når det gjelder kjøreglede er det to ganske forskjellige biler. 4wd har alltid point-and-shoot funksjonalitet. Dvs. full effekt, alltid. Rwd krever langt mer av underlaget. Jeg må si jeg foretrekker 4wd ved aktiv kjøring også på bart føre. Snø har jeg ikke fått testet den på enda da jeg fikk bilen i mars (minus noen meter på sommerdekk på snø på fjellet for et par uker siden).
Jeg er helt enig med deg Øyvind.h. Jeg har aldri sett behovet for 4wd, da mesteparten av min kjøring er i Oslo. Har alltid kommet meg frem med Golf forhjulstrekk, BMW bakhjulstrekk og det meste annet. Likevel etter jeg fikk Tesla 70D og 4WD er det bare point and shoot og ren glede hele veien. En respons og akselerasjon uavhengig av underlag som ingen kan måle seg med, selv med 70D. Tør ikke tenke på P90DL. Bør prøves, er vanedannende.

Cookie Monster

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 13. april 2016, klokken 10:08
Sitat fra: eadie på onsdag 13. april 2016, klokken 09:25
Men, det er også ulemper med AWD. Til og med på kliss nye biler hører man om ekstra støy fra frontmotor, klikking, hvining, etc, som man ikke opplever med RWD.

Denne påstanden ser jeg ofte, men det stemmer ikke for min bil. Med range mode på hører jeg riktignok en svak uling foran om jeg ikke har på musikk, men med range mode av hører jeg ingen ting. Klikk-klakk, DU-problemer etc. virker derimot å være et langt større problem på rwd enn 4wd.
Enkelt og greit: støy er ikke noe argument mot 4wd. Pålitelighet er om noe et argument for 4wd.

Når det gjelder kjøreglede er det to ganske forskjellige biler. 4wd har alltid point-and-shoot funksjonalitet. Dvs. full effekt, alltid. Rwd krever langt mer av underlaget. Jeg må si jeg foretrekker 4wd ved aktiv kjøring også på bart føre. Snø har jeg ikke fått testet den på enda da jeg fikk bilen i mars (minus noen meter på sommerdekk på snø på fjellet for et par uker siden).

Enig, hører minimalt av lyd fra motor. Heller ikke noe klikking osv fra motor. Kun interiør som klikker og lager lyd på min som på de fleste andre :P
Under 100 og med range mode av er det nå kun bakre motor som brukes uansett.

Nå har jeg alltid likt 4wd. Men en stor tung elbil som Tesla var det et must for meg og jeg kjører ikke mye på fjellet men har noen bakker der jeg bor. Har man først blitt vant med biler med 4wd er det bare irriterende med en bil som spinner bare man gir litt på når det regner og spes på vinteren er dual motor Tesla veldig fin å kjøre og slipper å bekymre seg om man kommer opp bakken.

4wd og elmotor med tanke på ytelse er som skapt for hverandre. Er i bånn en elmotor briljerer men hjelper ikke mye når det nesten ikke er grep til å plante kreftene i bakken.

4wd er noe som kommer for fult på de fleste biler i denne klassen, selv BMW M5, Jaguar osv.
I Norge er nå 75% av solgte BMW med xdrive. Og Tesla er vel godt over 90%. Så ikke tvil om at det er ettertraktet.

Nå er det også mulig for alle som ønsker å fikle litt ekstra med bilen å "roote" den så man får tilgang til utvikler menyen så kan man velge om man bare ønsker rwd også ved behov ;D
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

mogu

Sitat fra: eadie på onsdag 13. april 2016, klokken 09:29
Forøvrig tror jeg også at autopilot blir mere gimmick enn faktisk brukt hos folk flest (de fleste Tesla eiere kjører i og rundt byer, og autopilot her blir neppe mye brukt). Kjekt å ha, men neppe noen dealbreaker.


Den påstanden der tror jeg ikke du har mye dekning for. Ikke mange dager siden verdens Teslaer passerte en distanse tilsvarende halvveis til sola(75 millioner km) kjørt med autopilot. Personlig kjører jeg over 100km hver dag med autopilot aktivert, så vil jo karakterisere det som en svært nyttig gimmick i såfall. Samtidig kan jo jeg være en veldig atypisk Tesla eier.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

turfsurf

Tror ikke det. Når jeg kjører til jobb med Teslaen, 11km med 50-60-70-80 soner, så er det 9km med AP på. Bruker stort sett AP så lenge det er vei med midtlinje.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

tkjoerlaug

Sitat fra: eadie på onsdag 13. april 2016, klokken 09:29
Forøvrig tror jeg også at autopilot blir mere gimmick enn faktisk brukt hos folk flest (de fleste Tesla eiere kjører i og rundt byer, og autopilot her blir neppe mye brukt). Kjekt å ha, men neppe noen dealbreaker.

Uenig.

Jeg bruker autopilot på nesten hver eneste tur. Selv småturer til butikken, og jeg bor i by. Den fungerer faktisk svært bra på bykjøring med tett trafikk.

Det eneste som er gimmic er summom. Den har jeg bare brukt 2-3 ganger for å teste ut at den for meg er ubrukelig (for mye knot med appen for å få det til å fungere.)


Bjoris

Størst utslag er det vel naturlig å anta at det blir mellom de helt nye bilene, de som legger ut biler for å tjene penger, dvs helt/neste helt nye. Der vil jo selvsagt kjøper være mer betalingsvillig for den nye. De litt eldre bilene uten AP, er jo etterhvert i en helt annen prisklasse så der tror jeg dette påvirker mindre om ikke nyere typer blir billiger som da igjen presser litt på 1. generasjonsbilene.

Jeg syns jo en får bra betalt for en S85 snart 3 år gml om en får opp mot 600 laken... og tror disse skal ned en del fremover om markedet fungerer, men med lite biler for salg og ekstreme nybil priser så er det nok en del motstand også nedover...

En kan uansett slå seg på brystet å si at investeringen i Tesla hittil ble MYE bedre enn noen kunne se for seg...


Cookie Monster

Summon slik den er i dag er en gimmick. Autopilot langt der ifra. Brukes rundt 50-60% av kjøringen til/fra jobb daglig og tar det meste av kjedelig kø kjøring. En av de viktige grunnene til at jeg enda har bilen og ikke har solgt den for det er en av tingene der Tesla utmerker seg veldig positivt :)

2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA