Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

EvBatMon for i-MiEV / C-Zéro / iOn: Batterikapasitetsmåling

Startet av evole, torsdag 07. april 2016, klokken 21:02

« forrige - neste »

Dani Jacobsen

Tusind tak! :)
Det virker fint på Test siden.

Ville jo have at folk kan se mit lille LED lys projekt inde i bilen.

Tilbage til Batterikapacitetsmålingen. :)
Jeg ved at de som har lave EvBatMon laver et diagram og database som skulle vise alle målinger, så at når man tilslutter App'en og OBD stikket kan man sende/skicka informationerne til websiden og se hvordan/hur det ser ud i forhold til andre trillinger. Det kræver at man sender informationerne som gøre via indstillinger i app'en.

Mr.Zero

Sitat fra: svingen på fredag 08. april 2016, klokken 20:56
Ja da var jeg den 1 med den kanskje uheldig "æren" og være på under 80% dvs 76% bilen er 2011 modell solgt i april 2011 kjørt i 3 år i danmark før den ble importert av forhandler får 2 år siden var da kjørt 14 tusen.
Er nå kjørt ca 56 tusen.
Har ikke merket noe reduksjons i rektviden siden vi fikk den......blir moro og følge "utviklingen"
kjøpte adapter på kjells.

hvis noen i oslo området har lyst til og låne/teste gi beskjed jobber på helsfyr hvis noen vil svinge innom :)
koster uansett bare 300 kr på kjells.

Svingen, kan ikke du fise innom jobben min på vei hjem en dag, så kan vi sjekke ut bilen min når den er fulladet..?! :)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

Sitat fra: svingen på fredag 08. april 2016, klokken 20:56
kjøpte adapter på kjells.
koster uansett bare 300 kr på kjells.
Hvilket adapter er dette? Bor i Trøndelag, litt vanskelig å handle på "kjells"..
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

TB

Her er mine data frå idag:
2012 |  51.000 | 40,1 Ah | 83,54 % | 04/16 | C-Zero | @TB

Brukte OBD-2-adapter ELM 327 for Bluetooth-adapter for bildiagnostikk, art nr: 48500
art nr: 48500 frå Kjell & Company

No skal eg ikkje påstå feilen ligg i ODB-2-adapter, men erfaring så langt er den ikkje spesielt stabil. Måtte slå av radioen - telefon kan ikkje ha to blåtann forbindelser. Måtte så prøve fleire gonger før det var kontakt. Når det først var kontakt fungerte det rimelig stabilt fram til bilen blir stoppa.

Testa og hurtiglading, starta på ca 120 A, men vart fort mindre. Eg stoppa lading på 66%, lading var då på 44A.

Her er ei liste over adapter som EvBatMon skal fungere med (og ikkje fungere med):
http://www.evpositive.com/evbatmon-for-phev.html#OBD

OBDLink MX / LX bluetooth er nok ikkje så dum, med denne er det og mulig å bruke Appen caniOn
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Mr.Zero

Sitat fra: tomrh på lørdag 09. april 2016, klokken 22:04
Sitat fra: svingen på fredag 08. april 2016, klokken 20:56
kjøpte adapter på kjells.
koster uansett bare 300 kr på kjells.
Hvilket adapter er dette? Bor i Trøndelag, litt vanskelig å handle på "kjells"..

www.kjell.com/no  Er en ny butikkgreie i Norge ala clasern... :)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

SteinHolstad

Har handla mye på Fasttech - er det noen av disse som er å foretrekke?  De fleste ligger under 100 lappen..

https://www.fasttech.com/search?elm327
2015 - Mitsubishi imiev

TB

Sitat fra: SteinHolstad på søndag 10. april 2016, klokken 16:47
Har handla mye på Fasttech - er det noen av disse som er å foretrekke?  De fleste ligger under 100 lappen..

https://www.fasttech.com/search?elm327
Denne er svært lik ut den som Kjell og Co leverer... men ikkje sikkert den _er_ lik:
https://www.fasttech.com/products/0/10000383/1042406-elm327-bluetooth-obd2-v1-5-car-diagnostic-tool

OBDLink MX / LX bluetooth er eit godt alternativ. LX er på tilbud no til USD 49,95. Den er mulig å bruke mot gratis Appen caniOn

Ulempe er frakta - minste frakt er USD 34.65 frå Scantol.net

Fant den på Amazon til samme pris, men dei sender ikkje til Norge:
http://www.amazon.com/ScanTool-427201-OBDLink-Bluetooth-Professional/dp/B00H9S71LW

4 stk koster totalt $235.45 = 1 950 + mva = ca 610 kr pr stk. Nokon fleire som ynskjer ein OBDLink LX bluetooth?
(LX er lik MX, men støtter ikkje SAE J2411 Single-Wire CAN (GMLAN) og Ford Medium-Speed CAN (MS-CAN)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

MEM76

Sitat fra: SteinHolstad på søndag 10. april 2016, klokken 16:47
Har handla mye på Fasttech - er det noen av disse som er å foretrekke?  De fleste ligger under 100 lappen..

https://www.fasttech.com/search?elm327

Nei, de vil sannsynligvis ikke fungere.

Trillingene har veldig høy trafikk på CAN bussen, slik at båndbredden på blåtannen ikke er tilstrekkelig. Du trenger derfor en som kan filtrere pakken i OBD2-blåtann dongelen.

OBDLink MX er ikke lett å få tak i, fant tilslutt hos Smart Import AS. Men virker som de ikke er operative lengre.

Muligens at noen av nettbittikkene som selger elbil-tilbehør burde importere dem.
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

TB

Sitat fra: MEM76 på mandag 11. april 2016, klokken 17:19
Nei, de vil sannsynligvis ikke fungere.
Trillingene har veldig høy trafikk på CAN bussen, slik at båndbredden på blåtannen ikke er tilstrekkelig. Du trenger derfor en som kan filtrere pakken i OBD2-blåtann dongelen.

OBDLink MX er ikke lett å få tak i, fant tilslutt hos Smart Import AS. Men virker som de ikke er operative lengre.

Muligens at noen av nettbittikkene som selger elbil-tilbehør burde importere dem.
Tenker ein del standard ELM327 blåtann adapter vil fungere med EvBatMon - den som Kjell og Co leverer er nok ein slik rimelig sak. Kjell og Co skal tjene litt dei og + mva - så då blir der fort litt påslag... Den fungerer, om enn ikkje heilt stabilt. (Idag fungerte den med radioen på..)

Eg trur / håpar det vil vere meir stabilt med eksempelvis OBDLink MX

Som nevnt i post litt lenger opp, ved å bestille fire stk OBDLink MX i ei sending blir pris pr stk ca 610 kr inkl frakt og mva. Fordelen med denne er at den både har støtte for ELM327 kommandosett, og STN11xx som brukes av appen Appen caniOn
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

evole

Jeg har OBDLink MX kjøpt for 1.065 kroner (inkludert mva og fortollingsgebyr).

Jeg er ikke spesielt fornøyd. Bluetooth-tilkoblingen mot Pioneer-enheten fungerer dårlig (elendig samtalekvalitet) samtidig som jeg bruker OBDLink MX mot mobiltelefonen min. Dessuten har jeg ikke fått den til å parre automatisk med telefonen, som vil si at jeg må bruke unødvendig tid hver gang for å opprette koblingen.

Canion sluker for øvrig batteriet på mobiltelefonen raskere enn batteriet på trillingen tømmes.

På "langtur" bruker jeg primært mobiltelefonen til å sjekke status og tilgjengelighet på hurtigladere.

Så Canion bruker jeg svært sjelden.

tomrh

Jeg bestilte denne: http://www.dx.com/p/mini-car-obdii-elm327-v2-1-bluetooth-code-reader-scanner-support-android-phone-blue-395867
"Supports all OBD2 protocols"

Orker ikke legge mye penger i dette, prøver først med en billig en. Skal si fra om den virker.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

MEM76

Båndbredden ba CAN bussen er lik uansett hvilken app enn bruker.

Canion har endelig tyske sider, men her er et svar fra et forum:
SitatOnly the above mentioned OBD interfaces will work with canion.
The reason:
Canion doesnot make requests, it analyses passively the can bus.
From 1600 frames/sec present on the bus, we use 405 frames/sec.
To do this, we filter the "interesting" PIDs , so the application can "see" only these usefull frames.
This is necessery because of the limited Bluetooth's Bandwidth and to avoid the filtering by the application (CPU load).
Only the interfaces based on STN11xx provide this filtering functionality.
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

MEM76

Båndbredden ba CAN bussen er lik uansett hvilken app enn bruker.

Canion har en del tyske sider, men her er et svar fra et forum:
SitatOnly the above mentioned OBD interfaces will work with canion.
The reason:
Canion doesnot make requests, it analyses passively the can bus.
From 1600 frames/sec present on the bus, we use 405 frames/sec.
To do this, we filter the "interesting" PIDs , so the application can "see" only these usefull frames.
This is necessery because of the limited Bluetooth's Bandwidth and to avoid the filtering by the application (CPU load).
Only the interfaces based on STN11xx provide this filtering functionality.
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

tomrh

Sitat fra: tomrh på mandag 11. april 2016, klokken 23:07
Jeg bestilte denne: http://www.dx.com/p/mini-car-obdii-elm327-v2-1-bluetooth-code-reader-scanner-support-android-phone-blue-395867
"Supports all OBD2 protocols"
Dingsen jeg bestilte ligner på den kjells selger, bare små forskjeller på etiketten.
Kan det være den samme? Bare 1/6 av prisen.

dx.com:

kjell.com:
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

TB

Sitat fra: tomrh på tirsdag 12. april 2016, klokken 12:17
Dingsen jeg bestilte ligner på den kjells selger, bare små forskjeller på etiketten.
Kan det være den samme? Bare 1/6 av prisen.
Kan godt vere den samme - litt fortjeneste til Kjell og Co + 25% mva blir fort 299  ;D
(Kjell og Co må og betale transporten. Ikkje så mykje pga. dei sikkert bestiller store parti, men blir litt...
Pakker som sendes direkte frå Kina har liten kost pga det er subsidier i gamle avtaler for distribusjon av post.)

men det er klart - ved kjøp i Norge er det enklere å klage om det er feil på vara... som igjen fører til krav om høgare pris for å dekke inn igjen reklamasjon. Om ein forhandler tar inn eit parti varer der nesten alle feiler og må levere ut ny, eller refundere kjøpet blir det lite fortjeneste på denne vara. Dermed vil det lønne seg å teste ut varene i forkant - og velge produkt som ikkje gir for høg feilretur.

Ved kjøp direkte frå Kina tar ein denne uttesting på eigen hand og kan gjere gode og mindre gode kjøp...
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA