Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

325 000+ bestillinger!

Startet av kjetilei, torsdag 07. april 2016, klokken 18:13

« forrige - neste »

Cao_de_Aqua

Sitat fra: Skjervesbu på fredag 08. april 2016, klokken 22:51
Taper ikke all verden på å ha 10000 et annet sted enn banken heller for tiden.

Det er bedre å putte 10k i Tesla enn i ett skatteparadis, verden vil kjene på dette...
VW ID3 gått 4300 km (best EV so far)
C-zero nr1 gått 25'km (vraket)
C-zero nr2 gått 75' km (vraket)
TMS 85, sølv, finalized 31.07.13 VIN 23812 (Still going strong 130'km)
08.11.13 Production complete
17.12.13 Tesla S EL 309XX levert kl.17:00
Model 3 Reservert 31.03.16

Ladefabrikken

1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Mazzbot

Begynner å få en dårlig følelse av at det tar lang tid med m3 :( de sliter med produksjonen av mx . Tesla kommer vel ikke til å lage model 3 i nåværende fabrikk ? Gigafactory 1 vil begynne produksjon allerede etter sommeren , men om det gjelder powerwall eller batteri til bil vet jeg ikke . håper på sistnevnte .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

trykkertor

Jeg mener en ikke bør forvente de første Model 3 her i Norge før vi skriver sent 2019, og kanskje heller inn på 2020-tallet.

Amoss

Sitat fra: Mazzbot på fredag 15. april 2016, klokken 18:18
Begynner å få en dårlig følelse av at det tar lang tid med m3 :( de sliter med produksjonen av mx . Tesla kommer vel ikke til å lage model 3 i nåværende fabrikk ? Gigafactory 1 vil begynne produksjon allerede etter sommeren , men om det gjelder powerwall eller batteri til bil vet jeg ikke . håper på sistnevnte .

Først - jeg vil ikke koble produksjonen av MX med M3. Joda, begge skal bygges i samme fabrikk i Fremont, CA, men på forskjellige linjer. Produksjonen av MS kan dog i teorien forsinkes av problemene med MX siden de deler samme linje(r).

GF-I er allerede i produksjon av batteripakker og powerwall/powerpack. Det som skal settes igang over sommeren er celle produksjon. Antar at de i hovedsak skal inn i batteripakker til biler, men dette er ukjent. De kan sikkert tilpasse dette etter behov. Ser så langt ingen annen grunn til å frykte forsinkelser enn "at de alltid har vært forsinket tidligere".
Model S 85D

Mazzbot

Skjønner egentlig ikke at det skal ta så lang tid ? De skal bare produsere biler . De har laget mange model s.

Forventer sommeren 2018 :) !
Tesla model 3 reservert 31/3 .

SabreMan

Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

Wisd0m

La oss bare håpe at M3 kommer før det innføres MVA og eventuelt engangsavgift på elbiler. 25 % på 300-350 kNOK blir tross alt 75-90 kNOK. Håper Tesla prioriterer Norge dersom det skulle vise seg at 25 % MVA blir innført.

Sitert fra Dagens Næringsliv

SitatDe nye bilavgiftene innbærer, som DN skriver i torsdagens utgave, blant annet at nullmomsen på elbil ­forsvinner i 2018, men erstattes av en ny ordning. Bensin- og dieselbiler blir dyrere, men det samlede avgifts­presset på norske bilister går ned.


Lynet

Med dagens engangsavgiftberegninger blir den tilnærmet 0 for elbil. Det er mva som vil gjøre utslaget.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Mazzbot

Om det blir mva I 2018 så blir det ikke 25% . Jeg vil tippe at det blir rundt 5% mva I 2018 . Elbiler skal gå fra ingen avgifter til lite avgifter .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Amoss

Sitat fra: Mazzbot på søndag 17. april 2016, klokken 20:49
Om det blir mva I 2018 så blir det ikke 25% . Jeg vil tippe at det blir rundt 5% mva I 2018 . Elbiler skal gå fra ingen avgifter til lite avgifter .

Etter dagens planer fra regjeringen+støttepartier så blir det 25% mva fra 1/1-2018 ja. Men, man skal visstnok få hele beløpet tilbake - opp til ett i dag ukjent "tak". Dette for at "vanlige" elbiler fortsatt skal være avgiftsfrie, mens dyre - les: Tesla (TMS/X) - skal i praksis ha avgift. Med andre ord egentlig akkurat det samme som Danmark prøvde på ved nyåret, men ikke fikk lov av EU. Men de prøvde seg med forskjellige MVA satser (slik jeg forsto det?) mens Norge altså skal innføre full MVA og heller betale den tilbake, og slipper derfor antagelig gjennom nåløyet. Antar at Model 3 blir *i praksis* avgiftsfri i 2018, men neppe helt avgiftsfri i praksis i 2019.
Model S 85D

Espen Hugaas Andersen

#41
Det Danmark ville gjøre var mer ekstremt. De ville ikke gi en krone i avgiftslettelse til biler som kostet over en viss sum.

Det som er foreslått her er å gi alle samme tilskudd ved kjøp av elbil, 20% av kjøpssummen (med mva) opp til ett visst tak. Dette vil nok fint aksepteres av ESA.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 17. april 2016, klokken 23:23
Det Danmark ville gjøre var mer ekstremt. De ville ikke gi en krone i avgiftslettelse til biler som kostet over en viss sum.

Det som er foreslått her er å gi alle samme tilskudd ved kjøp av elbil, 20% av kjøpssummen (med mva) opp til ett visst tak. Dette vil nok fint aksepteres av ESA.

Ok, da var forslaget i Danmark enda mer ekstremt enn jeg hadde fått med meg.

Men er altså forslaget at man bare skal få tilbake 20% opp til taket? Oppfattet helt klart at de snakket om at det i praksis ville være *hele* mva beløpet opp til dette taket? (i alle fall første året)
Model S 85D

codewhip

20% av kjøpesummen blir det  samme som hele mva'en.

(La oss si noe koster 100kr eks. mva, da blir det 125kr ink. mva. 20% av 125kr er 25kr, som altså er det samme som mva'en)

Forskjellen mellom det danske forslaget er jo om det er et fast bunnfradrag - evt max-tilbakebetaling (forslått norsk modell), eller om satsen er avhengig av kjøpesum (dansk modell). ESA vil nok ha lettere for å godta den norske.

Amoss

Sitat fra: codewhip på mandag 18. april 2016, klokken 15:37
20% av kjøpesummen blir det  samme som hele mva'en.

*slår meg selv hardt i hode* Så klart, 20% av kjøpesummen inklusive MVA...  Hadde nok konsentrasjonen min på andre ting da jeg leste dette... :)
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA