Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model 3 vs Bolt (Ampera-a)

Startet av moby666, torsdag 07. april 2016, klokken 09:24

« forrige - neste »

AreLib

Ingenting egentlig, bortsett fra at tesla har planer om å produsere 500k i året mens GM kun tenker et sted mellom 20-50k?
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

ohowl

Basisutgaven av Bolt er dyrere enn basisutgaven av M3, og ser ut til å være full av gårsdagens teknologi.

Jeg synes bare det gjør det til et såre enkelt valg i favør av M3.

Ikke vil jeg være betatester for et konsern som forsøker å begrave alvorlige feil helt til publisiteten rundt dødsfallene gjør det for vanskelig, heller: http://blog.caranddriver.com/gm-ignition-switch-review-complete-124-fatalities-274-injuries/
2015 Leaf EU-Tekna
2017 Tesla Model X 100D
2019 Tesla Model ≡ LR AWD

Strøm Tycoon

Sitat fra: Taffelman på torsdag 07. april 2016, klokken 11:06
Ampera-E er knapt større enn BMW i3, mens TM3 skal bli større enn BMW 3-serie.

Helt forskjellige biler i forskjellige segment. Kun rekkevidde pris og lanseringstidspunkt som er sammenlignbart.

Skal bli større? Se på bildene fra lanseringen, den ser absolutt ikke "større" ut enn 3-serien, hvis så er tilfelle, så er det snakk om cm og mm her og der innvendig (selv om jeg der også oppfatter den som mindre utifra bildene).

tonl

Det sterkeste kortet til model 3 er tilgang til supercharger nettverk i Norge og utlandet som du kan "stoler" på. På mine 2 år har jeg kjørt model S flere ganger i utlandet og ladet på SC. Har ikke vært noe tull en eneste gang. Skal man vurdere en elbil på langtur i Norge eller utland er nok model S 3 X det beste valget. Bolt eller andre elbil kan man stoler på lader til eks Fortum virker der man skal lade?

jkirkebo

Sitat fra: tonl på torsdag 07. april 2016, klokken 11:55
Det sterkeste kortet til model 3 er tilgang til supercharger nettverk i Norge og utlandet som du kan "stoler" på. På mine 2 år har jeg kjørt model S flere ganger i utlandet og ladet på SC. Har ikke vært noe tull en eneste gang. Skal man vurdere en elbil på langtur i Norge eller utland er nok model S 3 X det beste valget. Bolt eller andre elbil kan man stoler på lader til eks Fortum virker der man skal lade?

Nå som Fortum bytter ut DBT-laderne og dessuten har flere ladere på de fleste lokasjonene begynner man å kunne stole ganske bra på de ja. Ihverfall om man sikrer seg med ladebrikke, da den skal virke selv om kommunikasjonen er nede.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Balrog

Er det ikke bare supert at det er gode alternativer her da? Det er jo ikke noe poeng i å snakke ned elbiler man ikke selv ønsker seg når det er så mye forurensende svineri på veiene. Har akkurat kjørt MC gjennom tunnel i Oslo. Fy faen man puster jo rein gift.

For alle som har bestil Model 3 tror jeg er det bedre jo raskere, penere, billigere og tidligere Bolt er. Endelig noe som ligner konkurranse. Personlig tror og håper jeg at hele produksjonen av både Bolt og Model 3 blir revet vekk i rekordfart slik at resten av fossilkraftdriten skjønner at de MÅ levere elektrisk.

Som elbilist slipper jeg konsekvent kollektivtransport, tohjulinger og selvsagt elbiler fram i trafikken enten de har vikeplikt eller ikke. Så velkommen til både Bolt og Model 3. Jeg gleder meg til de kommer på veiene her til lands. Revolusjonen kan ikke komme fort nok.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

turfsurf

"Problemet" med Bolt kommer vel til å være produksjonsplanene. De har jo rett og slett ikke planlagt å selge mange av de.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Cowboystrekk

Bolt kan ha noen trumfkort. Bagasjerom er vell det eneste vi er rimelig sikre på at den vinner på, ytelsene vil bli noe lavere enn M3, men under 7 sek fra 0-100 er uansett noe de aller fleste er kjempefornøyd med. Bolt har noen andre fordeler som mindre komplisert teknikk rundt dører. De bruker trolig jernfosfatbatterier som har bedre levetid enn NCA-batteriene til Tesla, disse ville ikke levert nok ytelse for en P80D av M3, men for en bil med 200 hk yter de ypperlig samt at de har god effekt på lav SOC, noe NCA ikke har. De kan også lagres på høyere SOC over tid med mindre kapasitetstap. Jeg håper M3 satser på en mer standard dekkdimensjon hvor du kan få tak i rimelige dekk og tilgang på dekk med A i rullemotstand, TMS bruker en kjip dim med lite utvalg, høye priser og ingen økodekk foruten Nokian R2. Når vi vet at det kan skille opptil 7% i rullemotstand mellom dekk så er dette noe jeg er overraska over at Tesla bryr seg så lite om.

MEN M3 har SC-nettverket, samt autopilot, disse tingene vil nok gjøre den til et enkelt valg over Ampera-e.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

epsilone6

Veldig interessant med litt innsikt i forskjellige batteriegenskaper, var ikke klar over disse forskjellene! Men er det noen som har skjønt hvorfor GM snakker om 50-60 kW maksimal ladeeffekt? Er det noen spesielle tekniske begrensninger knyttet til valg av batteri eller lignende for Bolt? Er ikke mange år til 50 kW virkelig kommer til å føles gammeldags, er jo ikke akkurat state of the art i dag heller.

Arha

Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 08. april 2016, klokken 11:46
Bolt kan ha noen trumfkort. Bagasjerom er vell det eneste vi er rimelig sikre på at den vinner på
Er enig i at bagasjerommet til Ampera-e er mer praktisk, men størrelsen er adskillig mindre enn i TM3.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

jkirkebo

Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 08. april 2016, klokken 11:46
Bolt kan ha noen trumfkort. Bagasjerom er vell det eneste vi er rimelig sikre på at den vinner på, ytelsene vil bli noe lavere enn M3, men under 7 sek fra 0-100 er uansett noe de aller fleste er kjempefornøyd med. Bolt har noen andre fordeler som mindre komplisert teknikk rundt dører. De bruker trolig jernfosfatbatterier som har bedre levetid enn NCA-batteriene til Tesla, disse ville ikke levert nok ytelse for en P80D av M3, men for en bil med 200 hk yter de ypperlig samt at de har god effekt på lav SOC, noe NCA ikke har.

LiFePO4? Det kan jeg ikke tenke meg at GM bruker i Bolt, energitettheten er ALT for lav til å få den rekkevidden bilen skal ha, uten at den blir blytung og ender opp som en 4-seter uten bagasjerom. LiFePO4 ligger vel rundt 120Wh/kg mens Teslas NCA-celler ligger rundt 250Wh/kg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cowboystrekk

LG chem er leverandør og de bruker mye jernfosfat etter hva jeg forstår. De er faktisk svært store på batteriproduksjon og hadde allerede i fjor tilbud til bilprodusenter om 120kW pakker. Mulig de har funnet måter å øke energitetthet eller bruker en ny chemi. Byd e6 bruker vell jernfosfat og vekta der er ikke så ille, men såklart dårligere enn NCA.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Cowboystrekk

Jeg er forundret over at Tesla så langt ikke fokuserer på økodekk, dette er den desidert billigste måten å få rekkevidde på. Årets NAF-test viste at dekkene m3d lavest rullemotstand også skåret i toppen på veggrep og vant testen. Både rRenault og VW fikk utvikla spesielle dekk til sine elbiler med A på rulle. Det var et smart trekk! Håper Tesla gjør det med M3.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Thomas N

70D - Bestilt 13.10.15 - Bekreftet 19.10.15 - i transitt 15.11.15 - utlevert 04.01.16

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA