Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Det aller helligste...

Startet av Mr.Zero, mandag 11. april 2016, klokken 19:13

« forrige - neste »

Mr.Zero

 Tenkte det var på tide med en kikk under lokket i bagasjerommet. Dette lokket sitter festet med fire vingeskruer som virkelig sitter GODT! Da bilen min er fire år, fant jeg det lurest å gå på med litt rustløser fra undersiden. Lommelykt og rustløser med litt trykk i gjorde susen. Lot guffa få jobbe i tre timer. Tok så fatt på "løsrivelsen" - og jammen - med myye kraft løsnet de til slutt uten å knekke.
Foretok en lett rengjøring med kost og støvsuger samt ei fuktig fille. Følte ikke for å kjøre høytrykkspylern rett ned i juvelene... Det ble likevel sånn ca greit rent. Sjekket samtidig vannivået på beholderen til venstre. Alt vel!
Dusjet et lett vokslag over det hele, og sauset skruene inn med fett. Så var det bare å legge på lokket - og håpe på at noe der nede aldri går istykker.. :)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Bolfus

Interessant, har lurt på hvordan det ser ut under der.

Og du, mens jeg har deg her - når blir det egentlig noe liv i nettsida i siggen din?  ???

Mr.Zero

Sitat fra: Bolfus på tirsdag 12. april 2016, klokken 22:23
Interessant, har lurt på hvordan det ser ut under der.

Og du, mens jeg har deg her - når blir det egentlig noe liv i nettsida i siggen din?  ???

Alle med trillinger burde egentlig fra første dag som nybileier skrudd ut disse skruene og sauset dem inn med noe fett slik at de ikke ruster fast. Får ellers håpe mekanikerne gjør det på første service...

Nettsiden, ja...hehe... Hadde store planer for 3-4 år siden, men ettersom det popper opp ladestasjoner over alt, blir disse angstsituasjonene færre og færre. Så trolig blir det ikke særlig liv der annet enn at jeg får en årlig regning på noen kroner for å ha domenet.. ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

65lars

Heh - jeg lurte også litt på dette med "rekkeviddeangst" - men etterhvert har jeg roet meg ned. :)
Men er helt enig, jeg skrudde opp disse "wingnuts" også, og de satt veldig fast, måtte bruke vertøy.  Og det samme går mht. å skifte fra vinter--> sommerdekk, disse vinterdekkene var skrudd så hardt fast, uten grease, og vi trengte et lengre rør for leverage. Mutterne kom ut med skikelige "skrik", veldig sakte, og jeg vred ikke boltene av.

Hva tenker forhandleren på da, når de gjør slikt?
Svar til selv: De tenker ikke.  !!!  (Kanskje spare 50 øre ved å ikke grease litt??)

Sommerdekk er på, med lit grease, så de kommer av, lett, til vinteren.
:-)
Trilling, bestilt KIA

Mr.Zero

Det er faktisk ganske så mange meninger rundt dette med å smøre hjulbolter eller ei. Selv gjør jeg det kun der boltene går tregt. Videre trekker jeg alltid til med riktig moment. Sjansen er da minimal for at de skal sitte som f... ved neste hjulskift. Også lurt å gi navet (etter litt stålbørsting) en dæsh med fett da felgen har en tendens til å "ruste fast" i løpet av en saltholdig vinter...

Mekanikere jobber forskjellig. Noen har alltid muttertrekkeren på fullt, mens andre føler litt på yrkesstoltheten og skrur boltene til etter fabrikkens anbefalinger. :)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA