Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

325 000+ bestillinger!

Startet av kjetilei, torsdag 07. april 2016, klokken 18:13

« forrige - neste »

Rav4_EV

Når Magnus Blaker skriver noe bør vi ta det med en klype salt.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

bno

#16
Sitat fra: pwb på fredag 08. april 2016, klokken 07:44
Sitat fra: Mazzbot på fredag 08. april 2016, klokken 06:26
Er litt I samme posisjon som deg ☺ jeg har 400 000 ,- som maks grense på m3 . Kommer det mva i 2018 på m3 så blir jeg sur og saksøker staten for sabotasje av klimamål , prøver å spare så mye som mulig fremover ..

Sabotasje av klimamål som nesten er oppnåd 4 år før tiden?
http://www.side3.no/motor/fire-ar-fr-tiden-har-norge-nesten-nadd-umulig-klimamal-for-biler/3423210063.html

Du bør vel heller se på det som at høye avgifter på elbil gjør at andre skatter og avgifter ikke trenger å økes, eller tenker du ikke på Olga på 75 som bor i en liten leilighet i byen og ikke har bil? Hvorfor skal Olga betale mer i skatter og avgifter fordi noen skal kjøre/kjøpe billig elbil? Du vet vel at staten skal ha inn like mye pener så taper de på drivstoff salg og bilavgifter så må det hentes inn en annen plass. Men det er kanskje greit at Olga fryser ihjel fordi strømmen blir så dyr at hun ikke tar seg råd til å ha på varme om vinteren fordi du ikke vil betale avgifer? Det å kjøpe elbil for å spare penger er litt som å pisse i buksa når det er kaldt. Jeg skal være den første til å innrømme at jeg kjøpte elbil for at fellesskapet skulle få mindre av mine penger, men jeg skjønner jo også at når mange nok har kjøpt snyltebiler så må de gjøre noe for å få inn de pengene de har mistet. Kan jo kanskje være greit at Olga fryser ihjel fordi det er jo egentlig ikke riktig at mien bilavgifter skal gå til andre ting enn bil/vei, men vil vi at Olga og mange andre skal fryse og kanskje daue om vinteren fordi vi får ett billigere bilhold?

Det er ikke unnselige elbil insentiver som som bør ha noe fokus. Det er lommerusk. Det er ingen ting i sammenligning med dette:

http://www.theguardian.com/environment/2015/aug/04/g20-countries-pay-over-1000-per-citizen-in-fossil-fuel-subsidies-say-imf
Eller
http://www.cbc.ca/news/politics/g20-fossil-fuel-subsidies-450b-1.3314291
Eller

"A new report by the Overseas Development Institute and Oil Change International criticizes the G20 for 'marry[ing] bad economics with potentially disastrous consequences for climate change'. It points out that every dollar used to subsidise renewables generates twice as much investment as the dollar that subsidises fossil fuels."
Kilde:http://www.energyglobal.com/downstream/the-environment/17112014/Ghosts-of-resolutions-past-1626/

I artikkelen det er linket til i forrige innlegg sår det at:

"Hovedårsaken til den kraftige nedgangen er en eksplosjon i salget av ladbare hybrider." Det står ikke til troende.


kjetilei

Vet det ikke alltid er like enkelt, men fint om vi kan styre diskusjonen inn på tema igjen:
325 000+ reservasjoner!

Det jeg lurer på er hva som har fått så mange til å legge inn reservasjoner? Et stort flertall av dem har jo ikke Tesla fra før, ei heller kjørt en før.

Er det da hovedsakelig hypen og massesuggesjonen som lokker, er det lovnaden om masse bil for pengene, eller er det så mange som har troen på at dette er fremtiden og viser støtten sin med å åpne opp lommeboken?

Svaret er selvfølgelig sammensatt, men jeg får vel litt mer tro på menneskeheten dersom det siste punktet har veid tungt for mange av dem som har bestilt  :)
"Tessie" - S85, blå med det meste av tilvalg, levert mars 2014
"Blåbæret" - E-UP, mai 2015
TM≡ reservert 1.4 2016

Xtian

Sitat fra: kjetilei på fredag 08. april 2016, klokken 10:15
[...]
Det jeg lurer på er hva som har fått så mange til å legge inn reservasjoner? Et stort flertall av dem har jo ikke Tesla fra før, ei heller kjørt en før.
[...]
Er vel rett og slett så mange som ønsker seg en elbil fra Tesla, men som synes S blir for stor og dyr, X blir for stor, dyr og sær, men III ser ut til å bli akkurat passe ;-)  Det gjelder i hvert fall meg.  I mellomtiden får jeg klare meg med Leaf og en leiebil fra Avis i ny og ne.

Christian 8-)

fonberg

Sitat fra: kjetilei på fredag 08. april 2016, klokken 10:15
Vet det ikke alltid er like enkelt, men fint om vi kan styre diskusjonen inn på tema igjen:
325 000+ reservasjoner!

Det jeg lurer på er hva som har fått så mange til å legge inn reservasjoner? Et stort flertall av dem har jo ikke Tesla fra før, ei heller kjørt en før.

Er det da hovedsakelig hypen og massesuggesjonen som lokker, er det lovnaden om masse bil for pengene, eller er det så mange som har troen på at dette er fremtiden og viser støtten sin med å åpne opp lommeboken?

Svaret er selvfølgelig sammensatt, men jeg får vel litt mer tro på menneskeheten dersom det siste punktet har veid tungt for mange av dem som har bestilt  :)

Jeg tror mye av grunnen til det massive antallet reservasjoner ligger i "utstillingsvinduet Tesla Model S". Her i landet har Tesla vært klikkvinner  i nettavisene på linje med Petter Northug osv de siste tre årene, TMS har fått tidenes beste biltestscore hos Consumer Reporter, og den er vel også mest solgte luksusbilmodell i både Europa og USA i 2015. Dette og mye mer har gitt stor oppmerksomhet, overbevist folk flest om at elbil kan funke, og skapt et ha-begjær hos veldig mange som synes (naturlig nok) at Model S er alt for dyr.

Basert på forventningene hadde ca 115.000 reservert bilen usett.
Når så Model 3 lanseres med et design og egenskaper inkludert rekkevidde som minner om Model S og til halv pris, hopper 200.000 til ned fra gjerdet og reserverer.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Leaf_2014

Taper ikke all verden på å ha 10000 et annet sted enn banken heller for tiden.
Leaf 2014

Myrvang

Sitat fra: kjetilei på fredag 08. april 2016, klokken 10:15

Det jeg lurer på er hva som har fått så mange til å legge inn reservasjoner? Et stort flertall av dem har jo ikke Tesla fra før, ei heller kjørt en før.


Jeg har el-bil i dag, en trilling, samt en Mondeo til langturer. Får jeg en "billig" elbil som fullt ut kan erstatte Mondeoen er det en no-brainer for meg. Jeg vet ikke så mye om TM3 enda, men har råd til å putte 10.000,- inn for å komme langt frem i køen. Om det senere viser seg at dette ikke er bilen for meg har jeg ikke tapt noe særlig all den tid innskuddsrenta er på 0,1%. På 3 år går jeg altså glipp av 30,- i renter...

Om det blir avgifter på el-biler, eller det kommer bedre alternativer før jeg får min bil kan jeg avbestille om jeg vil. Om jeg ikke hadde reservert nå ville ventetiden blitt laaaang om jeg ville hatt en når leveringene begynner.

Imidlertid tror jeg svært mange kommer til å kanselere reservasjonen sin før levering, så ventetiden blir neppe så lang som man kunne fryktet.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

trykkertor

Jeg ser en viss risiko for at det blir en del flipping.
Vi vet jo ikke hvor mange som har reservert kun for å selge plassen igjen, eller selge bilen til overpris straks den er levert.
Er usikker på om så mange kommer til å kansellere sin reservasjon, når de heller kan tjene penger på å formidle enten en god køplass, eller selge bilen med overskudd.

Så 0.1% innskuddsrente blir uansett slått krafig av folk som selger sin køplass for 15.000,- eller selger bilen med noen tusen i fortjeneste på leveringsdagen.

e-curious

Fra Tesla sine vilkår:

4. Acknowledgements; Non-Transferable
You understand that we will not hold your Reservation Payment separately or in an escrow or trust fund or pay any interest on your Reservation Payment. Your Reservation is not transferable or assignable to another party
without the prior written approval of Tesla

Amoss

Sitat fra: Myrvang på lørdag 09. april 2016, klokken 00:06
Imidlertid tror jeg svært mange kommer til å kanselere reservasjonen sin før levering, ...

Helt klart, og det vet også både Tesla og investorene. Men selv om så mange som halvparten av de som har reservert skulle kansellere så er de nok fortsatt utsolgt første året med produksjon, og ettersom disse bilene begynner å komme på veiene, så vil det nok komme mange nye til.
Model S 85D

trykkertor

Sitat fra: e-curious på lørdag 09. april 2016, klokken 10:01
Fra Tesla sine vilkår:
Your Reservation is not transferable or assignable to another party
without the prior written approval of Tesla[/u]
Det er lett å komme rundt.
Jeg får bilen levert, selger den videre fra dag 1.
Ser flere slike annonser på andre EL-biler.
Og hvis jeg "selger" min køplass til noen, er det ikke sikkert Tesla trenger å vite det.
Husk at det er gratis å omregistrere en bil innen 2 måneder etter forrige gang den ble registrert på noen.

Teslanewbie

Sitat fra: trykkertor på lørdag 09. april 2016, klokken 12:29
Sitat fra: e-curious på lørdag 09. april 2016, klokken 10:01
Fra Tesla sine vilkår:
Your Reservation is not transferable or assignable to another party
without the prior written approval of Tesla[/u]
Det er lett å komme rundt.
Jeg får bilen levert, selger den videre fra dag 1.
Ser flere slike annonser på andre EL-biler.
Og hvis jeg "selger" min køplass til noen, er det ikke sikkert Tesla trenger å vite det.
Husk at det er gratis å omregistrere en bil innen 2 måneder etter forrige gang den ble registrert på noen.

Du må betale og hente ut bilen deretter skrive salgsmelding på ny eier .
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

kjetilei

Forhåpentligvis er det få som spekulerer i dette. Ble jo meldt at det ikke var så mange prosent som reserverte to biler. Det kan dermed se ut som at det er veldig mange "reelle" reservasjoner fra folk som tenker å kjøpe. Om de til slutt kjøper når det blir aktuelt er en helt annen sak.

Det er også interessant å se at så mange har reservert i USA, hvor det ikke er kultur for det. Der går det hovedsaklig i å troppe opp hos bilselger, velge bilen en vil ha og kjøre hjem med den uten venting.
"Tessie" - S85, blå med det meste av tilvalg, levert mars 2014
"Blåbæret" - E-UP, mai 2015
TM≡ reservert 1.4 2016

trykkertor

Tja...Tesla er bilverdens iPhone. Og amerikanerne lager da lange køer foran hvert nye slipp av i-produkter.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA