Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Eidsvoll - Kongsvinger

Startet av Fborg, torsdag 31. mars 2016, klokken 06:21

« forrige - neste »

Fborg

Hei, vi drar en gang i måneden til Charlottenberg for å handle litt, men vi har fortsatt ikke prøvd oss på distansen med vår elbil - en Nissan E-NV200 Evalia.

Vi har bare hatt bilen mens det har vært minusgrader og snø ute, og har da brukt Passaten til svigers. Nå derimot, våren er på vei (i hvertfall en smule) og vi er på plussiden av gradstokken og snøen er vekke. Det frister og prøve seg på turen nå til helgen, men jeg har noen reservasjoner.

Distansen er på 117 km hver vei, hvorav 75km er fra bopæl på Minnesund til Kongsvinger. Jeg har 6,6 kw lader, men har kun standard 16amp chuko lader. Jeg har ingen ekstra kabler, ikke noe type 2 til type 1 enda, selv om jeg begynner å se at behovet melder seg.

Hurtigladeren i Kongsvinger, er det noen som har erfaring med denne? Noen som har brukt den de siste dagene? Forstår det sånn at det bare er en stk der, og at alternativet er 16 amp lading på gjesteparkeringen på Kongsvinger sykehus. Er det virkelig ikke flere alternativer?

Når jeg først kommer til Charlottenberg, hvordan er lademulighetene der? Er det kun type 2 kontakter, eller har de Chademo og/eller chuko tilgjengelig i nærheten av kjøpesentrene der? Noen som har noe erfaring med oppetid på det som er tilgjengelig der?

Hadde vært greit å ikke blitt stuck i Sverige på turen.

Jeg kjørte tur/retur Ikea Ringsaker for en uke siden, en distanse på ca. 60 km per vei, og når jeg kjørte hjemmefra med 100 %, ankom jeg Ikea med 46 % igjen på batteriet. Da lå jeg i rundt 90-95 km/t på E6 i 100 sonen, og i 80 km/t i 80 sonen.

Noen tanker om turen, er det gjennomførbart? Forhåndsregler?

Hører gjerne på tips og innspill :)
Minnesund

Nissan E-NV200 Evalia 2014 - 6,6kw

tutti

Ikke reis uten et type2 kabel.

I Kongsvinger er det flere schuko med 16A. Den nærmeste står 1 m fra hurtigladeren. De neste er ca. 50 m. Skaff deg en app som ladestasjon så ser du hvor de er.

I Charlottenberg er det egentlig håpløst å lade sist jeg sjekket. Det er noen få ladesteder med type2 og enda færre med schuko. Jeg har selv sendt mail til kjøpesentrene her uten å få noe som helst respons om at det treng flere ladeplasser.

Panduck

Bor i Eidsvoll, og har ikke kjørt LEAFen til Charlottenberg enda. Blir for avhengi av den ene laderen i Kongsviger. Drar heller på shopping til Töcksfors. Etterhvert skal det komme flere ladere i Kongsvinger / Magnor, men frem til det er turen litt for "risky". Selv om det er kortere til Charlottenberg enn Töcksfors, kan det fort bli en mye lengre tur dersom det er litt kø i Kongsvinger, eller enda værre, om laderen ikke fungerer.

Til Tøcksfors er det masse ladere på veien, så det føles trygt, og kan gjøres selv på vinteren.

Det føles tryggere å kjøre til Gøteborg enn til Arvika. Det er litt dumt :P

TomR

Interessant. Hvilken rute tar du til tøcksfors ? Og er det noen ladere inne i tøcksfors ?
Fetsund. Venter på levering av e-Golf NightBlue

Panduck

Sitat fra: TomR på torsdag 31. mars 2016, klokken 17:50
Interessant. Hvilken rute tar du til tøcksfors ? Og er det noen ladere inne i tøcksfors ?

Jeg kjører via Oslo nå, lader litt på Mortensrud før jeg kjører vidre. Men bor du i Fetsund, så er det ingen problem å ta Rv22 til Ørje, og lade litt der, før du kjører til Tøcksfors. Slik at du har nok strøm til å komme deg tilbake til Ørje, dersom det skulle være fult på ladeplassene i Töcksfors. Ikke sikkert det trengs, skal jo være mulig å kjøre Fetsund->Tøcksfors->Ørje uten å lade, men stopper du i Ørje, fyller på en del, og får parkere på ladeplass, så trenger du ikke å lade på veien hjem.

Jeg var der på mandag, da var det vel 3 elbiler på totalt.. hmm 12(?) lade plasser. Både type2 og "vanlig kontakt". Nå skal det sies at senteret var nesten tomt, noe som var veldig uventet på en påskefridag. Dette er på shoppingsenteret på høyre siden av veien, når du kjører fra Ørje. Det er en hurtiglader ved McD, men den er ute av drift. I Ørje er det 2 hurtigladere. Kjører du via Askim, er det 2 hurtigladere (kun en CCS) på Statoil. Dette er jo milevis bedre enn den ene hurtigladeren i Kongsvinger.

Ønsker meg 30kW LEAF (eller mer..), da vil turen gå greit med kun ett ladestopp. :)

Bjølseth1

Jeg har kjørt litt Lillestrøm - Kongsvinger, å den hurtigladeren på Biltema i kongsvinger funker som bare rakkeren
Jo hei å det går

acenta

Panduck

Sitat fra: Bjølseth1 på torsdag 31. mars 2016, klokken 18:21
Jeg har kjørt litt Lillestrøm - Kongsvinger, å den hurtigladeren på Biltema i kongsvinger funker som bare rakkeren

TomR

Takk for svar. Liker å ha noen alternativer. Kom fram til Charlottenberg uten å lade via Bjørkelangen men kjedelig å vente nesten fem timer i Charlottenberg på å lade.

En hurtigladere på Bjørkelangen ville vært nyttig.
Fetsund. Venter på levering av e-Golf NightBlue

Panduck

Sitat fra: TomR på torsdag 31. mars 2016, klokken 20:36
En hurtigladere på Bjørkelangen ville vært nyttig.

Det er du ikke alene om å mene. Men det er ikke en "enovastrekning", men det er lov å håpe.

Derimot er det mer håp for Magnor / Skotterud og mer på Kongsvinger, da dette blir lagt ut på anbud snart. Ett par ladere på Magnor vil gjøre det til en smal sak å dra til Charlottenberg. Merkelig at ikke handelstanden i charlottenberg ser nytten av raske ladepunkt. Selv noen 20kW Chademo/CCS ladere ville hjulpet masse (man har jo ikke så dårlig tid når man shopper...)

Frem til det kommer noe mer, handler vi i Töcksfors.

tutti

Sitat fra: Panduck på torsdag 31. mars 2016, klokken 17:06
Det føles tryggere å kjøre til Gøteborg enn til Arvika. Det er litt dumt :P
Det er en hurtiglader i Arvika også.

Panduck

Sitat fra: tutti på torsdag 31. mars 2016, klokken 21:47
Det er en hurtiglader i Arvika også.

Ja. "en". Å legge ut på langtur der man er avhengi av at en lader fungerer, er risikosport.

tutti

Sitat fra: Panduck på torsdag 31. mars 2016, klokken 21:51
Sitat fra: tutti på torsdag 31. mars 2016, klokken 21:47
Det er en hurtiglader i Arvika også.

Ja. "en". Å legge ut på langtur der man er avhengi av at en lader fungerer, er risikosport.
I Sverige er det knapt elbiler, så oppetiden på hurtigladerne pleier å være bedre enn i Norge.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA