Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Statens vegvesen har overgått seg selv

Startet av PLUTO, mandag 23. august 2010, klokken 20:40

« forrige - neste »

PLUTO

I dag var min importerte Renault Clio inne til biltilsynet for å få sine lenge etterlengtede norske skilter. Det gikk greit i fjor når jeg importerte en helt lik bil. Det vil si jeg måtte tre ganger innom tollen og tre ganger innom biltilsynet för jeg hadde skiltene på bilen. Jeg ble frustrert den gang av all denne unyttige papirforflyttingen, men nå i år har de sannelig overgått seg selv. Det var kona som skulle innom og hente nöklene og papirene. De mötte henne med de mest utrolige spörsmål og utsag:. Det står her at bilen har bensitank. Det kan jo ikke en elbil ha! Har bilen tilhengerfeste? Har den tåkelys? Dette var altså etter at de hadde hatt bilen inne i  hallen til kontroll. Ut fra kontoret kom min kone (nok så frustrert) med en liste på to A4 sider med krav om dokumentasjon. De ber meg dokumentere signahorn, dörlåser og hengsler, bremser, radiostöydemping, innvendig utstyr, utvendig stikkende deler osv i en uendelighet. alt med henvisning til paragrafer. Utrolig at de kan lage så mye styr for en bil som er 12 år gammel og bygd av Renault på deres fabrikk. Det blir nok en frustrerende samtale med kontrollören der i morgen >:(
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

cra

Jeg tror det kalles sysselsetting.  >:(  Makan.....
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

#2
Jeg tror det er et regimeskifte på gang hos Statens vegvesen

Jeg måtte høytidelig underskrive på at Saxo'en ikke sendte ut mer elektrisk støy enn tillatt, og fikk vite at det er bråstopp på bruk av paragraf 15 på Elbiler der samsværsærklæring ikke kan skaffes.

Nå er vi tilbake til å betale impotør monoplopriser på disse papirene. Papirene er identiske på ellers like biler, og kun rammenummeret er forskjellig. Her må det kunne utvises skjønn. De vet meget godt hvilke kriterier som er lagt til grunn for testing av bremser og styring både på P106 og Saxo av de forskjellige årgangene. Bilen kunne kjørt i Norge med utenlands sjåfør, og gjør det jo allerede i EU. Blir den plutselig farlig av å bli impotert?

Lurer på hva som  egentlig er agendaen. Vil de ha stopp på egenimport av Elbil?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 24. august 2010, klokken 09:55
Lurer på hva som  egentlig er agendaen. Vil de ha stopp på egenimport av Elbil?

Med fare for å spore over på et politisk spor som dette forumet så langt har vært behagelig fritt for:

Agendaen er at alle skal kjøre bare den bilen de får tildelt fra staten.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Laban

Sitat fra: cra på tirsdag 24. august 2010, klokken 10:00
Agendaen er at alle skal kjøre bare den bilen de får tildelt fra staten.

Den var god, og stemmer sikkert  ;D ;D ;D
Trondheim
Tesla X LR Mai 23
Hongqi Feb-22
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

PLUTO

Det er bare fantastisk dette overbyråkratiske landet vårt :'(. Kontrolløren sa: Jo da det var riktig det at jeg skulle bringe frem en hel perm full med dokumentasjon for å få bilen godkjent. I tillegg hadde tollvesenet skrevet en bokstav feil på rammenummeret og dermed måtte jeg til Tollen og få rettet opp i dette. De måtte stemple på nytt, skrive under og få en to siders bekreftelse på rettelsen. Tilbake til biltisynet er nå pappirene tilsammen med diverse dokumentasjon. Jeg får se om de kommer frem til at jeg trenger enda noe mer om noen dager.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

pilt

Oslo
🤍 P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014 til feb 2019
❤ Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019 til 2022
💙 Tesla model Y - juni 2023

PerBear

Da er det mye kjekkere å bygge elsykkel, noen få enkle regler, og dokumentasjonsbyrden er på byråkratiets side!  8)
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

hens

Agurktiden er vel ikke helt over, dette begynner å nærme seg stoff for pressen.

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

PLUTO

Tenkte det var på tide med en oppdatering. Det å registrere en bil er ikke lett når alt er opp til kontrolløren på biltisynet. Jeg fikk etter en tid papirene tilbake med anmerkning om at jeg måtte fremskaffe noen spesielle dokumentasjonspappirer på diverse ting. Jeg sendte da inn en klage. Det tok måneder før jeg hørte noe (men ville jo ikke mase og få dem enda mer irriterte), men ringte etter hvert og hørte hvor langt saken var gått. Jo da den var sendt til kontrolløren for kommentar, og han hadde ikke ferdigbehandlet den enda. Jeg ringte igjen etter en måned og da var den endelig kommet til toppen av bunken hans. Han opplyste om at dersom han ikke kunne godkjenne den ville den går videre i systemet og da ville det ta tid (altså, hans flere måneder lange ventetid var ikke lenge). Et en en del om og men endte det opp med at de godtok min dokumentasjon på alt bortsett fra speedometeret, bilens maksimale konstruktive hastighet (dette for å kunne avgjøre hvilken type dekk de skulle si at bilen trengte) i tillegg til at de ville veie bilen (hvorfor i all verden gjorde de ikke det når de først hadde den inne i hallen?). De ville ha et eller annet papir på speedometeret, men jeg fikk en avtale på at de ville godkjenne den dersom jeg tok en speedometertest og fikk dokumentasjon på bilens maksimale hastighet (for Renaults dokumentasjon  på dette var ikke nok).  Jeg ordnet dette og fikk skilter på bilen i mai. Jippi Nå har jeg en knall god elbil.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA